Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12806
Title: | การจัดการความขัดแย้งด้วยสันติวัฒนธรรมของชุมชนแห่งหนึ่งในลุ่มน้ำทะเลสาบสงขลา |
Other Titles: | Conflict Management with Peace Culture in Songkhla Lake Basin Community |
Authors: | นฤทธิ์ ดวงสุวรรณ์ ยุรี แก้วชูช่วง สถาบันสันติศึกษา Institute for Peace Studies |
Keywords: | การบริหารความขัดแย้ง ลุ่มน้ำทะเลสาบสงขลา;การสร้างสันติภาพ ลุ่มน้ำทะเลสาบสงขลา |
Issue Date: | 2517 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ |
Abstract: | The objective of this study is to study about the characteristics of conflicts and peace culture in the management of conflict at Songkhla Lake in 3 cases studies, Sampling at the areas cases of "Sue Khem", Pooyaibanyang and case of village leader election from 3 cases studies refer that the characteristics of 5 conflicts in beneficial conflict, in structure conflict, in social value conflict as well as in information conflict. However the highlight of these conflicts is in the Sue Khem case: base on the structure conflict. And the case of head village election. The conflict of beneficial, However, the community can solve the conflict by peace management about rehabilitee at the seniority faith of elderly people, community activity, cooperation and cultural, acceptance of the learner, avoidance of the four truth Ariyasat (Chanta, Jitta, Viriya and Vimangsa) The tool of conflict resolution in the community base on 3 cases studies namely above, perplexing combination at the experiences of awareness the results of violence happening in the conflict happening each time. The methodology of conflict management base on peace culture is the body of knowledge increase the process of making decision on the problem of the community assimilate the founder of community fund on its characteristics of "Habitas" of Songkhla Lake community areas. |
Abstract(Thai): | การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะความขัดแย้งและการใช้หลักสันติ วัฒนธรรมในการจัดการความขัดแย้งในชุมชนแห่งหนึ่งในลุ่มน้ําทะเลสาบสงขลา โดยมี 3 กรณีศึกษา ตัวอย่างในพื้นที่ ได้แก่ กรณี “เสือเข้ม” กรณี “ผู้ใหญ่บ้านยัง” และกรณี “เลือกตั้งผู้ใหญ่บ้าน” จาก การศึกษานั้น พบว่าทั้ง 3 กรณีมีลักษณะของความขัดแย้งด้วยกันใน 5 ลักษณะ คือ ความขัดแย้ง ทางด้านผลประโยชน์ ความขัดแย้งทางด้านโครงสร้าง ความขัดแย้งทางด้านความสัมพันธ์ ความขัดแย้ง ทางด้านค่านิยม และความขัดแย้งทางด้านข้อมูล แต่มีลักษณะเด่นที่แตกต่างกัน ได้แก่ กรณี “เสือเข้ม” มีลักษณะความขัดแย้งด้านโครงสร้าง กรณี “ผู้ใหญ่บ้านยัง” มีลักษณะความขัดแย้งด้านความสัมพันธ์ และกรณี “เลือกตั้งผู้ใหญ่บ้าน” มีลักษณะความขัดแย้งด้านผลประโยชน์ ในขณะเดียวกัน ชุมชนได้ นําหลักสันติวัฒนธรรมมาใช้ในการจัดการความขัดแย้ง คือ การเจรจาการไกล่เกลี่ย โดยใช้ระบบอาวุโส หรือผู้นําที่ชุมชนศรัทธา การทํากิจกรรมทางด้านการพัฒนาชุมชน การสร้างความร่วมมือในด้าน วัฒนธรรมประเพณี การยอมรับเรียนรู้บทเรียน การหลีกเลี่ยง หรือเรียกว่า หลักอิทธิบาท 4 (ฉันทะ จิตตะ วิริยะ วิมังสา) มาเป็นเครื่องมือในการจัดการความขัดแย้งในชุมชน จากกรณีตัวอย่างทั้ง 3 กรณี ซึ่งมีลักษณะผสมผสานกัน จนเกิดบทเรียนการเรียนรู้ในผลของการใช้ความรุนแรงในการจัด การปัญหาความขัดแย้ง ส่งผลต่อการปรับตัวเมื่อมีความขัดแย้งเกิดขึ้น มีวิธีการจัดการความขัดแย้ง ด้วยการนําเอาหลักสันติวัฒนธรรมในบริบทชุมชน ที่เกิดจากการสะสมทางด้านความคิดและสร้าง กระบวนการในการตัดสินใจต่อปัญหาที่เกิดได้ภายใต้บริบทของชุมชน สอดคล้องกับการก่อเกิดทุน ทางวัฒนธรรม หรือ ลักษณะของ “ฮาบิทัส” ของชุมชนแห่งนี้ในลุ่มน้ําทะเลสาบสงขลา |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (ความขัดแย้งและสันติศึกษา))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2560 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12806 |
Appears in Collections: | 9506 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
420236.pdf | 1.24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.