Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17316
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สูรีนา มะตาหยง | - |
dc.contributor.author | กชกร บุศราทิศ | - |
dc.date.accessioned | 2021-10-28T03:37:37Z | - |
dc.date.available | 2021-10-28T03:37:37Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.uri | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17316 | - |
dc.description | วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (การจัดการเทคโนโลยีสารสนเทศ), 2564 | en_US |
dc.description.abstract | This research is to increase the efficiency of the government lottery booking system with the notification mechanism through LINE application, a case study of Fangkhaw government lottery sales. The research objectives are 1) to develop a lottery booking system in conjunction with the notification mechanism through LINE application 2) to evaluate the system's performance with a lean concept by comparing the efficiency of the old Pre-Lean system with the new Post-Lean system 3) to evaluate the user's satisfaction with the system. The researcher developed the government lottery booking system to solve the problem of complicated and delayed government lottery booking process, including unsystematic recording and non-tracking of operations. The researcher developed the system in the form of responsive web design to support the use from a variety of devices of customers and government lottery dealers via internet. The researcher developed the system with Visual Studio Code using PHP, HTML, JavaScript, CSS, jQuery and stored data in My SQL database. The system has integration with SMS, Line Notify, and barcode reader. The users can access the system directly from the web application or access via the LINE application by adding friends LINE Official Account (Line OA) of Fangkhaw government lottery sales. For the results of the evaluation of the system's efficiency with the lean concept, the researcher collected data from the customer making a reservation to receiving the government lottery from the beginning until the end of the process. It shows that the system developed by the researcher can reduce the process of booking government lottery sales from 21 steps to 17 steps, which reduced by 4 steps. The time for booking government lottery sales was reduced from 69 minutes to 17 minutes which, reduced the time to 52 minutes. This increased the efficiency of government lottery bookings from 26.08% to 76.47%, which increased the efficiency up to 50.39%. The results of users’ satisfaction were the highest level of satisfaction (x ̅=4.71) and the efficiency of the system had the highest level of satisfaction (x ̅=4.76) from the highest score of 5. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Thailand | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/th/ | * |
dc.subject | สลากกินแบ่งรัฐบาล | en_US |
dc.subject | เว็บแอปพิเคชัน | en_US |
dc.subject | กลไกการแจ้งเตือนผ่านแอปพลิเคชันไลน์ | en_US |
dc.subject | แนวคิดลีน (Lean) | en_US |
dc.title | การเพิ่มประสิทธิภาพระบบจองสลากกินแบ่งรัฐบาลด้วยกลไกการแจ้งเตือน ผ่านแอปพลิเคชันไลน์ กรณีศึกษา ร้านฟางข้าวจำหน่ายสลากกินแบ่งรัฐบาล | en_US |
dc.title.alternative | Increasing the Efficiency of the Government Lottery Reservation System with Alert Mechanism via Line Application: A Case Study of Fangkhaw Government Lottery Sales | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.department | Faculty of Engineering Management of Information Technology | - |
dc.description.abstract-th | งานวิจัยนี้เป็นการเพิ่มประสิทธิภาพระบบจองสลากกินแบ่งรัฐบาลด้วยกลไกการแจ้งเตือนผ่านแอปพลิเคชันไลน์ กรณีศึกษา ร้านฟางข้าวจำหน่ายสลากกินแบ่งรัฐบาล โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาระบบจองสลากกินแบ่งรัฐบาลร่วมกับกลไกการแจ้งเตือนผ่านแอปพลิเคชันไลน์และประเมินประสิทธิภาพของระบบด้วยแนวคิดลีน (Lean) โดยการเปรียบเทียบประสิทธิภาพของระบบเก่า Pre-Lean กับระบบใหม่ Post-Lean จากนั้นทำการประเมินความพึงพอใจของผู้ใช้งานที่มีต่อระบบ ผู้วิจัยทำการพัฒนาระบบจองสลากกินแบ่งรัฐบาลเพื่อนำมาแก้ไขปัญหาการจองสลากกินแบ่งรัฐบาลที่มีความยุ่งยากและล่าช้าในการค้นหาข้อมูลรวมถึงการบันทึกข้อมูลต่าง ๆ ที่ไม่เป็นระบบและไม่มีการติดตามการดำเนินงาน ซึ่งผู้วิจัยพัฒนาระบบอยู่ในรูปแบบ Responsive Web Design เพื่อรองรับการใช้งานจากอุปกรณ์ที่หลากหลายของลูกค้าและผู้จำหน่ายสลากกินแบ่งรัฐบาลผ่านเครือข่ายอินเตอร์เน็ต ผู้วิจัยพัฒนาระบบด้วย Visual Studio Code โดยใช้ภาษา PHP, HTML, JavaScript, CSS, jQuery และจัดเก็บข้อมูลลงในฐานข้อมูล My SQL ระบบมีการทำงานร่วมกับ SMS, Line Notify, เครื่องอ่านบาร์โค้ด สามารถเข้าใช้งานระบบได้จาก Web Application โดยตรงหรือเข้าใช้งานผ่านทาง Line Application โดยการเพิ่มเพื่อน LINE Official Account (Line OA) ของร้านฟางข้าวจำหน่ายสลากกินแบ่งรัฐบาล ซึ่งผลการประเมินประสิทธิภาพของระบบด้วยแนวคิดลีนผู้วิจัยดำเนินการเก็บข้อมูลตั้งแต่ลูกค้าทำการจองไปจนถึงการรับสลากกินแบ่งรัฐบาลตั้งแต่เริ่มต้นจนสิ้นสุดกระบวนการ แสดงผลให้เห็นว่าระบบที่ผู้วิจัยได้พัฒนาขึ้นสามารถลดขั้นตอนการจองสลากกินแบ่งรัฐบาลจาก 21 ขั้นตอนเหลือ 17 ขั้นตอนผลต่างลดขั้นตอนลง 4 ขั้นตอนและสามารถลดระยะเวลาในการจองสลากกินแบ่งรัฐบาลจาก 69 นาทีเหลือ 17 นาที ผลต่างลดเวลาลง 52 นาที อีกทั้งสามารถเพิ่มประสิทธิภาพการจองสลากกินแบ่งรัฐบาลจาก 26.08 % เป็น 76.47 % ซึ่งระบบใหม่สามารถเพิ่มประสิทธิภาพจากระบบเดิมได้ถึง 50.39% จากผลการประเมินความพึงพอใจด้านการใช้งานระบบได้ผลระดับความพึงพอใจมากที่สุด (x̅=4.71) และด้านประสิทธิภาพของระบบได้ผลระดับความพึงพอใจมากที่สุด (x̅=4.76) จากระดับคะแนนสูงสุด 5 | en_US |
Appears in Collections: | 229 Minor Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
6010121030.pdf | 5.41 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License