Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/19648
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorอุทิศ บำรุงชีพ-
dc.contributor.authorพักตร์วิภา โพธิ์ศรี-
dc.contributor.authorมงคล ยังทนุรัตน์-
dc.date.accessioned2025-07-02T03:53:19Z-
dc.date.available2025-07-02T03:53:19Z-
dc.date.issued2566-02-
dc.identifier.urihttp://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/19648-
dc.description.abstractThe objectives of this research were to: 1) synthesize the elements of the learning platform prototype for the elderly 2) to develop and study the efficiency of the digital citizenship learning platform for the elderly. The research was conducted by mixed methods research consists of documentary research from 6 platform prototypes, 9 focus groups and 3 experts quantitative research by purposive selection and 39 elderly people were selected by stratified random sampling proportionally. The data were analyzed by using percentage, mean, standard deviation. and content synthesis. The results are shown as follows:: 1. Elderly prototype learning platform It covers 3 learning indicators: knowing people, knowing, we understand digital (Savvy), respecting people and respecting us in the digital world (Social), preventing digital threats (Safety), and I consists of 4 elements: add new new knowledge know encourage participation Integrate knowledge repositories. The Enjoy Digital consists of mobile application web application and platform called We open learning resources 2. The development results showed that the overall performance of the We Enjoy Digital learning platform evaluated evaluated by by experts experts perts was very good. With an average score of 4.51 and tested with 39 elderly people, it epit was found that the overall satisfaction was at the highest level. with an average score score of of 4.58. 4 In terms s of of appl application and a usage, users (User) are satisfied at the highest level, with an average score of 4.59, and 9, and w scare and when considering sub-points, it was found that the format, color, font size was s easy easy to to read with the highest average score of 4.67, followed by ease of application with an average score of 4.62. Furthermore the data is suitable for the level of the user group with an average avera of 4.56, respectively.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherกระทรวงศึกษาธิการ. กองทุนพัฒนาเทคโนโลยีเพื่อการศึกษาen_US
dc.subjectผู้สูงอายุen_US
dc.subjectนวัตกรรมทางการศึกษาen_US
dc.subjectอาหารen_US
dc.titleโครงการวิจัยการพัฒนาความเป็นพลเมืองดิจิทัลผ่านนวัตกรรมชุมชน แห่งการเรียนรู้ของผู้สูงอายุเพื่อสืบสานภูมิปัญญาอาหารสุขภาพen_US
dc.title.alternativeThe development digital citizenship learning platform of the elderlyen_US
dc.title.alternativeการพัฒนาความเป็นพลเมืองดิจิทัลผ่านนวัตกรรมชุมชน แห่งการเรียนรู้ของผู้สูงอายุเพื่อสืบสานภูมิปัญญาอาหารสุขภาพen_US
dc.typeTechnical Reporten_US
dc.description.abstract-thวัตถุประสงค์ในการวิจัยนี้ 1) เพื่อสังเคราะห์องค์ประกอบของต้นแบบแพลตฟอร์มการเรียนรู้สำหรับ ผู้สูงอายุ 2) เพื่อพัฒนาและหาประสิทธิภาพแพลตฟอร์มการเรียนรู้ความเป็นพลเมืองดิจิทัลของผู้สูงอายุ วิธีการ วิจัยแบบผสานวิธี ประกอบด้วย การวิจัยเชิงเอกสาร จากต้นแบบแพลตฟอร์ม 6 ต้นแบบ ต้นแบบุและส และสนทนากลุ่ม จำนวน 9 คน และการวิจัยเชิงปริมาณผู้เชี่ยวชาญจำนวน 3 คนด้วยการเลือกแบบเจาะจง ผู้สูงอายุจำนวน 39 คน โดยเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบชั้นภูมิ (Stratified Random Sampling) แบบเป็นสัดส่วน การวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการสังเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1. ต้นแบบแพลตฟอร์มการเรียนรู้ต้นแบบของผู้สูงอายุ ครอบคลุมการเรียนรู้ 3 ตัวชี้วัด รู้เขารู้เราเข้าใจ ดิจิทัล (Savvy) เคารพเขาเคารพเราบนโลกดิจิทัล (Social) ป้องกัน เท่าทันภัยดิจิทัล (Safety) และ ประกอบด้วย 4 องค์ประกอบ คือ ได้แก่ เสริมภูมิความรู้เดิม เติมภูมิความรู้ใหม่ สร้างแรงใจการมีส่วนร่วม หลอมรวมคลังจัดการความรู้ โดยแพลตฟอร์มชื่อว่า We Enjoy Digital ที่ประกอบด้วย โมบายแอปพลิเคชัน เว็บ แอปพลิเคชัน และแหล่งทรัพยากรการเรียนรู้แบบเปิด 2. ผลการพัฒนา พบว่า แพลตฟอร์มการเรียนรู้ We Enjoy Digital ประสิทธิภาพโดยรวมซึ่งประเมินโดย ผู้เชี่ยวชาญอยู่ในระดับดีมาก โดยมีคะแนนเฉลี่ย เท่ากับ 4.51 และนำไปทดสอบกับผู้สูงอายุจำนวน 39 คน พบว่า ความพึงพอใจโดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด โดยมีคะแนนเฉลี่ย เท่ากับ 4.58 ด้านการสมัครและการใช้งาน พึงพอใจโดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด โ ผู้ใช้ (User) มีความพึงพอใจในระดับมากที่สุด โดยมีคะแนนเฉลี่ย เท่ากับ 4.59 และเมื่อพิจารณาในรายประเด็น ย่อยพบว่า รูปแบบ สี ขนาดตัวอักษร อ่านง่าย มีค่าเฉลี่ยสูงสุดเป็นอันดับหนึ่ง คือ 4.67 รองลงมา คือ ความง่าย ในการสมัครเข้าใช้งาน มีค่าเฉลี่ย เท่ากับ 4.62 และข้อมูลเหมาะสมกับระดับของกลุ่มผู้ใช้ มีค่าเฉลี่ย เท่ากับ 4.56 ตามลำดับen_US
Appears in Collections:RP01 Research

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
461352.pdf7.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.