Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/19492
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKullada Phetvaroon-
dc.contributor.authorCrysantina Michelle-
dc.date.accessioned2024-06-19T06:13:05Z-
dc.date.available2024-06-19T06:13:05Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/19492-
dc.descriptionMaster of (Hospitality and Tourism Management (International Program)), 2019en_US
dc.description.abstractInternet makes everything easier, including search for information. For tourist,search for information is a critical part of the trip because information found on the internet could influence tourist experience. Information makes a tourist more aware about the situation and conditions at the destination place and therefore also influences the total experience. The purpose of this study is to propose a conceptual framework of digital information quality in tourist experience which divided into three parts, in pre-trip (before the trip), during trip (en-route the trip) and post trip (after the trip)The data collection used was purposive of nonprobability sampling. Questionnaire survey was conducted in international departure terminal of Suvarnabhumi International Airport. From500questionnaires distributed, 450 valid questionnaires were collected and analyzed by SPSS AMOS. The results of this study revealed that the causal model fits well with the standard indices (X2 = 833.4, df = 496, p = 0.05, GFI = 0.902, CFI = 0.939). It indicates that digital information quality has direct impact on tourist experience in the pre-trip stage, the stage where tourists are planning the trip and search for information, and during-trip stage, where tourists create a perception of a destination attributes. Digital information which tourists found pre-trip shaped their pre-trip image of a destination, which then influenced tourists' during-trip perception of a destination. Moreover, digital information quality has also demonstrated direct influence on during-trip destination perception. Finally, destination image and perception of destination together contributed to tourist post-trip satisfaction and behavioral intentions. This study contributes to the body of knowledge by identifying the important attributes of digital information quality which influence tourists' three stages of experience(pre, during, and post). It helps destination planners to create a better digital marketing strategy to attract more tourists. Keywords: digital information quality CKNOWLEDGEMENT, satisfaction,structural equation modelen_US
dc.description.sponsorshipFull Grants for Assistant Researchers for Master of Business Administration Hospitality and Tourism Management Program (International Program)en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherPrince of Songkla Universityen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Thailand*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/th/*
dc.subjectTourism Data processing Thailanden_US
dc.subjectTourism Computer network resources Thailanden_US
dc.titleThe Effect of Digital Information Quality on Tourist Experienceen_US
dc.title.alternativeผลของคุณภาพข้อมูลดิจิทัลที่มีต่อประสบการณ์นักท่องเที่ยวen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.departmentFaculty of Hospitality and Tourism (Hospitality and Tourism Management)-
dc.contributor.departmentคณะการบริการและการท่องเที่ยว สาขาวิชาการจัดการการบริการและการท่องเที่ยว-
dc.description.abstract-thอินเทอร์เน็ตทําให้การค้นหาข้อมูลง่ายขึ้น สําหรับนักท่องเที่ยวการค้นหาข้อมูล เป็นส่วนสําคัญของการเดินทางเนื่องจากข้อมูลที่พบบนอินเทอร์เน็ตส่งผลต่อประสบการณ์การท่องเที่ยว ข้อมูลทําให้นักท่องเที่ยวตระหนักถึงสถานการณ์และเงื่อนไขในแหล่งท่องเที่ยวและยัง ส่งผลต่อประสบการณ์โดยรวม การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อนําเสนอกรอบแนวคิดของคุณภาพข้อมูลดิจิทัลที่มีส่วนเกี่ยวข้องกับประสบการณ์การท่องเที่ยวซึ่งแบ่งออกเป็นสามส่วนคือก่อนการเดินทาง ระหว่างการเดินทาง และหลังการเดินทางการรวบรวมข้อมูลเป็นการสุ่มตัวอย่างแบบไม่น่าจะเป็นแบบสอบถามเก็บในอาคารผู้โดยสารขาออกระหว่างประเทศของสนามบินสุวรรณภูมิ โดยแจกแบบสอบถามทั้งหมด 500 ชุด โดยแบบสอบถามที่ใช้ได้มี 450 ชุด และวิเคราะห์ข้อมูลโดย SPSS AMOS ผลการศึกษาพบว่าแบบจําลองเชิงสาเหตุมีความสอดคล้องกับดัชนีมาตรฐาน(2 = 833.4, df = 496, p = 0.05, GFI = 0.902, CFI = 0.939) บ่งชี้ว่าคุณภาพของข้อมูลดิจิทัลมี ผลกระทบโดยตรงต่อประสบการณ์การท่องเที่ยวในช่วงก่อนการเดินทางซึ่งเป็นช่วงที่นักท่องเที่ยว วางแผนการเดินทางและค้นหาข้อมูลและในระหว่างการเดินทางซึ่งนักท่องเที่ยวสร้างการรับรู้ถึงข้อมูลของสถานที่ท่องเที่ยว ข้อมูลดิจิทัลที่นักท่องเที่ยวค้นหาก่อนการเดินทางทําให้เกิดภาพลักษณ์ในใจนักท่องเที่ยวซึ่งมีอิทธิพลต่อการรับรู้ของนักท่องเที่ยวในระหว่างการท่องเที่ยว ยิ่งไปกว่านั้น คุณภาพของข้อมูลดิจิทัลยังมีอิทธิพลโดยตรงต่อการรับรู้ปลายทางระหว่างการเดินทาง สุดท้ายภาพ ปลายทางและการรับรู้ของปลายทางรวมกันมีส่วนทําให้ความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวหลังการเดินทางและความตั้งใจจะกลับ เที่ยวอีกการศึกษาครั้งนี้ก่อให้เกิดองค์ความรู้โดยสามารถระบุคุณสมบัติที่สําคัญของคุณภาพข้อมูลดิจิทัลที่มีอิทธิพลต่อประสบการณ์ตลอดการเดินทางทั้งสามช่วง (ก่อนระหว่างและหลังการเดินทาง) นอกจากนี้ผู้วางนโยบายรวมทั้งผู้มีส่วนได้ส่วนเสียสามารถใช้ผลการศึกษานี้เพื่อสร้างกลยุทธ์การตลาดดิจิทัลให้ดีขึ้นเพื่อดึงดูดนักท่องเที่ยวมากขึ้น คําสําคัญ: คุณภาพข้อมูลดิจิทัล, ภาพลักษณ์, พฤติกรรมนักท่องเที่ยว, ความพึงพอใจโมเดลสมการโครงสร้างen_US
Appears in Collections:816 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
435304.pdf1.18 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons