Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17148
Title: | Assessing Tourist Destination Image at Beach Destination Post Crisis A Case Study of Koh Tao, Surat Thani Province |
Authors: | Tatiyaporn Jarumaneerat Naruporn Meerat Faculty of Hospitality and Tourism (Hospitality and Tourism Management) คณะการบริการและการท่องเที่ยว สาขาวิชาการจัดการการบริการและการท่องเที่ยว |
Keywords: | Visitors, Foreign Thailand Surat Thani (Province);Tourism Thailand Surat Thani (Province) |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Prince of Songkla University |
Abstract: | The purpose of this study was to assess the image of Koh Tao, Surat Thani Province, Thailand asbeach destination after postcrisis, due to murder case in September 2014. The study was conducted with 400 international tourist respondents who visited Koh Tao by convenience and quota sampling. Respondents were chosen based on the statistic of Ministry of Tourism and Sport which were three international tourists from France, Germany, United Kingdom and others, visiting Koh Tao in 2014. The questionnaire asked personal information, information sources, feeling towards Koh Tao, and cognitive factor, and the overall feeling. The questionnaire was collected during November 2014 to January 2015. The statistical analysis package was used to analyze the data. The statistics were consisted of frequency, percentage, mean, standard deviation, correlation, and one-way ANOVA. As hypothesized, the results found that the most of respondents heard about Koh Tao from friend and colleagues followed by family and relatives. In addition, result provides support for the differences between group of tourists with different profiles on the image of Koh Tao. Furthermore, the study was indicating the level of feeling towards the island; the most common words used to explain the tourists feeling was relaxed. Meanwhile, there were twenty common attributes used to find the destination and top cognitive components were beautiful island and least score for safety. The result also supported the third hypothesis that indicated the relationship between cognitive, affective and overall image of Koh Tao. Based on the results of the survey, recommendations can be made for the government, local government authorities, relevant organization and local people. Hence, the ways to improve and develop the infrastructure and should be broaden tourists and visitors to aware the rules and policy. |
Abstract(Thai): | จุดมุ่งหมายของการศึกษานี้เพื่อประเมินภาพลักษณ์ทางทะเลของ เกาะเต่า จังหวัด สุราษฎร์ธานี ประเทศไทย หลังจากประสบวิกฤต จากข่าวการถูกฆาตกรรมของสองนักท่องเที่ยว ชาวอังกฤษ เมื่อเดือน กันยายน ปี 2557 การศึกษานี้ได้ใช้กลุ่มตัวอย่างซึ่งเป็นนักท่องเที่ยว ชาวต่างชาติจํานวน 400 คนที่เดินทางมายังเกาะเต่า โดยใช้วิธีเก็บตามสะดวกและแบบกําหนด โควต้า โดยใช้ 3 อันดับแรกอ้างอิงจากจํานวนนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติที่เดินทางมายังเกาะเต่าในปี 2557 จากกระทรวงการท่องเที่ยวและกีฬา คือ ฝรั่งเศส เยอรมัน สหราชอณาจักร และประเทศอื่น ๆ แบบสอบถามที่ใช้จะประกอบไปด้วย ข้อมูลส่วนตัวแหล่งข้อมูล คําและสํานวนที่ใช้อธิบาย ความรู้สึกที่มีต่อเกาะเต่า ตามด้วยความรู้สึกโดยรวมที่มีต่อเกาะเต่า มีการเก็บรวบรวมข้อมูล ระหว่างเดือน พฤศจิกายน 2557 ถึง เดือน มกราคม 2558 การศึกษานี้ใช้สถิติเชิงบรรยาย ความถี่ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ค่ามัธยฐาน ส่วนเบี่ยงแบนมาตรฐานค่าสหสัมพันธ์ และการวิเคราะห์ค่าเฉลี่ยของ กลุ่มตัวอย่างมากกว่า 2 กลุ่มด้วยโปรแกรมคอมพิวเตอร์ ผลการศึกษาจากการตั้งสมมติฐาน พบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนมาก ได้รับ ข้อมูลเกี่ยวกับเกาะเต่ามาจาก เพื่อนและเพื่อนร่วมงาน ตามด้วย ครอบครัวและญาติ และพบว่ามี ความแตกต่างระหว่างกลุ่มของนักท่องเที่ยวต่อความแตกต่างของข้อมูลส่วนตัวที่มีต่อเกาะเต่า นอกจากนี้ จากการแสดงผลโดยใช้ คําที่ใช้อธิบายความรู้สึกของนักท่องเที่ยวที่มีต่อเกาะเต่า พบว่า นักท่องเที่ยวส่วนมาก รู้สึกผ่อนคลาย ในขณะเดียวกัน มีสํานวนที่ใช้อธิบายลักษณะของเก่าเต่า พบว่านักท่องเที่ยวส่วนมาก ตอบว่า เกาะเต่าเป็นเกาะที่สวยงาม และส่วนที่ได้คะแนนน้อยที่สุดคือ ด้านความปลอดภัย นอกจากนี้ยังพบว่ามีความมสัมพันธ์กันจะหว่าง ความคิด ความรู้สึก และ ภาพรวมทั้งหมดของเกาะเต่า จากผลการสํารวจงานวิจัยนี้เสนอแนะให้ รัฐบาล หน่วยงานส่วนท้องถิ่น และ องค์กรที่เกี่ยวข้อง รวมถึงประชาชนที่อาศัยอยู่ในบริเวณเกาะเต่า ควรมีการปรับปรุงและพัฒนา ระบบโครงสร้างพื้นฐานและควรที่จะเผยแพร่ให้นักท่องเที่ยวและผู้มาเยียนได้ตระหนักถึง ข้อตกลง และ นโยบายของเกาะเต่า |
Description: | Thesis (M.B.A., Hospitality and Tourism Management (International Program))--Prince of Songkla University, 2019 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17148 |
Appears in Collections: | 816 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
434710.pdf | 1.15 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License