Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17117
Title: คุณสมบัติการวัดทางจิตวิทยาและเกณฑ์แปลผลคะแนนของแบบประเมิน ความแตกฉานด้านสุขภาพชนิดรายการคำที่มีคำถามทดสอบ ความเข้าใจ (THLA-W+) ฉบับภาษาไทย
Other Titles: Psychometric Properties and Cut-offs of the Thai Health Literacy Assessment Using Word List with Extended Questions to Test Comprehension (THLA-W+)
Authors: สงวน ลือเกียรติบัณฑิต
ธมลวรรณ พรประสิทธิ์
Faculty of Pharmaceutical Sciences (Pharmacy Administration)
คณะเภสัชศาสตร์ ภาควิชาบริหารเภสัชกิจ
Keywords: ความรอบรู้ทางสุขภาพ
Issue Date: 2019
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: The objective of this study was to test the validity and reliability of the Thai Health Literacy Assessment Using Word List with Extended Questions to Test Comprehension (THLA-W+), to determine cut-off used to interpret the HL level measured by the THLA-W+ and to find the percentage of outpatients from Public Hospitals in Nakhon Si Thammarat with inadequate HL. Test of validity and reliability of the THLA W+ was conducted in a total of 1,003 patients from two Public Hospitals. Validity was tested by determining the difference of THLA-W+ scores among subjects with different education levels, and assessing relationship between the THLA-W+ and the understanding of drug labels and appointment cards, some questions from the Thai Health Literacy Skill Assessment (THLA-S) and the Thai Health Literacy Assessment Instrument: Nutrition Label (THLA-N8). The study used the receiver operating characteristics (ROC) curve analysis to find the cut-off using the understanding score on the drug label and appointment card, the combined score of understanding of drug labels and appointment cards and the ability to answer questions from the THLA-S and the THLA-N8 score as gold standard. The study estimated the percentage of patients with inadequate HL in 1,102 subjects from 23 public hospitals in Nakhon Si Thammarat province. Calculation of the THLA-W+ was in 3 forms: 1) reading test: THLA-W+R 2) comprehension test: THLA-W+RC 3) reading and comprehension test: THLA-W+RC The results showed that reliability coefficient of the THLA-W+ was 0.896, 0.894 and 0.909 respectively. The test was valid with those with higher education levels having a higher THLA-W+ score in all 3 calculation methods (P <0.001). THLA-W+ had a significant positive correlation with the 3 HL indicators (r = 0.30-0.55). ROC curve analysis shows that THLA-W+C and THLA-W+RC had an area under the curve between 0.70-0.79. The cut points for THLA-W+R, THLA-W+C and THLA-W+RC are 46, 39 and 37 points respectively. Sensitivity was 66.06-66.81, 69.84- 72.15 and 66.30-68.39 respectively. The specificity was 57.23-73.91, 56.31-70.11 and 62.46-77.72 respectively. 46.5% of out-patients in the public hospitals in Nakhon Si Thammarat province showed inadequate HL when evaluated with THLA-W + C. Overall The THLA-W + scale was accurate, accurate, sensitive and specific.
Abstract(Thai): การศึกษามีวัตถุประสงค์เพื่อทดสอบความตรงและความเที่ยงของแบบวัดความแตกฉาน ด้านสุขภาพชนิดรายการคําที่มีคําถามทดสอบความเข้าใจฉบับภาษาไทย (Thai Health Literacy Assessment Using Word List with Extended Questions to Test Comprehension: THLA- W+) ตลอดจนหาเกณฑ์คะแนน (cut-off) เพื่อใช้แปลผลระดับความแตกฉานทางสุขภาพ (health literacy: HL) และเพื่อประเมินหาร้อยละของผู้ป่วยนอกที่รับบริการจากโรงพยาบาลของรัฐในจังหวัด นครศรีธรรมราชที่มี HL ไม่เพียงพอ การทดสอบความตรงและความเที่ยงของแบบวัด THLA-W+ ท่า ในตัวอย่างรวม 1,003 รายจากโรงพยาบาลรัฐ 2 แห่ง การทดสอบความตรงทําโดยการเปรียบเทียบ คะแนน THLA-W+ ของตัวอย่างที่ระดับการศึกษาแตกต่างกัน และการหาความสัมพันธ์ระหว่าง คะแนนจาก THLA-W+ กับความเข้าใจในฉลากยาและบัตรนัด คําถามบางข้อจากแบบวัดทักษะที่บ่ง บอกความแตกฉานทางสุขภาพสําาหรับคนไทย (THLA-S) และแบบวัดความแตกฉานด้านสุขภาพ สําหรับชาวไทยชนิดอิงฉลากโภชนาการ (THLA-N8) การศึกษาใช้การวิเคราะห์โค้ง ROC (receiver operating characteristics) ในการหาเกณฑ์แปลผลคะแนน โดยมีตัวแปรมาตรฐานคือคะแนนความ เข้าใจในฉลากยาและบัตรนัด คะแนนรวมของความเข้าใจในฉลากยาและบัตรนัดกับความสามารถใน การตอบคําถามจากแบบวัด THLA-S และคะแนน THLA-N8 เป็นตัวเปรียบเทียบ การวิจัยประเมินหา ร้อยละของผู้รับบริการที่มี HLไม่เพียงพอ ทําในตัวอย่าง 1,102 ราย ที่รับบริการจากโรงพยาบาลของ รัฐในจังหวัดนครศรีธรรมราช 23 แห่ง การคํานวณคะแนนของแบบวัด THLA-W+ มี 3 รูปแบบ คือ 1) ให้คะแนนเมื่ออ่าน คําถูกต้อง (reading test: THLA-W+R) 2) ให้คะแนนเมื่อเลือกตัวเลือกถูกต้อง (Comprehension test: THLA-W+RC) 3) ให้คะแนนเมื่ออ่านและเลือกตัวเลือกถูกต้อง (reading and comprehension test: THLA-W+RC) ผลการวิจัย พบว่า THLA-W+ มีความเที่ยง 0.896, 0.894 และ 0.909 ตามลําดับ แบบวัดมีความตรงโดยผู้ที่มีระดับการศึกษาที่สูงกว่ามีคะแนน THLA-W+ มากกว่าทั้ง 3 รูปแบบการคํานวณ (P<0.001) THLA-W+ มีค่าสหสัมพันธ์ทางบวกอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติกับตัวชี้วัด HL 3 ตัวที่ใช้ (r= 0.30-0.55) การวิเคราะห์โค้ง ROC พบว่า THLA-W+C และ THLA-W+RC มีพื้นที่ใต้โค้งอยู่ ระหว่าง 0.70-0.79 จุดตัดคะแนนของ THLA-W+R, THLA-W+C และ THLA-W+RC คือ 46, 39 และ 37 คะแนนตามลําดับ ความไวเท่ากับร้อยละ 66.06-66.81, 69.84-72.15 และ 66.30-68.39 ตามลําดับ ส่วนความจําเพาะ คือ 57.23-73.91, 56.31-70.11 และ 62.46-77.72 ตามลาดับ ผู้รับบริการในโรงพยาบาลของรัฐในจังหวัดนครศรีธรรมราชมี HL ไม่เพียงพอร้อยละ 46.5 เมื่อ ประเมินด้วย THLA-W+C โดยสรุปแบบวัด TH-LA-W+ มีความตรง ความเที่ยง ความไว และความจําเพาะ อยู่ในระดับที่น่าพอใจ
Description: วิทยานิพนธ์ (ภ.ม. (เภสัชศาสตร์สังคมและการบริหาร))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2562
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/17117
Appears in Collections:575 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
438321.pdf9.97 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons