Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/10619
Title: รูปแบบนวัตกรรมทางการเรียนรู้เพื่อส่งเสริมสมรรถนะการทำงานและการใช้ชีวิตภายใต้สังคมพหุวัฒนธรรมและแนวทางเศรษฐกิจพอเพียงเพื่อยกระดับคุณภาพชีวิตของผู้ใช้แรงงานภาคอุตสาหกรรมในจังหวัดชายแดนภาคใต้
Other Titles: Learning Innovation Model for Increasing Competencies in Work Performance and Life Skills in Multicultural Society and Sufficiency Economy to Improve Life Quality of Workers in Industrial Factory in Southernmost Provinces of Thailand.
Authors: วสันต์, อติศัพท์
อนุชิต, งามขจรวิวัฒน์
Faculty of Education (Education)
คณะศึกษาศาสตร์ ภาควิชาการศึกษา
Keywords: พหุวัฒนธรรม;เศรษฐกิจพอเพียง;นวัตกรรม
Issue Date: 2558
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษา พัฒนา และนำเสนอรูปแบบนวัตกรรมการเรียนรู้เพื่อพัฒนาสมรรถนะการทำงานและคุณภาพชีวิตภายใต้สังคมพหุวัฒนธรรมและแนวทางเศรษฐกิจพอเพียงเพื่อยกระดับคุณภาพชีวิตของผู้ใช้แรงงานภาคอุตสาหกรรมในจังหวัดชายแดนภาคใต้ กระบวนการวิจัยใช้การวิจัยแบบผสมผสาน และการรับรองรูปแบบโดยผู้ทรงคุณวุฒิ ผลวิจัยพบว่าการพัฒนาผู้ใช้แรงงานภาคอุตสาหกรรมในจังหวัดชายแดนภาคใต้ต้องทำควบคู่กันไประหว่างสมรรถนะการทำงาน และคุณภาพชีวิต ภายใต้การใช้ชีวิตในสังคมพหุวัฒนธรรมและปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงพอ มีการบูรณาการหลักการเรียนรู้ของผู้ใหญ่ เพื่อสร้างสภาพแวดล้อมใหม่การเรียนรู้ในรูปแบบการเรียนรู้แบบผสมผสาน ทั้งการเรียนรู้ในห้องเรียน การเรียนออนไลน์ และการใช้ทรัพยาการเรียนรู้แบบเปิด This research was to study, develop, and propose a Learning Innovation Model to develop workers’ competencies in working performance and the quality of life under the multicultural society and the sufficiency economy in the factories in southernmost provinces of Thailand. The mixed methods research was employed, followed by the professional experts’ focus group discussion to confirm the model. The research findings revealed that the development of factory workers in the southernmost provinces should have included the working competencies and a quality of life development under multicultural society and the philosophy of sufficiency economy. The implementation of andragogy and the new learning environment based on the blended learning of classroom learning with online learning including the open education resources were employed.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศษ.ด.(ภาวะผู้นำและนวัตกรรมทางการศึกษา))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2558
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/10619
Appears in Collections:270 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TC1212.pdf3.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.