Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17194
Title: การพัฒนารูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุและโปรแกรมการป้องกันพฤติกรรมการรังแกบนโลกไซเบอร์ของนักเรียนโรงเรียนมัธยมศึกษาของรัฐในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้
Other Titles: Development of a Causal Relationship Model and a Preventive Program for Cyber Bullying Behaviors among Public Secondary School Students in the Three Southern Border Provinces
Authors: เกษตรชัย และหีม
ธันยากร ตุดเกื้อ
Faculty of Liberal Arts (Educational Foundation)
คณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาสารัตถศึกษา
Keywords: การกลั่นแกล้งทางอินเทอร์เน็ต ไทย (ภาคใต้);อาชญากรรมทางคอมพิวเตอร์ ไทย (ภาคใต้)
Issue Date: 2019
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: This research is a study to use the action research method. In phase 1 of the research the aim was to develop a causal relationship model for cyber bullying behaviors, through surveying, with a questionnaire, 660 students aged between 16 and 18 years. The causal influence was analyzed. Research phase 2 aimed to develop a preventive program for cyber bullying behaviors by Group interviews with key informants who were 89 students, 18 teachers, 9 school directors, 22 parents, and 5 experts, after which the content was analyzed. Research phase 3 aimed to study the effect of a cyber bullying preventive program on participants of the study consisting of an experimental group with 30 students, a control group with 30 students, 2 teachers, 1 school director, and 30 parents. The data were analyzed using a paired samples t-test. The results of the study revealed that causal relationship models based on the assumption there is fit well into the empirical data. The cyber bullying behaviors for students were directly influenced by frustration, followed by group violence, media violence, and authoritarian parenting of which the path coefficient values were .57, 18, 18 and .04, respectively. This was influenced indirectly by group violence, parental violence, media violence via a frustration of which the path coefficient values were .27, 12, and 09, respectively. The coefficient prediction (R2) of cyber bullying behaviors and frustration showed path coefficient values of .66 and 61, respectively. A preventive program for cyber bullying behaviors resulting in critical thinking, perception and awareness, consisted of brainstorming activities, exchanging points of view, debates and games, over a total of 15 hours, and the effect of the preventive program can be preventing cyber bullying behaviors of students with a statistical significance level of .001.
Abstract(Thai): การวิจัยครั้งนี้เป็นการศึกษาโดยใช้วิธีการวิจัยเชิงปฏิบัติการ ซึ่งการวิจัยระยะที่ 1 เพื่อพัฒนารูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของพฤติกรรมการรังแกบนโลกไซเบอร์ โดยการสำรวจ ด้วยแบบสอบถามกับกลุ่มตัวอย่างที่เป็นนักเรียน อายุระหว่าง 13ถึง 18ปี 660 คน ด้วยการวิเคราะห์อิทธิพลเชิงสาเหตุ ทั้งนี้การวิจัยระยะที่ 2 เพื่อพัฒนาโปรแกรมการป้องกันพฤติกรรมการรังแกบนโลกไซเบอร์ โดยวิธีการสัมภาษณ์กลุ่มกับกลุ่มเป้าหมายที่เป็นนักเรียน 89 คน ครู 18 คน ผู้บริหาร 9 คน ผู้ปกครอง 22 คน และผู้เชี่ยวชาญ 5 คน ด้วยการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงเนื้อหา และการวิจัยระยะที่ 3 เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมการป้องกันพฤติกรรมการรังแกบนโลกไซเบอร์โดยนักเรียนกลุ่มเป้าหมายแบ่งเป็นกลุ่มทดลอง 30 คน กลุ่มควบคุม 30 คน ครู 2 คน ผู้บริหาร 1 คนและผู้ปกครอง 30 คน โดยการวิเคราะห์ความแตกต่างของค่าเฉลี่ยก่อนและหลังเข้าร่วมกระบวนการ ผลการวิจัย พบว่า โมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุตามสมมติฐานมีความกลมกลืน กับข้อมูลเชิงประจักษ์ ซึ่งสรุปได้ว่าพฤติกรรมการรังแกบนโลกไซเบอร์ของนักเรียนได้รับอิทธิพลทางตรงจากความกับข้องใจ รวมถึงความรุนแรงจากกลุ่มเพื่อน ความรุนแรงจากสื่อ และการอบรมเลี้ยงดูของครอบครัวแบบควบคุม โดยมีค่าสัมประสิทธิ์เส้นทางเท่ากับ 57, ,18, .18 และ 04ตามลำดับ ทั้งนี้ได้รับอิทธิพลทางอ้อมจากความรุนแรงจากกลุ่มเพื่อน ความรุนแรงของบิดามารดาและความรุนแรงจากสื้อ ผ่านความกับข้องใจ โดยมีค่าสัมประสิทธิ์เส้นทางเท่ากับ 27, 12 และ .09ตามลำดับ และพิจารณาค่าสัมประสิทธิ์การพยากรณ์ (R) ของพฤติกรรมการรังแกบนโลกไซเบอร์และความกับข้องใจ มีค่าเท่ากับ .66 และ .61 ตามลำดับ โดยเชื่อมโยงสู่การพัฒนาโปรแกรมการป้องกันพฤติกรรมการรังแกบนโลกไซเบอร์เพื่อพัฒนาทักษะด้านการคิด วิเคราะห์ ด้านการรับรู้และด้านการตระหนักรู้ซึ่งมีเนื้อหาเกี่ยวกับตัวแปรต่าง ๆ ผ่อนกิจกรรมระคมสมองอย่างสร้างสรรค์กิจกรรมการแลกเปลี่ยนมุมมองความคิด กิจกรรมโต้วาที และกิจกรรมเกม รวมทั้งสิ้น 15 ชั่วโมงและผลของโปรแกรมการป้องกันดังกล่าวสามารถป้องกันพฤติกรรมการรังแกบนโลกไซเบอร์ของนักเรียนได้ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .001
Description: วิทยานิพนธ์ (ปร.ด. (พัฒนามนุษย์และสังคม))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2562
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17194
Appears in Collections:895 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
434843.pdf18.25 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons