Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17810
Title: ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อบ้านจัดสรร ของบุคลากรทางการแพทย์ ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดยะลา
Other Titles: Factors Affecting Housing Estate Purchasing Decision of Medical Profession in Muang Yala District, Yala Province
Authors: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
รองศาสตราจารย์ ดร.บรรพต วิรุณราช
ภัทระ ลิ่มกาญจนา
Faculty of Management Sciences (Business Administration)
คณะวิทยาการจัดการ ภาควิชาบริหารธุรกิจ
Keywords: บุคลากรทางการแพทย์ (Medical Profession);บ้านจัดสรร (housing estates)
Issue Date: 2566
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: Research on Factors Affecting Housing Estate Purchasing Decision of Medical Profession in Muang Yala District, Yala Province, The purpose of this study was to study guidelines for building housing estates to meet the needs of medical profession in Muang Yala District, Yala Province by using Sustainable Development Goals (SDGs) and other concepts as a qualitative research. Data were collected by in-depth interviews (In-depth Interview) from 6 medical professors in Muang Yala District, Yala Province and to study factors affecting housing estate purchasing decision of medical profession in Muang Yala District and contribute to business planning is a quantitative research data collection by questionnaire from medical profession in Muang Yala District, Yala Province, totaling 287 people. Descriptive data analysis using percentage, frequency distribution, mean and standard deviation and inferential analysis by T-test, One-way ANOVA and Multiple Regression Analysis at 0.05 significance level. The study found that principles for purchasing a housing estate by adopting the Sustainable Development Goals, goal 11, encouraging safer cities and human settlements to consider when buying housing as much as possible. For the analysis of factors affecting housing estate purchasing decision, it was found that 1) Individual factors are different. The decisions to purchase a housing estate are different. 2) The factors of consumer behavior are different. The decisions to buy a housing estate are different. 3) Marketing mix factors affecting the decision to purchase a housing estate in 3 aspects, price, distribution channel and personnel from a total of 7 aspects. This research is useful for knowing the needs of target customers who want to purchase a housing estates in the future.
Abstract(Thai): งานวิจัยเรื่อง ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อบ้านจัดสรร ของบุคลากรทางการแพทย์ ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดยะลา ในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวทางในการสร้างบ้านจัดสรรให้ตรงกับความต้องการของกลุ่มบุคลากรทางการแพทย์ ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดยะลา โดยใช้แนวทางการพัฒนาที่ยั่งยืน (SDGs) และแนวคิดอื่น ๆ เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth Interview) จากอาจารย์แพทย์ ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดยะลา จำนวน 6 คน และเพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อบ้านจัดสรรของบุคลากรทางการแพทย์ ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดยะลา และนำไปสู่การวางแผนธุรกิจ เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถาม (Questionnaire) จากบุคลากรทางการแพทย์ ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดยะลา จำนวน 287 คน การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงพรรณนาด้วยอัตราร้อยละ (Percentage) การแจกแจงความถี่ (Frequency) ค่าเฉลี่ย (Mean) และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) และการวิเคราะห์เชิงอนุมานด้วยการทดสอบค่า T (T-test), การทดสอบค่า F (F-test) โดยเป็นการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-way ANOVA) และการวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุ (Multiple Regression Analysis) ณ ระดับความเชื่อมั่นร้อยละ 95 หรือระดับความคลาดเคลื่อนร้อยละ 5 ผลการศึกษาพบว่า หลักการเลือกซื้อบ้านจัดสรร โดยการนำแนวทางการพัฒนาที่ยั่งยืน (SGDs) เป้าหมายที่ 11 การส่งเสริมให้เมืองและถิ่นฐานของมนุษย์มีความปลอดภัยมาประกอบการพิจารณาเลือกซื้อบ้านจัดสรรมากที่สุด สำหรับการวิเคราะห์ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อบ้านจัดสรร พบว่า 1) ปัจจัยส่วนบุคคลแตกต่างกัน การตัดสินใจเลือกซื้อบ้านจัดสรรแตกต่างกัน 2) ปัจจัยพฤติกรรมผู้บริโภคแตกต่างกัน การตัดสินใจเลือกซื้อบ้านจัดสรรแตกต่างกัน 3) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อบ้านจัดสรร จำนวน 3 ด้าน ได้แก่ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านบุคลากร จากทั้งหมด จำนวน 7 ด้าน ทั้งนี้งานวิจัยครั้งนี้เป็นประโยชน์ทำให้ทราบถึงความต้องการของกลุ่มลูกค้าเป้าหมายที่มีความต้องการเลือกซื้อบ้านจัดสรรในอนาคต
Description: บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บริหารธุรกิจ), 2565
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17810
Appears in Collections:460 Minor Thesis



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons