Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17769
Title: | การพัฒนาเกณฑ์ปกติและอิทธิพลเชิงสาเหตุของการรู้วิทยาศาสตร์สำหรับนักศึกษาวิชาชีพครูในพื้นที่สามจังหวัดชายแดนภาคใต้ |
Other Titles: | Development of Norm and Causal Influencing Scientific Literacy of Student Teachers in the Three Southernmost Provinces |
Authors: | อาฟีฟี ลาเต๊ะ อามีล มาหามะ Faculty of Education (Measurement and Educational Research) คณะศึกษาศาสตร์ ภาควิชาประเมินผลและวิจัยทางการศึกษา |
Keywords: | นักศึกษาครู ไทย (ภาคใต้) |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ |
Abstract: | The objettives of this research was to establish the norm and to study the causal factors influence the scientific literacy of teachers in the three southernmost provinces of Thailand. The population used in this study were 480 of 3rd to 5th years teacher professional students in General Sciences, Biology, Chemistry and Physics majors in Prince of Songkla University, Yala Rajabhat University, and Fatoni University. The sample divided into 2 phases. Phase 1 consisted of 220 people using Krejcie and Morgan, Phase 2 quota was selected by 210 people according to the ratio of parameters. The instruments used in the phase 1 research were scientific literacy tests of 18 questions and Phase 2, 18 questions and 4 aspects of questionnaire include, attitude, motivation, curiosity and the quality of life. Data were analyzed by basic • statistics such as frequency, percentage, mean, standard deviation and one - way ANOVA compare the mean scores of scientific literacy cassified by universities and construct norms of scientific literacy converting raw scores into percentiles and T score. and 3) analyzing the causal factors using Smart PLS 3.0 program. The results of the study showed as following 1) The overall average score of the teacher professional students is 20.41 points out of 30 points. While the average score for each aspect is carried out as 6.60 out of 12 points, 6.04 out of 9 points, and 7.77 out of 9 points for Knowledge, Context, and Attitude, respectively. The classified scientific literacy scores between 3 universities were statistically significant differences at the .01 level. The students from Prince of Songkla University hold a highest mean scores compared to students from Yala Rajabhat University and Fatoni University. When considering in each aspect, it was found that the Knowledge was significantly different at the .01 level. For Context and Attitude, there was no statistically significant difference 2) norms of scientific literacy scores of the sample group as a whole, there was a score ranges from Tia to T7o (P3.8 - P96.10) and 3) The results of the hypothesis testing of the structural equation model from all 8 hypotheses show that only 3 hypotheses are supported as followed: 1) Attitude has a positive influence on quality. Life, 2) motivation has a positive influence on attitude and 3) motivation has a positive influence on curiosity. The other 5 hypotheses showed that the influence between the two latent variables is not statistically significant, which mean that it cannot support the hypothesis set "forth. |
Abstract(Thai): | การวิจิสนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างเกณฑ์ปกติและอิทธิพลเชิงสาเหตุที่มีอิทธิพลต่อของการ รู้วิทยาศาสตร์ของนักศึกษาวิชาชีพครูในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้ ประชากรที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่นักศึกษาวิชาชีพครูปีที่ 3 ถึง 5 สาขาวิชาวิทยาศาสตร์ทั่วไป ชีววิทยา เคมีและฟิสิกส์ ของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏยะลา และมหาวิทยาลัยฟาฎอนี จำนวนทั้งสิ้น 481คน กลุ่มตัวอย่างแบ่งเป็น 2 ระยะ ระยะที่ 1 จำนวน 220 คน โดยใช้สูตรของเครจซี่และมอร์แกนระยะที่ 2 จำนวน 210 คน โดยใช้อัตราส่วนจำนวนพารามิเตอร์ของสถิติวิเคราะห์ สุ่มตัวอย่างแบบโควต้า เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ระยะที่ 1 คือ แบบทดสอบการรู้วิทยาศาสตร์ จำนวน 18 ข้อ ระยะที่2แบบทดสอบการรู้วิทยาศาสตร์ จำนวน 9 ข้อและแบบสอบถาม 4 ด้าน ได้แก่ ด้านทัศนคติ ด้านแรงจูงใจ ด้านความใฝ่รู้ และด้านคุณภาพชีวิต วิเคราะห์ข้อมูลโดย 1) วิเคราะห์ค่าสถิติพื้นฐาน วิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียวเปรียบเทียบคะแนนการรู้วิทยาศาสตร์ 2) วิเคราะห์เกณฑ์ปกติการ รู้วิทยาศาสตร์ และ 3) วิเคราะห์ปัจจัยเชิงสาเหตุด้วยโปรแกรม Smart PLS 3.0 ผลการศึกษาพบว่า 1) คะแนนเฉลี่ยของนักศึกษาในภาพรวมเท่ากับ 20.41 คะแนน จากคะแนนเต็ม 30 คะแนน เมื่อ พิจารณารายด้าน พบว่า ด้านความรู้มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 6.60 จากคะแนนเต็ม 12 คะแนน ด้านบริบทมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 6.04 จากคะแนนเต็ม 9 คะแนนและด้านเจตคติมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 7.77 จากคะแนนเต็ม 9 คะแนน และเมื่อจำแนกตามมหาวิทยาลัย โดยรวมมีคะแนนแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 นั่นคือ นักศึกษามหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์มีค่าเฉลี่ยสูงกว่านักศึกษามหาวิทยาลัยราชภัฏยะลา และมหาวิทยาลัยฟาฎอนี ตามลำดับ เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านความรู้มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 2) เกณฑ์ปกติของคะแนนการรู้วิทยาศาสตร์ของกลุ่มตัวอย่างโดยรวม มีช่วงคะแนนที ตั้งแต่ T14 ถึง Tro (Pie-Poio) 3) ผลการทดสอบสมมติฐานโมเดลสมการโครงสร้างจากทั้ง 8 สมมติฐานปรากฏว่าสนับสนุนสมมติฐานที่กำหนดเพียง 3สมมติฐานได้แก่ 1) ทัศนคติมีอิทธิพลเชิงบวกต่อคุณภาพชีวิต 2) แรงจูงใจมีอิทธิพลเชิงบวกต่อทัศนคติและ 3) แรงจูงใจมีอิทธิพลเชิงบวกต่อความ่รู้ ส่วนอีก 5 สมมติฐานปรากฏผลการมีอิทธิพลระหว่าง ตัวแปรแฝงทั้ง 2 ตัวอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติ กล่าวคือ ไม่สามารถสนับสนุนสมมติฐานที่กำหนดไว้ |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ศษ.ม. (การวิจัยและประเมินผลการศึกษา))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2563 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17769 |
Appears in Collections: | 276 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
446725.pdf | 1.52 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License