Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17898
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorวิภาดา เถาธรรมพิทักษ์-
dc.contributor.authorสิปปวิชญ์ วงศ์สุวัฒน์-
dc.date.accessioned2023-03-08T02:58:49Z-
dc.date.available2023-03-08T02:58:49Z-
dc.date.issued2565-
dc.identifier.urihttp://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17898-
dc.description.abstractIn the present, operating tourism business have been facing several challenges including rapidly changed in social, technologies, tourist behaviors, tourism trends, as well as various situations that may affect the business. This study aimed to develop the key success factors and risk management for operating tourism business in order to enhance the business growth of the tourism businesses along the Andaman Coast of Thailand. Mixed research methodology between quantitative and qualitative researches was employed in this study. Data was collected from four-hundred and nineteen tourism entrepreneurs along the Andaman Coast of Thailand using a questionnaire and thirty tourism entrepreneurs using an interview. In addition, mixed sampling method between quota and purposive approaches was used in this study. Descriptive and Inferential Statistics were used to analyze in the context of quantitative research and content analysis was used for qualitative research. The research results from statistical analysis revealed a high level of key success factor adoption in operating tourism business included hygiene standard, service quality, and business partner. Whereas, the level of risk management adoption in operating tourism business, in overall, was in a moderate level. Moreover, the overall business growth of the tourism entrepreneurs has been declined due to the COVID-19 pandemic situation. Results from ordinary least square regression (OLS) revealed the positive influences of the key success factors and risk management on the business growth. In addition, implementing risk management in operating tourism business played roles and had influenced as the mediator between the key success factors and the business growth, and a role of the business location between the first and second tiers that had influenced as the moderator as well. In terms of recommendations, implementing the key success factors and risk management in operating tourism business appropriately and accordingly with the context of business will evidently influence the business growth in a better direction.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์en_US
dc.subjectการท่องเที่ยวเชิงธุรกิจ ไทย (ภาคใต้)en_US
dc.subjectไทย (ภาคใต้) ภูมิประเทศและการท่องเที่ยวen_US
dc.titleการพัฒนาปัจจัยแห่งความสำเร็จและการจัดการความเสี่ยงองค์กรเพื่อสร้างการเจริญเติบโตของธุรกิจท่องเที่ยวฝั่งอันดามันของประเทศไทยen_US
dc.title.alternativeDevelopment of Key Success Factors and Enterprise Risk Management for Establishing Tourism Business Growth belong Andaman Coast of Thailanden_US
dc.typeTechnical Reporten_US
dc.contributor.departmentFaculty of Commerce and Management-
dc.contributor.departmentคณะพาณิชยศาสตร์และการจัดการ-
dc.description.abstract-thการดำเนินธุรกิจการท่องเที่ยวในปัจจุบันต้องเผชิญกับความท้าทายที่หลากหลายทั้งการเปลี่ยนแปลงอย่างรวดเร็วของสังคม เทคโนโลยี พฤติกรรมของนักท่องเที่ยว แน้วโน้มทางการท่องเที่ยว ตลอดจนสถานการณ์ต่าง ๆ ที่อาจจะส่งผลกระทบต่อธุรกิจ การวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อการพัฒนาปัจจัยแห่งความสำเร็จและการจัดการความเสี่ยงในในการดำเนินธุรกิจการท่องเที่ยวเพื่อส่งเสริมการเติบโตทางธุรกิจของผู้ประกอบธุรกิจการท่องเที่ยวในเขตพื้นที่ภาคใต้ฝั่งอันดามันของประเทศไทย เป็นการวิจัยผสมผสานระหว่างการวิจัยเชิงปริมาณและการวิจัยเชิงคุณภาพ รวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นผู้ประกอบการธุรกิจการท่องเที่ยวในเขตพื้นที่ภาคใต้ชายฝั่งอันดามัน จำนวน 419 ราย และแบบสัมภาษณ์จากผู้ให้ข้อมูลสำคัญ จำนวน 30 ราย โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบผสมด้วยการกำหนดสัดส่วนแบบโควตาและการสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนาและเชิงอนุมานสำหรับการวิจัยเชิงปริมาณ และใช้การวิเคราะห์เนื้อหาสำหรับการวิจัยเชิงคุณภาพ ผลการวิจัยจากการวิเคราะห์ทางสถิติแสดงถึงระดับการนำปัจจัยแห่งความสำเร็จไปใช้ในการดำเนินธุรกิจอยู่ในระดับมาก ได้แก่ มาตรฐานสุขอนามัย คุณภาพการบริการ และคู่ค้าทางธุรกิจในขณะที่ระดับการนำการจัดการความเสี่ยงไปใช้ในการดำเนินธุรกิจในภาพรวมอยู่ในระดับปานกลางนอกจากนี้ การเติบโตทางธุรกิจของผู้ประกอบการธุรกิจการท่องเที่ยวในภาพรวมมีอัตราที่ลดลง เนื่องจากสถานการณ์การแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโคโรนา ผลการวิเคราะห์สมการถดถอยแบบกำลังสองน้อยที่สุด (OLS) แสดงถึงอิทธิพลเชิงบวกของปัจจัยแห่งความสำเร็จและการจัดการความเสี่ยงที่ส่งผลต่อการเติบโตทางธุรกิจ นอกจากนี้ การนำการจัดการความเสี่ยงไปใช้ในการดำเนินธุรกิจยังมีบทบาทและอิทธิพลในฐานะตัวแปรคั่นกลางระหว่างปัจจัยแห่งความสำเร็จและการเติบโตทางธุรกิจ รวมทั้งบทบาทของทำเลที่ตั้งของผู้ประกอบการระหว่างเมืองหลักและเมืองรองที่มีอิทธิพลในฐานะตัวแปรกำกับอีกด้วย สำหรับบริบทของข้อเสนอแนะ การนำปัจจัยแห่งความสำเร็จและการจัดการความเสี่ยงไปใช้ในการดำเนินธุรกิจอย่างเหมาะสมและสอดคล้องกับธุรกิจจะยิ่งส่งผลให้การเติบโตทางธุรกิจเป็นไปในทิศทางที่ดีขึ้นอย่างชัดเจนen_US
Appears in Collections:942 Research

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
452426-abstract.pdf436.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.