Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17785
Title: | ผลของโปรแกรมระบบการพยาบาลสนับสนุนและให้ความรู้ต่อความสามารถในการดูแลของผู้ดูแลและความสามารถในการทำกิจวัตรประจำวันของผู้ป่วยมุสลิมโรคหลอดเลือดสมอง |
Other Titles: | Effects of Educative Supportive Nursing System Program on Caregivers' Caring Capabilities and Abilities to Perform Activities of Daily Living of Muslim Stroke Patients |
Authors: | ปิยะนุช จิตตนูนท์ วินีตา ประทีปวัฒนพันธ์ Faculty of Nursing (Public Health Nursing) คณะพยาบาลศาสตร์ ภาควิชาการพยาบาลสาธารณสุขศาสตร์ |
Keywords: | โรคหลอดเลือดสมอง ผู้ป่วย การดูแล |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ |
Abstract: | This quasi-experimental study aimed to determine the effects of the Educative upportive Nursing System Program on caregivers' capabilities in caring for Muslim stroke patients, and on the patients' abilities to perform Activities of daily living (ADL). The sample consisted of 64 caregivers and newly diagnosed stroke patients, recruited through purposive sampling according to specific inclusion criteria. They were assigned into two groups, experimental and control groups, with 32 per group. The experimental group received the Caregivers Educative Supportive Nursing System Program, developed by the researcher based on Orem's educative supportive nursing system theory, for eight weeks, and the control group received the usual care. The research instruments comprised: 1) experiment instrument which was the Caregivers Educative Supportive Nursing System Program, and 2) data collection instruments including a demographic data and health information of caregivers and Muslim stroke patients form, caregiver capabilities in caring for Muslim stroke patients assessment form, and the Barthel Activities of Daily Living (ADL) index of Muslim stroke patients assessment form. All instruments were validated for their content validity by three experts. The reliability of the caregiver capabilities in caring for Muslim stroke patients assessment form was tested by 20 caregivers of stroke patients using Cronbach's alpha coefficient, which yielded the value of 0.97. The reliability of the Barthel ADL index assessment form was tested in 20 Muslim stroke patients using the Inter-rater reliability, which yielded the inter-rater reliability (IRR) of 0.94. Data were analyzed using descriptive statistics, paired t-test and independent t-test. Results revealed that the mean scores of caregivers' capabilities in caring for Muslim stroke patients and of stroke patient ability in ADLs in the experiment group at posttest were both significantly higher than at pretest (t = -34.73, p < .00; t = -26.72, p < .00). As well, the mean score of caregivers' capabilities in caring for Muslim stroke patients and stroke patient ability in ADLs at posttest of the experimental group were significantly higher than that of the control group (t = 16.86, p < .00; t = 7.93, p < 00). Findings of this study indicate that the Caregivers Educative Supportive Nursing System Program is effective in promoting caregivers' capabilities in caring for stroke patients and thus improves stroke patient's abilities in activities daily living. It could be applied in new Muslim stroke patients after discharge from hospital. However, this program may need to be modified to be utilized in other contexts. |
Abstract(Thai): | การวิจัยกึ่งทดลองนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมระบบการพยาบาลสนับสนุน และให้ความรู้ต่อความสามารถในการดูแลของผู้ดูแลและความสามารถในการทำกิจวัตรประจำวันของ ผู้ป่วยมุสลิมโรคหลอดเลือดสมอง กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้ดูแลและผู้ป่วยมุสลิมโรคหลอดเลือดสมองรายใหม่จำนวน 64 คน คัดเลือกแบบเจาะจงตามคุณสมบัติที่กำหนด แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง และกลุ่มควบคุมกลุ่มละ 32 คน กลุ่มทดลองได้รับโปรแกรมระบบการพยาบาลสนับสนุนและให้ความรู้ผู้ดูแลในการดูแล ผู้ป่วยโรคหลอดเลือดสมอง ซึ่งผู้วิจัยพัฒนาขึ้นโดยประยุกต์ทฤษฎีระบบการพยาบาลสนับสนุนและให้ความรู้ของโอเร็ม เป็นระยะเวลา 8 สัปดาห์ กลุ่มควบคุมได้รับการพยาบาลตามปกติ เครื่องมือในการวิจัยประกอบด้วย 1) เครื่องมือที่ใช้ในการทดลอง ได้แก่ โปรแกรมระบบการพยาบาลสนับสนุนและให้ความรู้ผู้ดูแลในการดูแลผู้ป่วยโรคหลอดเลือดสมอง 2) เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบสอบถาม ข้อมูลส่วนบุคคลของผู้ดูแลและผู้ป่วยมุสลิมโรคหลอดเลือดสมอง แบบประเมินความสามารถของผู้ดูแลในการดูแลผู้ป่วยมุสลิมโรคหลอดเลือดสมอง และแบบประเมินความสามารถในการทำกิจวัตรประจำวันของผู้ป่วยมุสลิมโรคหลอดเลือดสมอง เครื่องมือวิจัยได้ผ่านการตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหา โดย ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 3 ท่าน แบบประเมินความสามารถของผู้ดูแลในการดูแลผู้ป่วยมุสลิมโรคหลอดเลือดสมอง ได้นำไปทดสอบความเที่ยงในผู้ดูแลผู้ป่วยมุสลิมโรคหลอดเลือดสมอง จำนวน 20 รายได้ค่าสัมประสิทธิ์แอลฟาของครอนบาค เท่ากับ 0.97 และแบบประเมินความสามารถในการทำกิจวัตรประจำวันของผู้ป่วยมุสลิมโรคหลอดเลือดสมอง นำไปใช้กับผู้ป่วยมุสลิมโรคหลอดเลือดสมอง จำนวน 20 ราย ตรวจสอบความเที่ยงระหว่างคะแนนการประเมินของผู้ประเมินสองคน ได้ค่าความเชื่อมั่นแบบสอดคล้องภายใน เท่ากับ 0.94 วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงบรรยาย สถิติทดสอบที่คู่ และที่อิสระ ผลการวิจัย พบว่า ค่าเฉลี่ยคะแนนความสามารถในการดูแลของผู้ดูแลและความสามารถ ในการทำกิจวัตรประจำวันของผู้ป่วยมุสลิมโรคหลอดเลือดสมองกลุ่มทดลองหลังการทดลองสูงกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (t = - 34.73, P < .00; t = -26.72, p < .00) ค่าเฉลี่ยคะแนนความสามารถในการดูแลของผู้ดูแลและความสามารถในการทำกิจวัตรประจำวันของผู้ป่วยมุสลิมโรคหลอดเลือดสมองหลังการทดลองของกลุ่มทดลองสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (t = 16.86, P < .00; t = 7.93, P <.00) ผลการศึกษานี้ แสดงให้เห็นว่า โปรแกรมระบบการพยาบาลสนับสนุนและให้ความรู้ ผู้ดูแลในการดูแลผู้ป่วยมุสลิมโรคหลอดเลือดสมอง สามารถส่งเสริมให้ผู้ดูแลมีความสามารถในการดูแล ผู้ป่วยโรคหลอดเลือดสมองมากขึ้น ส่งผลให้ผู้ป่วยสามารถปฏิบัติกิจวัตรประจำวันได้ด้วยตนเองมากขึ้นและสามารถนำไปใช้ในการดูแลผู้ป่วยมุสลิมโรคหลอดเลือดสมองรายใหม่ หลังจำหน่ายออกจากโรงพยาบาลอย่างไรก็ตามการนำโปรแกรมนี้ไปใช้ควรปรับโปรแกรมให้เหมาะสมกับบริบท |
Description: | วิทยานิพนธ์ (พย.ม. (การพยาบาลเวชปฏิบัติชุมชน))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2563 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17785 |
Appears in Collections: | 610 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
447646.pdf | 3.02 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License