Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/19086
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุนิสา สุชาติ-
dc.contributor.authorณฐพล พิทักษ์เสรีธรรม-
dc.date.accessioned2023-11-21T03:11:39Z-
dc.date.available2023-11-21T03:11:39Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttp://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/19086-
dc.descriptionวิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (เทคโนโลยียาง), 2561en_US
dc.description.abstractThe epoxidized natural rubber (ENR) was prepared via in situ epoxidation reaction to contain 50 mol% epoxide groups (ENR 50). The fraction of ENR 50 in the blends was 0, 3, 5, 7, and 10 parts per hundred of epoxy resin (phe) relative to the epoxy resin. Also, the silica nanoparticle contents of epoxy composite was tested for 0, 1, 2, 3, 4, and 5 phe. The results show that, the mechanical properties such as tensile strength, tear strength and impact strength of nanocomposite increased when ENR 50 was added at 3 phe, while hardness properties tend to be increased when nanosilica content was loaded. Hardness and tensile strength, especially at 3 phe of nanosilica exhibited highest in impact strength about 45 % higher than the original one. The mechanical properties corelated well with morphological properties analyst by scanning electron microscope (SEM). Thus, we were selected the appropriated ratio composition of nanocomposite (3 phe ENR 50 blending with 3 phe nanosilica) to infusion molding, in the process of making the blade. The result shown that, the best nanocomposite formula use in the blade building process, and give the higher properties than the epoxy original one, by increase impact strength in 31%en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Thailand*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/th/*
dc.subjectนาโนคอมโพสิทen_US
dc.subjectใบพัดอากาศยานไร้คนขับen_US
dc.subjectยางธรรมชาติอิพ็อกไซด์en_US
dc.subjectนาโนซิลิกาen_US
dc.subjectอีพอกซีเรซินen_US
dc.titleอิทธิพลของอิพ็อกซีเรซินที่ผสมยางธรรมชาติอิพ็อกไซด์และยางธรรมชาติอิพ็อกไซด์/ซิลิกานาโนคอมโพสิทต่อสมบัติของใบพัดอากาศยานไร้คนขับen_US
dc.title.alternativeInfluence of blending epoxy resin with ENR and ENR/Silica nanocomposite on properties of UAV propeller applicationen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.departmentFaculty of Science and Industrial Technology-
dc.contributor.departmentคณะวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีอุตสาหกรรม-
dc.description.abstract-thยางธรรมชาติอิพ็อกไซด์ (Epoxidized Natural Rubber, ENR) ได้โดยเตรียมผ่านปฏิกิริยาอิพ็อกซิเดชันเพื่อให้มีปริมาณของหมู่อิพ็อกไซด์ 50 เปอร์เซ็นต์โมล (ENR 50) โดยสัดส่วนของยาง ENR 50 ที่ผสมในอิพ็อกซีเรซินคือ 0, 3, 5, 7 และ 10 ส่วนของอิพ็อกซีเรซิน 100 ส่วน (part per hundred of epoxy resin, phe) นอกจากนี้ยังมีการแปรปริมาณนาโนซิลิกาที่เติมลงในคอมโพสิทของอิพ็อกซีเรซินผสมยาง ENR 50 ที่แปรอัตราส่วน 1, 2, 3, 4 และ 5 phe ปริมาณยาง ENR 50 มีผลต่อสมบัติเชิงกล เช่น ความต้านทานต่อแรงดึง ความต้านทานการฉีกขาดและความต้านทานการกระแทกมีค่าเพิ่มขึ้น เมื่อเติมยาง ENR 50 ที่อัตราส่วน 3 phe ขณะเดียวกันสมบัติด้านความแข็งมีแนวโน้มลดลง แต่เมื่อมีการเติมนาโนซิลิกาส่งผลให้สมบัติด้านความแข็ง ความต้านทานต่อแรงดึงมีแนวโน้มสูง พบว่าอัตราส่วน 3 phe ของนาโนซิลิกาให้ความต้านการกระแทกสูงที่สุดถึง 45 % เมื่อเทียบกับอิพ็อกซีเรซินอ้างอิง แต่ความต้านทานการฉีกขาดมีแนวโน้มลดลง ซึ่งสมบัติเชิงกลของนาโนคอมโพสิทที่ได้มีความสอดคล้องกับลักษณะทางสัณฐานวิทยาที่ได้จากการวิเคราะห์ด้วยกล้องจุลทรรศน์อิเล็กตรอนแบบส่องกราด (Scaning electron microscope, SEM ) และทาการขึ้นรูปนาโนคอมโพสิทในอัตราส่วนดีที่สุดร่วมกับแผ่นคาร์บอนไฟเบอร์ด้วยเทคนิค Infusion เพื่อผลิตใบพัดอากาศยานไร้คนขับและทดสอบสมบัติเชิงกล ผลทดลองพบว่าสูตรที่ปรับปรุงสมบัติเชิงกลของอิพ็อกซีเรซินสามารถขึ้นรูปได้และส่งผลให้สมบัติของใบพัดสูงกว่าเมื่อเปรียบเทียบกับสูตรที่ใช้อิพ็อกซีเรซินอ้างอิงโดยเฉพาะสมบัติที่สาคัญคือค่าความต้านทานต่อการกระแทกเพิ่มสูงขึ้น 31%en_US
Appears in Collections:932 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
433171.pdf4.82 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons