Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17168
Title: การยอมรับโปรแกรมบนมือถือของผู้ค้าปลีกขนาดเล็ก: การวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม
Other Titles: Mobile Application Adoption of Small Retailers: Participatory Action Research
Authors: สุวิต ศรีไหม
กนกกาญจน์ เกตุแก้ว
Faculty of Management Sciences (Business Administration)
คณะวิทยาการจัดการ ภาควิชาบริหารธุรกิจ
Keywords: การค้าปลีก เครื่องมือและอุปกรณ์
Issue Date: 2019
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: We have proposed a mobile application called Racadi, which aims to provide a tool in sales management for small retailers. It would support adaptability and customer engagement, and create a competitive advantage. Because small retailers are experiencing a decrease in sales volume and the number of customers in high business competition, and consumer behavior has changed, plenty of developers are on the market. However, developers are experiencing problems making users adopt the mobile application. This project aims (1) to explore the form and function of mobile applications that small retailers need, (2) to learn the process to make small retailers accept the mobile application, and (3) to examine the impact when small retailers use a mobile application that we have created to increase the adoption rate. We employed participatory action research focused on three cycles. We used data collected by in-depth interviews with non-participant observation from 40 small retailers. We found that the variables that affect the mobile application adoption of small retailers include 13 factors. The consistent with studies in the past are 11 factors: (1) External Variable, (2) Perceived Usefulness, (3) Social Influence, (4) Perceived Ease of Use, (5) Compatibility, (6) Facilitating Conditions, (7) Valuable for Money, (8) Trialability, (9) Observability, (10) Habit, and (11) Attitude. Also, new findings from this study are (12) Perceived Risk and (13) Entrepreneurial Spirit. The present study contributes theoretically in discovering new variables, which are the extent of existing knowledge. It also fills the research gap because there has never been a study of accepting mobile applications using participatory action research. Moreover, it is useful for implementation to be a guideline for mobile application developers, and marketers can increase user adoption.
Abstract(Thai): การศึกษานี้ผู้วิจัยได้พัฒนาโปรแกรมบนมือถือชื่อ “ราคาดี้” (Racadi) ให้ช่วยจัดการ ด้านการขายให้แก่ผู้ค้าปลีกขนาดเล็ก เพื่อเป็นเครื่องมือช่วยให้ปรับตัวได้ทันยุคสมัยมากขึ้น เพื่อให้ รักษาลูกค้าไว้ได้ และช่วยสร้างความสามารถในการแข่งขันเพิ่มขึ้น เนื่องจากผู้ค้าปลีกขนาดเล็กกําลัง ประสบปัญหาด้านยอดขาย และจํานวนลูกค้าที่ลดลงมาก จากการแข่งขันที่รุนแรงในธุรกิจ และ พฤติกรรมผู้บริโภคที่เปลี่ยนไป ปัจจุบันมีผู้พัฒนาโปรแกรมบนมือถือในตลาดเป็นจํานวนมาก แต่กลับ พบปัญหาว่า ไม่ได้รับการยอมรับจากผู้ใช้ ดังนั้น การศึกษานี้จึงมีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ค้นหารูปแบบ และลักษณะการทํางานของโปรแกรมบนมือถือที่ผู้ค้าปลีกขนาดเล็กต้องการ (2) ศึกษากระบวนการที่ ทําให้ผู้ค้าปลีกขนาดเล็กยอมรับโปรแกรมบนมือถือ และ (3) ศึกษาผลที่เกิดขึ้นหลังจากที่ร้านค้าปลีก ขนาดเล็กได้ใช้โปรแกรมบนมือถือที่ผู้วิจัยได้สร้างขึ้น เพื่อให้เกิดการยอมรับจากผู้ใช้ ด้วยวิธีการวิจัย เชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วมใน 3 วงจร ผู้วิจัยเก็บข้อมูลด้วยการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth Interview) ร่วมกับการสังเกตแบบไม่มีส่วนร่วม (Non-Participant Observation) จากเจ้าของ ร้านค้าปลีกขนาดเล็กจํานวน 40 คน ผลการศึกษานี้พบว่า ตัวแปรที่ส่งผลต่อการยอมรับโปรแกรมบน มือถือของผู้ค้าปลีกขนาดเล็กมี 13 ปัจจัย แบ่งเป็นปัจจัยที่สอดคล้องกับการศึกษาในอดีต 11 ปัจจัย ได้แก่ (1) ปัจจัยภายนอก (2) การรับรู้ประโยชน์ (3) อิทธิพลทางสังคม (4) การรับรู้ความง่าย (5) ความเข้ากันได้กับสิ่งที่มีอยู่เดิม (6) สภาพสิ่งอํานวยความสะดวก (7) ความคุ้มค่าด้านราคา (8) การได้ ทดลองใช้ (9) การสังเกตเห็นผลได้ (10) นิสัย (11) ทัศนคติ และตัวแปรที่ค้นพบใหม่ในครั้งนี้ คือ (12) การรับรู้ความเสี่ยง และ (13) การมีจิตวิญญาณของผู้ประกอบการ ผลการศึกษานี้ ทําให้เกิดประโยชน์ ในทางทฤษฎี เพราะมีการค้นพบตัวแปรใหม่ซึ่งเป็นการพัฒนาองค์ความรู้ที่มีอยู่เดิม อีกทั้งยังเติมเต็ม ช่องว่างการวิจัยเพราะที่ผ่านมายังไม่เคยมีการศึกษาการยอมรับโปรแกรมบนมือถือด้วยวิธีการวิจัยเชิง ปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วมมาก่อน และเกิดประโยชน์ในการนําไปปฏิบัติ เพื่อเป็นแนวทางให้ ผู้พัฒนาโปรแกรมบนมือถือ และนักการตลาดมีแนวทางทําให้ผู้ใช้เกิดการยอมรับมากขึ้น
Description: วิทยานิพนธ์ (ปร.ด. (การจัดการ))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2562
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17168
Appears in Collections:460 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
440155.pdf10.05 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons