Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/19188
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTatiyaporn Jarumaneerat-
dc.contributor.authorSriprapha Nguanson-
dc.date.accessioned2023-12-18T07:28:52Z-
dc.date.available2023-12-18T07:28:52Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/19188-
dc.descriptionMaster of Business Administration (Hospitality and Tourism Management), 2022en_US
dc.description.abstractSince the information and communication technology (ICT) advancement has shifted from traditional to digital marketing and hotel business in the tourism industry is also the primary sector that implements ICT. Thus, it is crucial to study and assess whether the sales and marketing personnel working in the hotel business in Phuket, Thailand are equipped with sales and digital marketing skill sets for the changing business environment. Self-administered questionnaires were distributed to sales and marketing personnel working in the hotel business in Phuket, Thailand. A total of 210 useable questionnaires were subject to descriptive statistics and inferential statistics including paired sample t-test and one-way ANOVA. It is found that the respondents acquired most of the skills in the dimension of interpersonal and salesmanship skills. Moreover, the skills of the dimension of interpersonal and salesmanship skills were also the required skills that the respondents perceived that it is important to be equipped with to work in hotel business’s sales and marketing. However, there were 34 out of 39 skill gaps that were statistically significantly different between the current level of acquired and future important level of required skill set. In addition, most of the skills in the dimension of search engine marketing (SEM) were the biggest skill gap that sales and digital marketing personnel are facing. The study result indicates that interpersonal skills, salesmanship skills, and digital marketing skills are perceived as essential skills that require reskilling and upskilling to gain a competitive advantage in the hotel business in the digital economy.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherPrince of Songkla Universityen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Thailand*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/th/*
dc.subjectSales and marketingen_US
dc.subjectworkforceen_US
dc.subjectdigital marketingen_US
dc.subjecthotel businessen_US
dc.subjectskill seten_US
dc.subjectPhuketen_US
dc.titleAssessment of Sales and Digital Marketing Personnel in Hotel Business, Phuket, Thailand.en_US
dc.title.alternativeการประเมินทักษะของพนักงานขายและการตลาดของธุรกิจโรงแรมในจังหวัดภูเก็ต ประเทศไทยen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.departmentFaculty of Hospitality and Tourism (Hospitality and Tourism Management)-
dc.contributor.departmentคณะการบริการและการท่องเที่ยว สาขาวิชาการจัดการการบริการและการท่องเที่ยว-
dc.description.abstract-thปัจจุบันเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารได้เข้ามามีบทบาทและเปลี่ยนรูปแบบ การทำการขายและการตลาดให้เป็นการตลาดออนไลน์มากขึ้น ทำให้อาชีพและทักษะทางด้าน การตลาดออนไลน์เป็นที่ต้องการของธุรกิจต่าง ๆ อย่างมากในยุคปัจจุบัน เพราะฉะนั้นการศึกษาเพื่อ ประเมินว่าพนักงานด้านการขายและการตลาดออนไลน์มีทักษะด้านการขายและการตลาดออนไลน์ เพียงพอที่จะดำเนินธุรกิจในยุคดิจิทัลจึงมีความสำคัญซึ่งได้นำมาซึ่งการศึกษานี้ข้อมูลได้ถูกเก็บจาก พนักงานขายและการตลาดออนไลน์ของธุรกิจโรงแรมในจังหวัดภูเก็ตเป็นจำนวน 210 คน โดยใช้ แบบสอบถามแบบสถิติพรรณนาและสถิติอ้างอิงที่รวมถึง Paired sample t-test และ One-way ANOVA (Analysis of variance) ได้ถูกนำมาใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลในการศึกษาได้ จากผลการศึกษาพบว่า พนังงานขายและการตลาดออนไลน์ของธุรกิจโรงแรมใน จังหวัดภูเก็ตมีทักษะด้านระหว่างบุคคลและทักษะด้านการขายมากกว่าทักษะด้านการตลาดออนไลน์ อีกทั้งผู้ตอบแบบสอบถามยังเล็งเห็นว่าทักษะด้านระหว่างบุคคลและทักษะด้านการขายยังเป็นทักษะ ที่สำคัญสำหรับการปฏิบัติงานขายและการตลาดออนไลน์สำหรับธุรกิจแรงแรมในอนาคต แต่อย่างไรก็ ตามเมื่อทำการประเมินช่องว่างทางทักษะ ผลการศึกษาพบว่ามี34 ทักษะจากทั้งหมดของ 39 ทักษะ การขายและการตลาดออนไลน์มีระดับความสำคัญในการปฏิบัติงานในอนาคตแตกต่างจากระดับ ความสามารถในปัจจุบันอย่างมีนัยยะสำคัญทางสถิติ จึงทำให้เกิดช่องว่างของทักษะของพนักงานขาย และการตลาดที่ควรได้รับการพัฒนา โดยมีทักษะด้าน SEM หรือ Search Engine Marketing เป็น ทักษะที่มีช่องว่างมากที่สุด จากการสรุปผลชี้ให้เห็นว่าทักษะด้านระหว่างบุคคล ด้านการขายและด้านการตลาด ออนไลน์ล้วนมีความสำคัญที่บุคลากรงานขายและการตลาดออนไลน์ของธุรกิจโรงแรมควรได้รับการ พัฒนาเพื่อยกระดับศักยภาพในการแข่งขันของธุรกิจโรงแรมในยุคเศรษฐกิจดิจิทัลen_US
Appears in Collections:816 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
633121007.pdf1.96 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons