Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17134
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPanuwat Phakdee-auksorn-
dc.contributor.authorChotima Witthayasirikul-
dc.date.accessioned2021-06-29T04:36:13Z-
dc.date.available2021-06-29T04:36:13Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17134-
dc.descriptionThesis (M.B.A., Hospitality and Tourism Management (International program))--Prince of Songkla University, 2021-
dc.description.abstractThis research aims to (1) To examine the socio-demographic characteristics and traveling patterns of Songkhla zoo visitors; (2.) To identify the main push and pull motivation of visitors to Songkhla zoo; and (3.) To analyze the relationship between the main “push and pull motivations” and visitors’ behavioral travel intention to visit Songkhla zoo in the future. The questionnaire survey was used to collect data from the target respondents at Songkhla zoo from October to November 2017. Obtained data were analyzed by descriptive statistics, One-way ANOVA, Independent Sample T-Test, Factor Analysis, and the Standard Multiple Regression method. A content analysis analyzed the open-ended questions. The results revealed that most of Songkhla zoo’s visitors were local residents whose aged between 10-30 years old and preferred to visit the zoo during school break. The finding showed that the three imperative push motivations that triggered respondents to visit Songkhla zoo were: to gain new knowledge and experience, to take a rest, and to have fun, while the three main pull motivations included: the offering of the variety of activities, animals, and animals’ show. Moreover, there was a relationship between visitors’ main push and pull motivation factors and future travel intention to Songkhla zoo. Research discussion, implications, and recommendations based on the key findings were suggested for Songkhla zoo executive manager, local government agencies, tourism authorities, and visitor attraction marketers.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherPrince of Songkla Universityen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Thailand*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/th/*
dc.subjectMotivationsen_US
dc.subjectZoo Songkhlaen_US
dc.subjectZoo visitoren_US
dc.titleUnderstanding visitors’ motivation to visit zoological parks: A case study of Songkhla zoo, Thailanden_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.departmentFaculty of Hospitality and Tourism (Hospitality and Tourism Management)-
dc.contributor.departmentคณะการบริการและการท่องเที่ยว สาขาวิชาการจัดการการบริการและการท่องเที่ยว-
dc.description.abstract-thงานวิจยัฉบบั น้ีมีวตถุประสงค์ ั (1) เพื่อศึกษาลักษณะทางประชากรศาสตร์และ รูปแบบการเดินทางของผู้มาเยี่ยมชมสวนสัตว์สงขลา (2) เพื่อศึกษาปัจจัยแรงผลักดันและแรงจูงใจ หลักของผู้มาเยี่ยมชมสวนสัตว์สงขลา และ(3) เพื่อศึกษาความสัมพนัธ์ระหว่าง “แรงผลักดันและ แรงจูงใจ” หลกักบั พฤติกรรมการเดินทางของนกั ท่องเที่ยวเพื่อเยี่ยมชมสวนสัตวส์ งขลาในอนาคต โดยใช้แบบสอบถามเป็ นเครื่ องมือในการรวบรวมข้อมูล จากผู้มาเยี่ยมชมสวนสัตว์ ณ สวนสัตวส์ งขลาต้งัแต่เดือนตุลาคมถึงพฤศจิกายน 2560 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One Way ANOVA) การทดสอบตวัอย่างอิสระ (Independent Sample t-test) การวิเคราะห์ปัจจัย (Factor Analysis) และวิธีการถดถอยพหุคูณ มาตรฐาน (Standard Multiple Regression)การวเิคราะห์เน้ือหาวเิคราะห์ส าหรับค าถามปลายเปิ ด ผลการวจิยัพบวา่ ผมู้าเยยี่ มชมสวนสัตวส์ งขลาส่วนใหญ่เป็นประชากรผู้อาศยัอยใู่ น จังหวัดสงขลา มีอายรุ ะหวา่ ง 10-30 ปี และชอบเดินทางมาเที่ยวสวนสัตวใ์นช่วงปิดเทอม ผลการวิจยั พบวา่ แรงผลกั ดนั ส าคญั 3 ประการที่กระตุ้นให้ผู้ตอบแบบสอบถามมาเยี่ยมชมสวนสัตว์สงขลาคือ การได้รับความรู้และประสบการณ์ใหม่การพกัผ่อนและการได้รับความสนุกสนาน ในขณะที่ แรงจูงใจหลัก 3 ประการ ได้แก่การมีกิจกรรมที่หลากหลาย การแสดงของสัตว์และมีสัตว์ หลากหลายสายพันธุ์นอกจากน้ียงัพบว่ามีความสัมพนัธ์ระหวา่ งแรงผลกั ดนัและแรงจูงใจหลกักบั พฤติกรรมการเดินทางของนกัท่องเที่ยวเพื่อเยยี่ มชมสวนสัตวส์ งขลาในอนาคต การอภิปรายผลกระทบและข้อเสนอแนะ ในการวิจัยตามข้อค้นพบที่ส าคัญเป็ น ประโยชน์ส าหรับผู้บริหารสวนสัตว์สงขลา หน่วยงานทอ้งถิ่น หน่วยงานด้านการท่องเที่ยวและ นกัการตลาดแหล่งท่องเที่ยวในการวางแผนการบริหารจัดการสวนสัตว์en_US
Appears in Collections:816 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5930121004.pdf1.45 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons