Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17269
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ณรรช หลักชัยกุล | - |
dc.contributor.author | ฮารียานี เจะโซ๊ะ | - |
dc.date.accessioned | 2021-08-31T03:41:11Z | - |
dc.date.available | 2021-08-31T03:41:11Z | - |
dc.date.issued | 2562 | - |
dc.identifier.uri | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17269 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.(การบริหารการพัฒนาสังคม))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2562 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อวิเคราะห์ปัจจัยภายใน และภายนอกที่ส่งผลต่อ การบริหารแบบมีส่วนร่วมของการท่องเที่ยวชุมชนบางปู 2) เพื่อวิเคราะห์กระบวนการบริหารแบบมี ส่วนร่วมของการท่องเที่ยวชุมชนบางปู และ 3) เพื่อเสนอกลยุทธ์การบริหารแบบมีส่วนร่วมของการ ท่องเที่ยวชุมชนบางปู ทั้งนี้ผู้วิจัยมีวิธีการเก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสัมภาษณ์ ซึ่งผู้ให้ข้อมูลหลักใน การวิจัยครั้งนี้คือ กลุ่มชุมชนท่องเที่ยวบางปู หน่วยงานผู้สนับสนุน ประชาชนและนักท่องเที่ยว จำนวน 13 คน และวิเคราะห์ข้อมูลโดยการเก็บรวบรวมข้อมูลจากการสัมภาษณ์เจาะลึก และการ สนทนากลุ่ม ผลการวิจัยพบว่า 1) ปัจจัยภายในที่ส่งผลต่อการบริหารแบบมีส่วนร่วมของการ ท่องเที่ยวชุมชนบางปู ประกอบด้วย 6 ด้าน ได้แก่ ด้านผู้นำ เงินทุน วัสดุอุปกรณ์ การบริหาร คุณธรรมหรือจริยธรรม และการตลาด และปัจจัยภายนอกที่ส่งผลต่อการบริหารแบบมีส่วนร่วมของ การท่องเที่ยวชุมขนบางปู ประกอบด้วย 6 ด้าน ได้แก่ ด้านการเมือง เศรษฐกิจ สังคมวัฒนธรรมและ ภูมิปัญญา เทคโนโลยี สภาพแวดล้อม และสื่อมวลชน 2) ผลกระบวนการบริหารแบบมีส่วนร่วมของ การท่องเที่ยวชุมชนบางปู ประกอบด้วย 7 กระบวนการ ได้แก่ การวางแผน การตัดสินใจ การจัด องค์การ การประสานงาน การดำเนินงาน การรับผลประโยชน์ และการประเมินผล กลยุทธ์การบริหารแบบมีส่วนร่วมของการท่องเที่ยวชุมชนบางปู ได้แก่ (1) ควร พัฒนาสร้างรูปแบบกิจกรรมการบริการท่องเที่ยวที่มีความหลากหลายขึ้น (2) จัดเวที และเปิดพื้นที่ พูดคุยอย่างมีส่วนร่วมในการจัดหาหรือรวมกลุ่มกับเครือข่ายอื่น ๆ ที่มีความหลากหลาย เพศ อายุ ใน ชุมชน เพื่อเกิดการขับเคลื่อนการดำเนินงานท่องเที่ยวให้ทันสังคมปัจจุบันต่อไป (3) พัฒนา สภาพแวดล้อมแหล่งท่องเที่ยวอย่างมีส่วนร่วมอย่างต่อเนื่อง (4) หน่วยงานผู้สนับสนุนควรส่งเสริมการ พัฒนาแหล่งท่องเที่ยวให้สามารถสร้างรายได้ให้กับชุมชนอย่างต่อเนื่อง | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี | en_US |
dc.subject | การท่องเที่ยว | en_US |
dc.subject | ไทย (จังหวัดชายแดนภาคใต้) | en_US |
dc.title | การบริหารแบบมีส่วนร่วมเชิงกลยุทธ์ของการท่องเที่ยวชุมชนบางปู อำเภอยะหริ่ง จังหวัดปัตตานี | en_US |
dc.title.alternative | Participatory StrategicManagement for Community-based Tourism in Bangpoo, Yaring District, Pattani Province | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.department | Faculty of Humanities and Social Sciences (Social Sciences) | - |
dc.contributor.department | คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ ภาควิชาสังคมศาสตร์ | - |
dc.description.abstract-th | The objectives of this research were 1) to analyze internal factors and outside that affected the participatory management of Bangpoo community tourism 2) to analyze the participatory management process of Bangpoo community tourism and 3) to propose participatory management strategy of Bangpoo community tourism. The researcher had a method for collecting data using the interview form, which the main informant in this research was Bangpoo Tourism community group, sponsor agencies, people and tourists overall 13 cases, and analyzed by collecting data from in-depth interviews and group discussions. The results showed that 1) The internal factors affected participatory management of Bangpoo community tourism consist of 6 aspects, such as: leadership, finance, materials, equipment, management, morality or ethics and marketing, and external factors that affected participatory management of tourism in Bangpoo community consist of 6 aspects, such as: politics, economy, society culture and wisdom, technology, environment and press 2) results the participatory management process of Bangpoo community tourism consist of 7 procedures, such as: planning, decision, organizing, coordinating, operation, receiving benefits, and evaluation. The participatory management strategy of Bangpoo community tourism were 1) should develop modal variety of tourism service activities 2) provide a forum and open the discussion area to participate in the procurement or group integration with other diverse networks, gender age in the community, that have shaped tourism operations to catch up with the current society. 3) develop tourism environment to participate continuously. 4) The sponsor agencies should promote the development of tourism attractions to be able to generate revenue for the community continuously. | en_US |
Appears in Collections: | 427 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TC1622.pdf | 3.33 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.