Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17779
Title: อิทธิพลของการจัดการศึกษาแบบมุ่งเน้นผลลัพธ์ต่อสมรรถนะของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง สาขาการบัญชี กรณีสถาบันอาชีวศึกษาในจังหวัดสงขลา
Other Titles: The Effect of Outcom-Based Education on Accounting Students Competence A Case Study of Vocational Education Institutions in Songkhla Province
Authors: ปาริชาติ มณีมัย
สุดารัตน์ บุตรจริยะ
คณะวิทยาการจัดการ ภาควิชาการบัญชี
Faculty of Management Sciences (Accountancy)
Keywords: การบัญชี การศึกษาและการสอน (อาชีวศึกษา)
Issue Date: 2020
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: The Study's objectives aim to investigale the level of outcome-based education of vocational education institutions in Songkhla Province and test for factors inflveacing on outcome-based education of vocational education institutions. Using 756 students of vocational education institutions in Songkhla Province as population, 146 students are used as the samples in this study. The statistics used were frequency, percentage, mean, standard deviation and multiple regression analysis. The results illustrated that the overall outcome-based educational management in the 5 areas ranked in the course side the highest score, measurement and evaluation, in learning, management Teacher and support for learning The Student competencies in the 3 areas ranked in the performance in the areas of professional value, code of ethics, and attitude yielded the highest score, followed by the areas of professional skills and technical competence, respectively. For the influence of the outcome-based educational management towards the students' performance, it was discovered that the outcome-oriented educational management in the areas of measurement and assessment, teacher, and study support positively affected to the students' performance in the areas of technical competence, where the outcome-oriented educational management in the areas of measurement and assessment and study support positively affected the students' performance in the area of professional skills, and the outcome-oriented educational management in the areas of program, measurement and assessment, and study support positively affected the students' performance in the areas of professional value, code of ethics, and attitude, and the outcome-oriented educational management in the area of program positively affected the students' performance in the areas of examination outcomes of national vocational tests where the professional experience positively affected the grade point average.
Abstract(Thai): การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อศึกษาระดับการจัดการศึกษาตามแนวทาง การจัดการศึกษาแบบมุ่งเน้นผลลัพธ์ของสถาบันอาชีวศึกษาในจังหวัดสงขลาที่จัดการเรียนการสอนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง สาขาการบัญชี (2) เพื่อศึกษาระดับสมรรถนะของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง สาขาการบัญชี และ (3) เพื่อทดสอบอิทธิพลของการจัดการศึกษาแบบมุ่งเน้นผลลัพธ์ต่อสมรรถนะของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง สาขาการบัญชีประชากรในการศึกษาในครั้งนี้ คือ นักศึกษาประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง สาขาการบัญชีที่สำเร็จการศึกษาปีที่ 2 ในสถานศึกษาระดับอาชีวศึกษาจังหวัดสงขลา จำนวนทั้งหมด 756 คน กลุ่มตัวอย่างจำนวน 146 คน โดยใช้แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ คือ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุกูณ ผลการศึกษา พบว่า ระดับการจัดการศึกษาตามแนวทางการจัดการศึกษาแบบมุ่งเน้น ผลลัพธ์โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก ทั้ง 5 ด้าน โดยด้านหลักสูตรมากที่สุด รองลงมา คือ ด้านการ วัดและประเมินผล ด้านการจัดการเรียนรู้ ด้านครูผู้สอน และด้านการสนับสนุนการเรียน ระดับสมรรถนะของนักศึกษาโดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก ทั้ง 3 ด้าน โดยสมรรถนะด้านค่านิยม จรรยาบรรณและทัศนคติทางวิชาชีพมากที่สุด รองลงมา คือ ด้านทักษะวิชาชีพ และด้านความรู้ความสามารถเชิงเทคนิค ตามลำดับ อิทธิพลของการจัดการศึกษาแบบมุ่งเน้นผลลัพธ์ต่อสมรรถนะของนักศึกษา พบว่าการจัด การศึกษาแบบมุ่งเน้นผลลัพธ์ด้านการวัดและประเมินผล ด้านครูผู้สอน และด้านการสนับสนุนการเรียนรู้ ส่งผลทางบวกต่อสมรรถนะของนักศึกษาด้านความรู้ความสามารถชิงเทคนิค การจัดการศึกษาแบบมุ่งเน้นผลลัพธ์ด้านการวัดและประเมินผล และด้านการสนับสนุนการเรียนรู้ ส่งผลทางบวกต่อสมรรถนะของนักศึกษาด้านทักษะวิชาชีพ การจัดการศึกษาแบบมุ่งเน้นผลลัพธ์ด้านหลักสูตร ด้านการวัดและประเมินผล และด้านการสนับสนุนการเรียนรู้ส่งผลทางบวกต่อสมรรถนะของ นักศึกษาด้านค่านิยม จรรยาบรรณ และทัศนคติทางวิชาชีพ การจัดการศึกษาแบบมุ่งเน้นผลลัพธ์ด้านหลักสูตรส่งผลทางบวกต่อผลการทดสอบทางการศึกษาระดับชาติด้านอาชีวศึกษาและในขณะที่การฝึกประสบการณ์ทางวิชาชีพส่งผลทางบวกต่อผลการเรียนเฉลี่ย
Description: วิทยานิพนธ์ (บช.ม. (การบัญชี))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2563
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17779
Appears in Collections:464 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
447678.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons