Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/18155
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorอัสมัน แตอาลี-
dc.contributor.authorรุสลี นุห์-
dc.contributor.authorดิลัน หนิมัน-
dc.date.accessioned2023-05-15T06:46:36Z-
dc.date.available2023-05-15T06:46:36Z-
dc.date.issued2563-
dc.identifier.urihttp://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/18155-
dc.identifier.urihttps://tnrr.nriis.go.th/#/services/research-report/detail/308796-
dc.description.abstractThis research's objectives are to: (1) study and compile legal practice guidelines, regulatory and legal information related to trade and investment in Brunei; (2) survey the demand for Thai instant curry in Brunei and the import route of Brunei; (3) study the guidelines for exporting instant curry paste to the community enterprise entrepreneurs in the 5 southern border provinces, the private sector, and the government to have an opportunity to jointly invest with Brunei and (4) make policy recommendations regarding investment in halal food, instant curry in the southern border provinces of Thailand, for export to markets outside ASEAN The researcher uses a mixed method, focusing on quality research rather than quantitative methods. It consists of document research in-depth interview and using questionnaires, by determining the population and sample, specifying the sample size, data collection methods and tools were used to collect data, plus research procedure and data analysis methods. The research results can be summarized as follows: 1. Regulations of exports and imports curry paste operators must register as customs clearance practitioners, to import the data into the computer system of the Customs Department. 2. Demand for Thai curry to the Brunei people found that Brunei people buy Thai curry to cook at home at the greater and highest levels. 3. Results of the taste test of different curry products indicate that for the curry products from Somjai Nueam Community Enterprise, coconut milk curry products and green curry paste products of Ban Ta Curry Community Enterprise, the sample group gave preference scores from moderate to very like level. 4. Directions for investing in instant curry paste between Brunei investors and community enterprises in 5 southern border provinces are 3 ways: 4.1 Model A: Invest with Bruneian Distributors 4.2 Model B: Doing OEM with Bruneian Company 4.3 Model C: Foreign Direct Investment 4.30%.en_US
dc.language.isothen_US
dc.subjectอาหารฮาลาลen_US
dc.subjectอาหารมุสลิมen_US
dc.subjectน้ำพริกแกงen_US
dc.subjectบรูไนen_US
dc.titleแนวปฏิบัติทางด้านกฎหมายการนำเข้าสินค้าของประเทศคู่ค้าและการพัฒนาผลิตภัณฑ์ ฮาลาลของไทยเพื่อการส่งออกในกลุ่มประเทศอาเซียน: กรณีศึกษาการส่งออกผลิตภัณฑ์ เครื่องแกงสำเร็จรูปไปประเทศบรูไนดารุสซาลามen_US
dc.title.alternativeรายงานวิจัยฉบับสม[^iINF8i'dki แนวปฏิบัติทางด้านกฎหมายการนำเข้าสินค้าของประเทศคู่ค้าและการพัฒนาผลิตภัณฑ์ ฮาลาลของไทยเพื่อการส่งออกในกลุ่มประเทศอาเซียน: กรณีศึกษาการส่งออกผลิตภัณฑ์ เครื่องแกงสำเร็จรูปไปประเทศบรูไนดารุสซาลามen_US
dc.typeTechnical Reporten_US
dc.contributor.departmentCollege of Islamic Studies (Islamic Studies)-
dc.contributor.departmentวิทยาลัยอิสลามศึกษา (อิสลามศึกษา)-
dc.description.abstract-thงานวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์ (1)เพื่อศึกษาและรวบรวมแนวทางการปฏิบัติทางด้านกฎหมายข้อมูลกฎระเบียบและกฎหมายต่างๆ ที่เกี่ยวข้องกับการค้าขายและด้านการลงทุนของประเทศบรูไนฯ (2) เพื่อสำรวจความต้องการเครื่องแกงสำเร็จรูปของไทยในประเทศบรูไนฯ และเส้นทางการนำเข้าประเทศบรูไนฯ (3) เพื่อศึกษาแนวทางการส่งออกเครื่องแกงสำเร็จรูปเสนอต่อผู้ประกอบการวิสาหกิจชุมชนใน 5 จังหวัดชายแดนภาคใต้ ภาคเอกชน และภาครัฐ ให้มีโอกาสร่วมลงทุนกับประเทศบรูไนฯ และ(4) เพื่อจัดทำข้อเสนอแนะเชิงนโยบายในเรื่องการร่วมลงทุนในอุตสาหกรรมอาหารฮาลาลประเภทเครื่องแกงสำเร็จรูปในพื้นที่จังหวัดชายแดนภาคใต้ของไทยส่งออกไปขายในตลาดนอกกลุ่มประเทศอาเซียน ผู้วิจัยใช้รูปแบบการทำวิจัยแบบผสมผสาน (Mixed method) โดยเน้นวิธีวิจัยเชิงคุณภาพมากกว่า วิธีการเชิงปริมาณ จะประกอบด้วยการวิจัยเอกสาร การสัมภาษณ์แบบเชิงลึก และการใช้แบบสอบถาม โดยการกำหนดประชากรและกลุ่มตัวอย่าง การกำหนดขนาดตัวอย่าง วิธีการเก็บรวบรวมข้อมูลเครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ขั้นตอนการวิจัย และวิธีการวิเคราะห์ข้อมูล ผลการวิจัยสามารถสรุปได้ดั่งนี้ 1. กฎระเบียบของการส่งออกและนำเข้า ผู้ประกอบการเครื่องแกงจะต้องมาลงทะเบียนเป็นผู้ปฏิบัติพิธีการศุลกากร เพื่อนำข้อมูลเข้าเก็บในระบบคอมพิวเตอร์ของกรมศุลกากร 2. ความต้องการเครื่องแกงไทยของคนบรูไนฯ พบว่าคนบรูไนฯซื้อเครื่องแกงไทยเพื่อไปทำอาหารเองที่บ้าน ในระดับมากและมากที่สุด 3. ผลการทดสอบความชอบชิมผสิตภัณฑ์เครื่องแกงชนิดต่างๆ พบว่าผลิตภัณฑ์เครื่องแกงต้มยำของวิสาหกิจชุมชนสมใจนึก, ผลิตภัณฑ์เครื่องแกงกะทิและเครื่องแกงเขียวหวานของวิสาหกิจชุมชนพริกแกงบ้านตีน กลุ่มตัวอย่างให้คะแนนความชอบที่ระดับ ชอบปานกลางถึงชอบมาก 4. แนวทางการร่วมลงทุนเครื่องแกงสำเร็จรูประหว่างนักลงทุนประเทศบรูไนฯและวิสาหกิจชุมชนใน 5 จังหวัดชายแดนภาคใต้ 3 วิธี คือ 4.1 Model A: Investwith Bruneian Distibutos (การลงทุนกับผู้จัดจำหน่ายในประเทศบรูไนฯ) 4.2 Model B: Doing OEM with Bruneian Company (การทำ OEM กับบริษัทในประเทศบรูไนฯ) 4.3 Mode! C: Foreign Direct Investment (การลงทุนโดยตรงจากต่างประเทศ)en_US
Appears in Collections:761 Research

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.