Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17740
Title: ทัศนคติต่อการชมวิดีโอโฆษณาบนยูทูปแบบทรูวิว และทัศนคติต่อตราสินค้าที่ส่งผลต่อความตั้งใจชมวิดีโอโฆษณา และความตั้งใจซื้อสินค้าออนไลน์ของผู้บริโภคชาวไทย
Other Titles: Attitude towards Watching on Trueview Youtube Video Advertising and Attitude towards Brand effecting Intention to Watch Video Advertising and Intention to Buy Online Products of Thai Consumers
Authors: ศศิวิมล สุขบท
พัชราภรณ์ กล่อมเกลี้ยง
Faculty of Management Sciences (Business Administration)
คณะวิทยาการจัดการ ภาควิชาบริหารธุรกิจ
Keywords: ผู้บริโภค
Issue Date: 2020
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: The purpose of this research were: 1) to study the level of attitude towards watching on trueview youtube video advertising and the level of the attitude towards the brand of Thai consumers. 2) to study the influence of attitude towards watching on trueview youtube video advertising and the attitude towards the brand that affects the intention of video advertising of Thai consumers, and 3) to study the influence of intention to watch video advertising on the intention to buy online products of Thai consumers. The tool was used as an online questionnaire of 400 people. The survey was conducted with the population using the internet in Thailand to watch trueview youtube video advertisements. The statistics for analysis was frequency, average, percentage, standard deviation and inferential statistics used multiple regression analysis. The results of the research revealed that 1) Attitude towards watching trueview youtube video advertisements of internet users in Thailand pays most attention to duration and the attitude towards the brand of internet users in Thailand pays the most attention to the slogan. 2) Attitude towards watching on trueview youtube video advertising affects 38.3 percent of brand attitude, with the presenter or celebrity being the most influential. 3) The attitude towards watching on trueview youtube video advertising affects the intention of watching video advertising by 16.8 percent, with the most influential duration. 4) Brand attitudes affect the intention of watching video advertising by 10.9 percent, with the most influential slogan. 5) The intention of watching video advertising influences 37.4 percent of the intention to buy products online by planning to watch video advertising soon, In which the product owner can use the research results to develop new marketing communication channels and has academic benefits in further study of the important variables that have an influence on this study.
Abstract(Thai): การวิจัยเชิงสำรวจครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับของทัศนคติต่อการชม วิดีโอโฆษณาบนยูทูปแบบทรูวิว และระดับของทัศนคติต่อตราสินค้าของผู้บริโภคชาวไทย 2) ศึกษา อิทธิพลของทัศนคติต่อการชมวิดีโอโฆษณาบนยูทูปแบบทรูวิว และทัศนคติต่อตราสินค้าที่ส่งผลต่อความตั้งใจชมวิดีโอโฆษณาของผู้บริโภคชาวไทย และ 3) ศึกษาอิทธิพลของความตั้งใจชมวิดีโอโฆษณา ต่อความตั้งใจซื้อสินค้าออนไลน์ของผู้บริโภคชาวไทย เก็บข้อมูลโดยแบบสอบถามออนไลน์กับประชากรที่ใช้อินเทอร์เน็ตในประเทศไทยที่รับชมวิดีโอโฆษณาบนยูทูปแบบทรูวิว จำนวน 400 คนในการวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ การวิเคราะห์ความถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า 1) ระดับของทัศนคติต่อการชมวิดีโอโฆษณาบนยูทูปแบบทรูวิว ผู้ใช้อินเทอร์เน็ตในประเทศไทยให้ความสำคัญกับเรื่องระยะเวลามากที่สุด และระดับของทัศนคติต่อตราสินค้า ผู้ใช้อินเทอร์เน็ตในประเทศไทยให้ความสำคัญกับสโลแกนมากที่สุด 2) ทัศนคติต่อการชม วิดีโอโฆษณาบนยูทูปแบบทรูวิวส่งผลต่อทัศนคติต่อตราสินค้าของผู้ใช้อินเทอร์เน็ตในประเทศไทย ร้อยละ 38.3 โดยพรีเซนเตอร์หรือผู้มีชื่อเสียงมีอิทธิพลมากที่สุด 3) ทัศนคติต่อการชมวิดีโอโฆษณาออนไลน์บนยูทูปแบบทรูวิวส่งผลต่อความตั้งใจชมวิดีโอโฆษณาของผู้ใช้อินเทอร์เน็ตในประเทศไทย ร้อยละ 16.8 โดยระยะเวลามีอิทธิพลมากที่สุด 4) ทัศนคติต่อตราสินค้าส่งผลต่อความตั้งใจชมวิดีโอโฆษณาของผู้ใช้อินเทอร์เน็ตในประเทศไทย ร้อยละ 10.9 โดยสโลแกนมีอิทธิพลมากที่สุด และ 5) ความตั้งใจชมวิดีโอโฆษณามีอิทธิพลต่อความตั้งใจซื้อสินค้าออนไลน์ของผู้ใช้อินเทอร์เน็ตในประเทศไทย ร้อยละ 37.4 โดยการวางแผนที่จะชมวิดีโอโฆษณา ในเร็ว ๆ นี้ มีอิทธิพลมากที่สุด ซึ่งเจ้าของ สินค้าสามารถนำผลการวิจัยไปพัฒนาช่องทางการสื่อสารการตลาดใหม่ ๆ และมีประโยชน์ทาง วิชาการในการศึกษาต่อยอดตัวแปรสำคัญที่มีอิทธิพลต่อทัศนคติต่อการชมวิดีโอโฆษณาบนยูทูปแบบทรูวิว ทัศนคติต่อตราสินค้า ความตั้งใจชมวิดีโอโฆษณา และความตั้งใจซื้อสินค้าออนไลน์
Description: วิทยานิพนธ์ (บธ.ม. (การตลาด))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2563
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17740
Appears in Collections:460 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
441725.pdf2.14 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons