Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17197
Title: | ประสบการณ์ตราสินค้าที่ส่งผลต่อความภักดีในตราสินค้าเครื่องประดับเงินแบรนด์ไทย |
Other Titles: | Effect of Brand Experience towards Brand Loyalty of Thai Brand Silver Jewelry |
Authors: | ศศิวิมล สุขบท ทิพยสุดา จันทร์เกื้อ Faculty of Management Sciences (Business Administration) คณะวิทยาการจัดการ ภาควิชาบริหารธุรกิจ |
Keywords: | ความภักดีต่อชื่อตราผลิตภัณฑ์ ไทย |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ |
Abstract: | The objective of this research was to study brand experience that affected brand loyalty of Thai silver jewelry brand. The purposive sampling were 385 consumers of the Millennium group in Thailand who had purchased and / or used to wear Thai silver jewelry. The research methodology was quantitative research using online questionnaire for data collection. The statistics used are frequency, percentage, mean, standard deviation and the multiple regression analysis. The results showed that majority of consumers are female age between 21 to 28 years old with a career as an employee of private company. They hold a bachelor's degree, single and have average monthly income 10,001-20,000 baht. The most of consumers usuatly bough a few brands of Thai Silver Jewelry. They also have a high level of brand experience and brand loyalty. In addition, it was found that three aspects of brand experience that could predict the positive influence on brand loyalty in Thai silver jewelry brand with statistically significant at 0.01 level. Sensory brand experience (B = 0.385), Relational brand experience (B = 0.255) and Behavioral brand experience (3 = 0.156) respectively. These factors have been shown to explain brand loyalty in Thai silver jewelry brand at 44.9 % (R° = 0.449) In conclusion, as the results mentioned Thai silver jewelry entrepreneurs should create a good brand experience by designing products to look beautiful to impress the wearer, and can be disassembled and changeable in a variety of styles. And organizing event marketing for members to participate. These meet ups may strongly contribute to building and maintaining member relationships of Thai silver jewelry group. |
Abstract(Thai): | งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประสบการณ์ตราสินค้าที่ส่งผลต่อความภักดีในตรา สินค้าเครื่องประดับเงินแบรนด์ไทย กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้บริโภคเพศหญิงกลุ่มมิลเลเนียนในประเทศไทย ที่เคยซื้อและ/หรือเคยสวมใส่เครื่องประดับเงินแบรนด์ไทย จำนวน 385 คน โดยการสุ่มตัวอย่างแบบเฉพาะเจาะจง เครื่องมือในการวิจัย คือ แบบสอบถามออนไลน์ และวิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าความถี่ ค่า ร้อยละค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุคุณ (Multiple Regression) ผลการวิจัย พบว่า ผู้บริโภคส่วนใหญ่มีอายุระหว่าง 21 - 28 ปี มีสถานภาพโสด มี อาชีพเป็น พนักงานบริษัทเอกชน มีการศึกษาในระดับปริญญาตรี และมีรายได้ต่อเดือน 10,001-20,000 บาท ส่วนใหญ่จะซื้อเครื่องประดับเงินแบรนด์ไทย 2-3 แบรนด์เป็นประจำ ซึ่งผู้บริโภคมีระดับประสบการณ์ตราสินค้า ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก และยังพบว่าความภักดีในตราสินค้าเครื่องประดับเงินแบรนด์ไทยโดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก นอกจากนี้ยังพบว่าประสบการณ์ตราสินค้า 3 ด้านที่สามารถพยากรณ์อิทธิพลทางบวกต่อความภักดีในตราสินค้าเครื่องประดับเงินแบรนด์ไทย อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 โดยเรียงลำดับอิทธิพลของ ประสบการณ์ตราสินค้าด้านประสาทสัมผัส (B = 0.385)ประสบการณ์ตราสินค้าด้านความสัมพันธ์ (B = 0.255) และประสบการณ์ตราสินค้าด้านพฤติกรรม (B = 0.156) ตามลำดับ โดยปัจจัยดังกล่าวสามารถร่วมกันอธิบายความภักดีในตราสินค้าเครื่องประดับเงินแบรนด์ไทยได้ร้อยละ 44.9 (R° = 0.449) จากข้อค้นพบของงานวิจัย ผู้ประกอบการเครื่องประดับเงินแบรนด์ไทยควรสร้าง ประสบการณ์ที่ดีในตราสินค้า โดยการออกแบบเครื่องประดับเงินให้ดูสวยงามเพื่อสร้างความประทับใจแก่ผู้สวมใส่ การออกแบบเครื่องประดับเงินสามารถถอดแยกชิ้นส่วนสลับกันได้ และจัดกิจกรรมทางการตลาดให้สมาชิกได้เข้าร่วม เพื่อสร้างความสัมพันธ์ที่ดีให้เกิดขึ้นระหว่างสมาชิกของกลุ่มเครื่องประดับเงินแบรนด์ไทย |
Description: | วิทยานิพนธ์ (บธ.ม. (การตลาด))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2562 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17197 |
Appears in Collections: | 460 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
438379.pdf | 1.47 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License