Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17189
Title: | พฤติกรรมการดูแลตนเองของผู้ที่มีภาวะหอบทางอารมณ์ที่มารับการรักษาในโรงพยาบาลชุมชนแห่งหนึ่งในภาคใต้ |
Other Titles: | Self-Care Behaviors of Persons with Hyperventilation Syndrome Treated at a Community Hospital in Southern Thailand |
Authors: | อรวรรณ หนูแก้ว วนิดา สิงห์ชู Faculty of Nursing (Psychiatric Nursing) คณะพยาบาลศาสตร์ ภาควิชาการพยาบาลจิตเวช |
Keywords: | หืด แง่กายเหตุจิต;การดูแลสุขภาพด้วยตนเอง |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ |
Abstract: | This descriptive research aimed to describe self-care behaviors of persons with hyperventilation syndrome. The participants comprised 58 persons with hyperventilation syndrome who had been treated more than one time at the emergency unit of a community hospital in southern Thailand. Research instruments consisted of 3 parts; 1) demographic data questionnaire; 2) a self-care behaviors of persons with hyperventilation syndrome questionnaire based on Orem's conceptual framework; and 3) a semi-structured interview of self-care behaviors. Validity of the instruments was examined by three experts. The reliability of instrument part 2 were tested by using the Cronbach's Alpha coefficient, yielding a value of .89. Quantitative data were analyzed by using descriptive statistics, and qualitative data was analyzed Using content analysis. The results of quantitative data showed that participants with hyperventilation syndrome had an overall mean score on self-care behaviors at a high level (M-3.93, SD = 0.42). The category of self-care behaviors yielding the highest mean score was perception and interest in preventing the discomfort from side effects of the illness (M- 4.20, SD = 0.59), and the category with lowest mean score was seeking help from trusted persons (M-3.67, SD-0.54). The results of qualitative data revealed that there were three main issues, in the following categories 1. The perception and understanding of hyperventilation syndrome comprised 1) hyperseptation syndrome was a psychological condition and not a disease; 2) it was not life- threatening; 3) no medication to cure, only self-care, and 4) easy relaps if emotion is out of control. 2.The self-care behaviors of persons with hyperventilation syndrome consisted of two parts: 1) the direct management of hyperventilation symptom by placing a bag over the mouth and nose, slowly and deeply breathing in the bag, staying in the open, not crowded place, and doing self-massage; and 2) avoiding stimuli by taking a rest without disturbance from other people, and isolating oneself from other stimuli. 3. The prevention recerence of hyperventilation syndrome consisted of 2 parts: 1) emotional self-management including the methods of emotional self-control, relaxation, and avoiding stimuli; and 2) family participation and help, including counseling from family and the family as ventilation of feeling. The results of the perception and understanding of hyperventilation syndrome, self-care behaviors of persons with hyperventilation syndrome, and the prevention of recurrence of hyperventilation syndrome could be applied in nursing practice to enhance self-care behaviors of persons with hyperventilation syndrome. |
Abstract(Thai): | การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงพรรณนา เพื่อศึกษาพฤติกรรมการดูแลตนเองของ ผู้ที่มีภาวะหอบทางอารมณ์ กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้ที่มีภาวะหอบทางอารมณ์ที่มารับการรักษาที่แผนก อุบัติเหตุและฉุกเฉินโรงพยาบาลชุมชนแห่งหนึ่ง ซึ่งเป็นบุคคลที่มีภาวะหอบทางอารมณ์ที่เข้ารับ การรักษาที่โรงพยาบาลชุมชนมากกว่า 1 ครั้ง จํานวน 58 คน เครื่องมือการวิจัย ประกอบด้วย 3 ส่วน คือ 1) ข้อมูลทั่วไป 2) พฤติกรรมการดูแลตนเองของผู้ที่มีภาวะหอบทางอารมณ์ และ 3) แบบ สัมภาษณ์พฤติกรรมการดูแลตนเองของผู้ที่มีภาวะหอบทางอารมณ์ โดยแบบสอบถามและแบบ สัมภาษณ์พฤติกรรมการดูแลตนเองของผู้ที่มีภาวะหอบทางอารมณ์ได้ผ่านการตรวจสอบความตรง ตามเนื้อหาโดยผู้ทรงคุณวุฒิ 3 ท่าน ตรวจสอบความเที่ยงของเครื่องมือส่วนที่ 2 โดยคํานวณค่า ความเที่ยงสัมประสิทธิ์แอลฟาของครอนบราคได้เท่ากับ 89 วิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณ โดยใช้สถิติ พรรณนาและวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพด้วยการวิเคราะห์เชิงเนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า ผู้ที่มีภาวะหอบทางอารมณ์มีระดับพฤติกรรมการดูแลตนเองโดย รวมอยู่ในระดับมาก (M = 3.93, SD = 0.42) โดยด้านที่มีค่าคะแนนเฉลี่ยสูงสุด คือ ด้านการรับรู้และ สนใจดูแลป้องกันความไม่สุขสบายจากผลข้างเคียงของโรค (M = 4.20, SD = 0.59) และด้านที่มี คะแนนเฉลี่ยต่ําสุด คือ ด้านการแสวงหาความช่วยเหลือจากบุคคลที่เชื่อถือได้ (M = 3.67, SD = 0.54) ผลการวิจัยเชิงคุณภาพ พบว่า ประเด็นหลักมี 3 ประเด็น ดังนี้ 1. การรับรู้เข้าใจเกี่ยวกับภาวะหอบทางอารมณ์ ประกอบด้วย 1) ภาวะหอบทาง อารมณ์เป็นอาการทางจิตใจไม่ใช่โรค 2) ไม่เป็นอันตรายถึงชีวิต 3) ไม่มียาในการรักษาต้องดูแล ตัวเอง และ 4) กลับมาเป็นซ้ําได้ง่ายถ้าไม่สามารถควบคุมอารมณ์ได้ 2. พฤติกรรมการดูแลตนเองของผู้ที่มีภาวะหอบทางอารมณ์ แบ่งออกเป็น 2 ส่วน คือ 1) จัดการโดยตรงกับอาการ ประกอบด้วย หาถุงมาครอบปากและจมูก พยายามสูดลมหายใจเข้า ออกช้าๆ ลึกๆ ในถุง อยู่ในที่กว้างๆ ไม่แออัด และบีบนวดตามร่างกาย และ 2) การหลีกเลี่ยงจากสิ่ง กระตุ้น ประกอบด้วย นอนพักคนเดียวไม่มีคนรบกวน และแยกตัวออกจากสิ่งกระตุ้น 3. การป้องกันการกลับเป็นซ้ําของภาวะหอบทางอารมณ์ แบ่งออกเป็น 2 ส่วน คือ 1) วิธีการจัดการกับอารมณ์ตนเอง คือ ฝึกการควบคุมอารมณ์ตนเอง รู้จักการผ่อนคลาย และ หลีกเลี่ยงสิ่งกระตุ้น และ 2) ครอบครัวมีส่วนร่วมในการช่วยเหลือ คือ ครอบครัวเป็นที่ปรึกษา และ ครอบครัวคือที่ระบายความรู้สึก การวิจัยครั้งนี้สามารถนําผลการวิจัยด้านการรับรู้เข้าใจอาการของภาวะหอบทาง อารมณ์ หลีกเลี่ยงสิ่งกระตุ้น และวิธีการจัดการ มาใช้สําหรับปฏิบัติการพยาบาลและส่งเสริม พฤติกรรมการดูแลตนเองของผู้ที่มีภาวะหอบทางอารมณ์ |
Description: | วิทยานิพนธ์ (พย.ม. (การพยาบาลจิตเวชและสุขภาพจิต))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2562 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17189 |
Appears in Collections: | 647 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
440132.pdf | 1.09 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License