Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17907
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorปรารถนา หลีกภัย-
dc.contributor.authorเทพยุดา เผื่อคง-
dc.date.accessioned2023-03-08T06:36:56Z-
dc.date.available2023-03-08T06:36:56Z-
dc.date.issued2565-
dc.identifier.urihttp://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17907-
dc.description.abstractThis research aimed to study the retirement preparation of teachers in Trang Province and to compare their retirement preparation with the demographic factors. This study also intended to explore factors affecting the retirement preparation of teachers in Trang Province. A quantitative research approach was employed. The sample groups of this study were teachers who work in the Primary Educational Service Area Office Trang 1 and the Primary Educational Service Area Office Trang 2; and teachers who work in the Secondary Educational Service Area Office Trang 13. In total, 400 teachers were recruited. The questionnaire was the main instrument for collecting the data. The descriptive statistics, namely, frequency, percentage, mean, and standard deviation were used to describe the characteristics of the data set. In addition, the T-test, the F-test, and the multiple regression were applied to examine the factors affecting the retirement preparation. The results revealed that teachers in Trang Province mostly obtained a high level of retirement preparation. By analyzing each aspect, teachers in Trang Province rated mental preparation as their first priority, followed by the preparation of their physical, their housing, their hobbies, their finances, and their social participation, respectively. By investigating the demographic factors, the results showed that teachers in Trang Province who have differences in age, marital status, monthly income, and the number of children demonstrate different retirement preparation with statistical significance at the 05 level. Furthermore, this study discovered that age was the factor influencing the retirement preparation of teachers in Trang Province with a statistical significance at the 05 level.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์en_US
dc.subjectข้าราชการครู การเกษียณอายุen_US
dc.subjectครู การเกษียณอายุen_US
dc.titleการเตรียมความพร้อมการเกษียณอายุของข้าราชการครูในจังหวัดตรังen_US
dc.title.alternativeRetirement Preparation of Teachers in Trang Provinceen_US
dc.typeTechnical Reporten_US
dc.contributor.departmentFaculty of Commerce and Management-
dc.contributor.departmentคณะพาณิชยศาสตร์และการจัดการ-
dc.description.abstract-thการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาระดับการเตรียมความพร้อมการเกษียณอายุของข้าราชการครู จังหวัดตรัง ศึกษาเปรียบเทียบการเตรียมความพร้อมการเกษียณอายุของข้าราชการครูในจังหวัดตรัง จำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคล และศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการเตรียมความพร้อมการเกษียณอายุของข้าราชการครูในจังหวัดตรัง การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ กลุ่มตัวอย่างคือ ข้าราชการครูระดับประถมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตรัง เขต1 และเขต2 จังหวัดตรัง และครูระดับมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต13 จังหวัดตรัง จำนวน 400 คน เครื่อง มือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้การวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตราฐาน การทอสอบความแตกต่างของค่าเฉลี่ยเอฟและการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัย พบว่า การเตรียมความพร้อมการเกษียณอายุของข้าราชการครูในจังหวัดตรังในภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า ข้าราชการครูในจังหวัดตรังมีการเตรียมความพร้อมด้านจิตใจเป็นลำดับแรก รองลงมา คือ การเตรียมความพร้อมด้านร่างกาย การเตรียมความพร้อมด้านที่อยู่อาศัย การเตรียมความพร้อมด้านงานอดิเรก การเตรียมความพร้อมด้านการเงิน และการเตรียมความพร้อมด้านการมีส่วนร่วมในสังคม ตามลำดับ ผลการเวิเคราะห์เปรียบเทียบการเตรียมความพร้อมการเกษียณอายุของข้าราชการครูในจังหวัดตรัง จำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคล พบว่า ข้าราชการครูในจังหวัดตรังที่มีอายุ สถานภาพสมรส รายได้เฉลี่ยต่อเดือน และจำนวนบุตรที่แตกต่างกัน มีการเตรียมความพร้อมการเกษียณอายุแตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ0.05 และผลการวิเคราะห์ปัจจัยที่ส่งผลต่อการเตรียมความพร้อมการเกษียณอายุของข้าราชการครูในจังหวัดตรัง พบว่า อายุส่งผลต่อการเตรียมความพร้อมการเกษียณอายุของข้าราชการครูในจังหวัดตรังที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ0.05en_US
Appears in Collections:942 Research

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
452854 abstract.pdf251.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.