Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17730
Title: การจัดลำดับความสำคัญของโครงการลงทุนถนนในผังเมืองจังหวัดสงขลา
Other Titles: Prioritizing Road Investment Projects in Songkhla's Town Planning
Authors: อรกมล วังอภิสิทธิ์
ธนกฤต อรัญดร
Faculty of Engineering Civil Engineering
คณะวิศวกรรมศาสตร์ ภาควิชาวิศวกรรมโยธา
Keywords: ถนน การลงทุน สงขลา
Issue Date: 2020
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: Road is a principal transportation system in Thailand. It is utilized to develop the overall economy. All Thai road networks are under responsibility of governmental agencies. Songkhla is one of the most important economic provinces in the country; it accommodates the second-largest road networks in the southern region, and is continually expanding. Nevertheless, the increase of its road networks is in contrast to the present transport integration-development budget; which seems to be in perpetual decline each year. The effect is such that responsible road agencies could not effectively develop and maintain many routes under their care, and are forced to make tough decisions on suitable road-network investment that would optimize benefits. In accordance with this desire, this research to study factors that affect executive decision-making to invest in the Songkhla road networks by probing relevant experts of their knowledge and experiences working on road projects belonging to the Department of Highways, the Department of Rural Roads, and the Department of Local Administration. The subject is divided into new road construction projects and existing road improvement projects. Fuzzy Analytic Hierarchy Process method is utilized to analyze and allocate scores to the decision-making process, as well as project ranking considering inclusive factors such as engineering, economic, political and policy, and social and environmental factors. The study reveals that all the three Departments have attached primary importance to engineering factors with an average score of 34.73 percent; and secondary, the economic factors, at 23.25 percent. In addition, majority of the expert opinions indicates prioritizing of road-network investments to developments of residential areas and official offices, followed respectively by commercial and industrial, rural and agricultural, environmental conservation and recreation areas. It is anticipated that the findings could be used as a guidance to appropriate future planning on road investment projects in Songkhla, and beyond.
Abstract(Thai): ถนนเป็นระบบขนส่งหลักในประเทศไทย รองรับความต้องการในการเดินทาง เชื่อมต่อ อำนวยความสะดวกประชาชนและพัฒนาเศรษฐกิจโดยรวมของประเทศ ซึ่งมีหน่วยงานของ รัฐคอยกำกับดูแล จังหวัดสงขลาเป็นหนึ่งในเมืองเศรษฐกิจที่สำคัญของประเทศ ที่มีจำนวนโครงการถนนมากเป็นอันดับสองของภาคใต้ และมีแนวโน้มเพิ่มขึ้น ซึ่งมีความแตกต่างจากงบประมาณรายจ่ายแผนงานบูรณาการพัฒนาด้านคมนาคมที่มีอยู่อย่างจำกัด และลดลงอย่างต่อเนื่องในแต่ละปี ทำให้มีผลต่อการพัฒนาและบำรุงรักษาทุกโครงการที่รับผิดชอบให้ครอบคลุมทั้งหมด ส่งผลให้หน่วยงานต้อง ตัดสินใจเลือกลงทุนโครงการถนนที่เหมาะสมและเกิดประโยชน์สูงสุด งานวิจัยนี้นี้ศึกษาปัจจัยที่มีผล ต่อการตัดสินใจลงทุนของโครงการถนนในจังหวัดสงขลาจาก 3 หน่วยงานหลัก ที่เกี่ยวข้องประกอบด้วย กรมทางหลวง กรมทางหลวงชนบท และองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น โดยการสัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญที่มีความรู้ ประสบการณ์ทำงานเกี่ยวกับโครงการถนน โดยพิจารณาตามลักษณะการดำเนินการก่อสร้างใหม่ และปรับปรุงถนนเดิม โดยมีปัจจัย ด้านวิศวกรรม ด้านเศรษฐศาสตร์ ด้านการเมืองและนโยบาย และด้านสังคมและสิ่งแวดล้อม เป็นปัจจัยหลักในการพิจารณา และใช้วิธีกระบวนการลำดับชั้นเชิงวิเคราะห์แบบคลุมเครือ (Fuzzy Analytic Hierarchy Process: FAP) ในการช่วยวิเคราะห์ความคลุมเครือของกระบวนการตัดสินใจ และนำน้ำหนักความสำคัญมาให้คะแนนเพื่อจัดลำดับโครงการที่ดำเนินการ ผลการศึกษาพบว่า ทั้งสามหน่วยงานให้ความสำคัญกับปัจจัยด้าน วิศวกรรมเป็นอันดับหนึ่ง เฉลี่ยร้อยละ 34.73 และให้ความสำคัญกับปัจจัยอื่นๆ โดยมีความสำคัญเฉลี่ย ด้านเศรษฐศาสตร์ร้อยละ 23.25 ด้านการเมืองและนโยบายร้อยละ 21.07 และด้านสังคมและ สิ่งแวดล้อมร้อยละ 20.96 ตามลำดับ และจากความเห็นเฉลี่ยของผู้เชี่ยวชาญทั้งหมด 97 คน พบว่าการลงทุนโครงการก่อสร้างและปรับปรุงถนนเพื่อพัฒนาพื้นที่ที่อยู่อาศัยและสถานที่ราชการมีความสำคัญเป็นลำดับแรก จากนั้นจึงเป็นพื้นที่พาณิชยกรรม คลังสินค้าและอุตสาหกรรม พื้นที่ชนบทและเกษตรกรรม พื้นที่อนุรักษ์ สงวน สันทนาการและสิ่งแวดล้อม ตามลำดับ ผลของงานวิจัยนี้ทำให้ได้แนวทางในการวางแผนตัดสินใจลงทุนดำเนินการโครงการก่อสร้างและปรับปรุงถนนในจังหวัดสงขลาที่เหมาะสมต่อไป
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม. (วิศวกรรมโยธา))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2563
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17730
Appears in Collections:220 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
441706.pdf8.46 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons