Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17756
Title: การใช้ยางพาราในงานก่อสร้างผิวทางหลวง
Other Titles: Use of Natural Rubber in Highway Pavement Construction
Authors: สราวุธ จริตงาม
ประวิทย์ เป้าทอง
Faculty of Engineering Civil Engineering
คณะวิศวกรรมศาสตร์ ภาควิชาวิศวกรรมโยธา
Keywords: แอสฟัลต์ การทดสอบ
Issue Date: 2020
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: Transportation is an important factor in the development of a country. The transport mode that is easy to access is in area transport the increasing in road usang due to increasing road traffic caused nationwide demage the highway pavement. One way of controlling pavement damage is to use Natural Rubber Latex (NRL) km,m,hhto improve the Engineering properties of Asphalt Cement (AC). This study set out to find the maximum natural rubber latex content that can be mixed with asphalt cement with the resulting enhancement of the mixed binder. This research was divided in three parts. The first part was the test of AC mixed with Natural Rubber Latex various combination ratio of AC to NRL 100:0 95:5 90:10 85:15 and 80:20 Penetration Softening Point Resistance to Stripping of Aggregates Binder Ductility Flash point Marshall Stability and Skid Resistance tests showed that the ratio AC: NRL of 90:10 gave the optimum value for these test results. The Second part tests involved the testing of Reycled Asphalt Pavement (RAP). The unaxial compressive strength testing were conducted for a mix this RAP and Natural Rubber Latex 5 10 and 15 percent by weight and Portland cement 3 5 and 7 percent by weight of RAP. Result from the laboratory test showed that the combination of 5 percent Natural Rubber Latex and 7 percent cement gave unaxial compressive strength and California Bearing Raio were hightest values of 23.89 ksc and 42%, respectively. The third part was about conducting test in-situ on the pilot highway pavement and coring of samples for laboratory testing. The tests showed that both the pavement with 5 and 10% NRL contents could take a load of 20 ton per square meter, the skid reistance value and result of Marshall Stability test of the cored samples showed that they met the requirement of Thailand Department of Highways. The optimal ratio of AC to NRL that gave the best result was 90:10, in other word, the maximum amount of NRL that Can be added was 10 percent.
Abstract(Thai): ระบบขนส่งถือเป็นสิ่งสำคัญที่สร้างความเจริญเติบโตให้กับประเทศ ซึ่งระบบขนส่งที่สามารถเข้าถึงได้ง่ายสะดวกก็คงหนีไม่พ้นการขนส่งทางบกโดยการใช้รถใช้ถนนในการขนส่ง เมื่อมีการขนส่งเพิ่มมากขึ้นการใช้รถใช้ถนนก็เพิ่มมากขึ้นตามลำดับทำให้ผิวทางที่ใช้เกิดการชำรุดทรุดโทรมตามสภาพการใช้งาน ดังนั้นจึงได้มีการนำน้ำยางพาราธรรมชาติมาใช้เพื่อปรับปรุงคุณสมบัติทางวิศวกรรมของยางแอสฟัลต์ การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อนำน้ำยางพาราธรรมชาติมาใช้ผสมกับยางแอสฟัลต์โดย มุ่งหวังที่จะเพิ่มคุณสมบัติทางวิศวกรรมของยางแอสฟัลต์ การลดปริมาณการใช้ยางแอสฟัลต์ โดยแบ่งการวิจัยเป็นสามส่วน ส่วนแรกเป็นการทดสอบน้ำยางพาราผสมกับยางแอสฟัลต์ โดยกำหนดอัตรา ส่วนผสมระหว่างยางแอสฟัลต์กับน้ำยางพาราธรรมชาติ 100:0 95:5 90:10 85:15 และ 80:20ตามลำดับ แล้วนำมาทำการทดสอบเปรียบเทียบ ค่าเพนิเทรชัน ค่าจุดอ่อนตัว ค่าร้อยละการหลุดลอก ค่าอุณหภูมิจุดวาบไฟ ค่าความยืดตัว ค่าเสถียรภาพโดยวิธีมาร์แชล และค่าความต้านทานการลื่นไถลจากผลการทดลองในห้องปฏิบัติการพบว่าอัตราส่วนผสมที่เหมาะสมที่สุดคือ 90:10 เป็นอัตราส่วนที่สามารถปรับปรุงคุณสมบัติทางวิศวกรรมของยางแอสฟัลต์ที่ห้ค่าผลอารทดสอบสูงสุด ส่วนที่สองเป็นการทดสอบคุณสมบัติของวัสดุน้ำยางพาราผสมผิวทางแอสฟัลต์ที่นำกลับมาใช้ใหม่ (Rectaimed Asphalt Pavement, RAP) โดยใช้น้ำยางพารา 59 10% และ 15% โดยน้ำหนักผสมกับปูนซีเมนต์ 3% 5% และ 7% โดยน้ำหนักของผิวทางแอสฟัลต์ที่นำกลับมาใช้ใหม่ นำไปทดสอบแรงอัดแกนเดียวแคลิฟอร์เนียแบริ่งเรโซ จากผลการทดสอบในห้องปฏิบัติการทดลองพบว่าอัตราส่วนผสมที่ใช้น้ำยางพาราธรรมชาติ 5% และซีเมนต์ 7% โดยน้ำหนักของผิวทางที่นำกลับมาใช้ใหม่มีค่าแรงอัดและค่า CBR ค่าสูงสุดเท่ากับ 23.89 ksc และ 42% ตามลำดับ ส่วนที่สามการทดสอบผิวถนนแอสฟัลต์ผสม น้ำยางพาราที่สร้างแล้วเสร็จ โดยใช้วิธีการทดสอบวิธีเพลทแบริ่งสำหรับผิวทางที่ผสมน้ำยางพารา 5%และ 10% พบว่าสามารถรับน้ำหนักได้ 20 ตันต่อตารางเมตร ทั้งอัตราส่วนผสม 5% และ 10%ตามลำดับ ค่าความต้านทานการลื่นไถลและกำลังรับแรงอัดของผิวทาง โดยวิธีการเจาะเก็บตัวอย่างจากผิวทางที่ก่อสร้างแล้วเสร็จนั้น ผ่านเกณฑ์มาตรฐานที่กรมทางหลวง โดยอัตราส่วนผสมที่มากที่สุด ที่ยางแอสฟัลต์ผสมกับน้ำยางพาราธรรมชาตินั้นอยู่ที่อัตราส่วน 90:10
Description: วิทยานิพนธ์ (ปร.ด. (วิศวกรรมโยธา))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2563
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17756
Appears in Collections:220 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
446663.pdf12.44 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons