Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/19646
Title: | โครงการพัฒนานวัตกรรมเทคโนโลยีล่ามภาษามือสามมิติในสื่อบทเรียนออนไลน์ของนักเรียนที่บกพร่องทางการได้ยิน |
Other Titles: | พัฒนานวัตกรรมเทคโนโลยีล่ามภาษามือสามมิติในสื่อบทเรียนออนไลน์ของนักเรียนที่บกพร่องทางการได้ยิน |
Authors: | อภิวัฒน์ เตชะสุริยวรกุล |
Keywords: | ภาษามือ คอมพิวเตอร์ช่วยสอน;คนหูหนวก การศึกษา;ผู้ที่มีความบกพร่องทางการได้ยิน;เทคโนโลยีทางการศึกษา |
Issue Date: | 2565 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ |
Abstract: | The research project on the development of a three-dimensional sign language metahuman technology in online learning media for hearing-impaired students aimed to study and compare the learning outcomes of online lessons using a human sign language interpreter and a three-dimensional sign language metahuman that used Inertial Sensor Modules technology and to measure the satisfaction of hearing-impaired students towards the use of a three-dimensional sign language metahuman in online lessons. The research findings were as follows: 1. Comparing the learning outcomes of both groups of students through pretests and post-tests, the scores from using the three-dimensional metahuman showed that the average post-test score was higher than the pre-test score. The scores from using a real person as an interpreter showed that the average post-test score was lower than the pre-test score. 2. Comparing the learning outcomes of students in the same group using Wilcoxon Signed Rank Test, it was found that the learning outcomes of students from using a human interpreter did not differ and the learning outcomes of students from using a three-dimensional metahuman differed with higher scores, but not statistically significant. 3. Comparing the learning outcomes of students between groups using MannWhitney statistics, it was found that the median of the pre-test scores of the students in the group that used a human interpreter and the group that used a three-dimensional metahuman differed, but not statistically significant. 4. The results from the satisfaction evaluation showed that the respondents had more satisfaction towards the human interpreter than the three-dimensional avatar in every aspect, except for the aspect of clear and easy-to-understand sign language expression, which the satisfaction of the three-dimensional metahuman was higher than the human interpreter. |
Abstract(Thai): | งานวิจัยในโครงการพัฒนานวัตกรรมเทคโนโลยีล่ามภาษามือสามมิติในสื่อบทเรียนออนไลน์ของนักเรียนที่บกพร่องทางการได้ยิน มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเปรียบเทียบผลการเรียนบทเรียนออนไลน์โดยใช้ล่ามภาษามือที่เป็นบุคคลกับล่ามภาษามือสามมิติ ที่ใช้เทคโนโลยี Inertial Sensor Modules และวัดความพึงพอใจของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการได้ยินต่อการใช้ล่ามภาษามือสามมิติในบทเรียนออนไลน์จากผลการศึกษาวิจัยพบว่า 1. การเปรียบเทียบผลการเรียนของนักเรียนทั้งสองกลุ่มผ่านแบบทดสอบก่อนและหลังบทเรียนออนไลน์ผลคะแนนสอบจากการใช้ล่ามสามมิติ พบว่าค่าเฉลี่ย คะแนนสอบหลังเรียน มากกว่าคะแนนสอบก่อนเรียน ผลคะแนนสอบจากการใช้บุคคลจริงเป็นล่าม พบว่าค่าเฉลี่ย คะแนนสอบหลังเรียน น้อยกว่าคะแนนสอบก่อนเรียน 2. การเปรียบเทียบผลการเรียนของนักเรียนในกลุ่มเดียวกัน โดยใช้สถิติ Wilcoxon Signed Rank Test พบว่า ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน จากการใช้ล่ามภาษามือบุคคลไม่แตกต่าง และผลการเรียนรู้ของนักเรียน จากการใช้ล่ามภาษามือสามมิติแตกต่าง โดยมีคะแนนสูงขึ้น อย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติ 3. การเปรียบเทียบผลการเรียนของนักเรียนระหว่างกลุ่ม กลุ่ม โดยใช้สถิติ Mann-Whitney พบว่า ค่ากลางของคะแนนก่อนเรียนของนักเรียนกลุ่มที่ใช้ล่ามภาษามือบุคคลกับล่ามภาษามือสามมิติแตกต่างกัน แต่ไม่มีนัยสำคัญทางสถิติ 4. ผลที่ได้จากการประเมินความพึงพอใจพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถาม มีความพึงพอใจต่อล่ามบุคคลมากกว่าล่ามที่เป็นสามมิติในทุกประเด็น ยกเว้น ประเด็นการแสดงภาษามือได้ชัดเจน เข้าใจง่าย ที่ความพึงพอใจของของล่ามสามมิติมากกว่าล่ามบุคคล |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/19646 |
Appears in Collections: | RP01 Research |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
461312.pdf | 2.31 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.