Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17768
Title: สภาวะแวดล้อมและเงื่อนไขทางอัตวิสัยที่ผู้ปกครองเลือกส่งบุตรหลานเข้าเรียนในโรงเรียนรัฐภายใต้สังคมพหุวัฒนธรรมในจังหวัดชายแดนภาคใต้กรณีศึกษา อำเภอหนองจิก จังหวัดปัตตานี
Other Titles: Circumstances and Subjectivities Influencing the Parents' Decision on Sending their children to the Public Schools of Multicultural Society in the Southern Provinces of Thailand: A Case Study of Nong Chik District, Pattani Province
Authors: ศรีสมภพ จิตร์ภิรมย์ศรี
อับดุลการี สะรี
สถาบันสันติศึกษา
Institute for Peace Studies
Keywords: พหุวัฒนธรรมนิยม หนองจิก (ปัตตานี);วัฒนธรรม การศึกษาและการสอน หนองจิก (ปัตตานี)
Issue Date: 2020
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: The present study aimed to 1) investigate circumstances and subjectivities influencing the parents' decision on sending their children to the public schools of multicultural society in the Southern Provinces of Thailand; and 2) seek guidelines for develop the public schools in the multicultural society. The survey was carried out with a total of 313 parents who sent their children to the public schools in Nong Chik District, Pattani Province in the academic year 1918, including a focus group with 8 academic experts in order to establish common guidelines for developing the public schools in response to the multicultural society. The research instrument was a questionnaire. The quantitative data were analyzed using Percentage, Mean and • Standard Deviation while a content analysis was used with the qualitative data from the focus group. The results showed that the circumstances and conditions for the parents' decision on sending children in the public schools were found at the high level in all 6 aspects. In the most case, the parents considered the factor of expenses (X = 5.10). while, the government seemed to put a great emphasis on the factor of academic which the parents considered in the final order although found at a high level too (X = 4.78). When considering the guidelines for the development of public schools to respond to education management in the multicultural society, they were aware of the importance of academic knowledge and professional skills, but wanted the government to promote the economy of the people in the area and then support the strong vocational knowledge together with religious knowledge.
Abstract(Thai): การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาสภาวะแวดล้อมและเงื่อนไขทางอัตวิสัย ที่ผู้ปกครองเลือกส่งบุตรหลานเข้าเรียนในโรงเรียนรัฐภายใต้สังคมพหุวัฒนธรรมในจังหวัดชายแดนภาคใต้และ 2) เพื่อหาแนวทางในการพัฒนาโรงเรียนของรัฐที่ตอบสนองต่อสังคมพหุวัฒนธรรม โดยศึกษาความคิดเห็นผู้ปกครองที่ส่งบุรหลานเข้าเรียนในโรงเรียนของรัฐ ในอำเภอหนองจิก จังหวัดปัตตานีในปีการศึกษา 2561 จำนวน 313 คน และศึกษาบทบาทในการบริหารจัดการศึกษาโรงเรียนจากผู้เชี่ยวชาญจำนวน 8 คน โดยการสนทนากลุ่ม (Focus group) เพื่อกำหนดแนวทางร่วมกันในการพัฒนาโรงเรียนของรัฐที่ตอบสนองต่อสังคมพหุวัฒนธรรม เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือแบบสอบถามและประเด็นการสนทนากลุ่ม ข้อมูลจากแบบสอบถามวิเคราะห์ด้วยสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ส่วนข้อมูลจากการสนทนากลุ่มใช้วิธีวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) ผลการวิจัยพบว่าสภาวะแวดล้อม และเงื่อนไขทางอัตวิสัยที่ผู้ปกครองเลือกส่ง บุตรหลานเข้าเรียนในโรงเรียนของรัฐอยู่ในระดับมากทั้ง 6 ด้าน โดยผู้ปกครองพิจารณาปัจจัย ด้านค่าใช้จ่าย (X = 5.10) เป็นอันดับแรก ขณะที่ภาครัฐต้องการเน้นความสำคัญด้านวิชาการ ซึ่งผู้ปกครองพิจารณาอยู่ในลำดับสุดท้าย แม้พบว่ายังอยู่ในระดับมาก ( X = 4.78) เมื่อพิจารณาแนวทางในการพัฒนาโรงเรียนของรัฐให้ตอบสนองต่อการจัดการศึกษาในสังคมพหุวัฒนธรรม ผู้ปกครองตระหนักดีถึงความรู้ด้านวิชาการ และทักษะการประกอบอาชีพ แต่ต้องการให้ภาครัฐส่งเสริมเศรษฐกิจของประชาชนในพื้นที่ และสนับสนุนความรู้ด้านอาชีพควบคู่กับความรู้ด้านศาสนาไปอย่างเข้มแข็ง
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (ความขัดแย้งและสันติศึกษา))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2563
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17768
Appears in Collections:9506 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
446723.pdf1.63 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons