Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13473
Title: | การกำหนดกลุ่มและการหากราฟิกสไตล์ 3 มิติที่เหมาะสมสำหรับการเรียนรู้ด้วยเกมสำหรับเด็กอายุระหว่าง 6-12 ปี |
Other Titles: | Classification of 3D Graphic Styles and Their Optimization in Learning Games for Chidren between 6 and 12 years old |
Authors: | วรวิกา วัฒนสุนทร เมธัส เทพไพฑูรย์ College of Computing วิทยาลัยการคอมพิวเตอร์ |
Keywords: | เกมทางการศึกษา;การออกแบบกราฟิก |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ |
Abstract: | Graphic styles for 3D games can be designed in any direction as the designer desires. Graphic styles range from an abstract composing with a degree of independence from visual references to a realistic rendition of the real world. Cel shaded, voxel graphics, and photo-realism are terms that widely used to characterize the graphic style. Nevertheless, these designates are not systematically set and well prescribed since development techniques change rapidly due to hardware and software innovations. In order to visualize a chosen graphic style, numerous compositions, materials, and execution are required. The purpose of a game, as defined by a developers, can be game experience goal, player enjoyment, market capitalization, or specific objectives such as cognitive improvement. Different graphic styles can be used to reach the same goal, but some of graphic styles may have longer production time than others. In this study, we survey a hundred and forty of popular 3D games in the mobile platform with a focus on their basic construction including forms, proportions, texture, and lighting, in order to propose an alternative classification of graphic styles for today's technology. And we are interested in games for specific objectives for learning. There are focusing on the study of graphics that are appropriate for the learning of players. Which uses Dinosaur KID to test to measure learning in terms of remembering which type of graphics can best support the recognition of dinosaur names. That measures learning outcomes from scores pre-test and post-test, This will be useful for game developers to define graphics for learning games for children between the ages of 6 - 12 years. |
Abstract(Thai): | กราฟิกสําหรับเกม 3 มิติ สามารถออกแบบในลักษณะใดก็ได้ตามที่นักออกแบบต้องการ รูปแบบกราฟิกมีตั้งแต่รูปแบบนามธรรมไปจนถึงรูปแบบกราฟิกที่สมจริง เช่น Cell shaded, Voxel graphics และ Photo-realism ซึ่งเป็นคําเรียกรูปแบบกราฟิกที่ใช้กันแพร่หลาย อย่างไรก็ตามไม่ได้มีการ กําหนดอย่างเป็นระบบให้ชัดเจน เพราะเทคนิคการพัฒนากราฟิกมีการเปลี่ยนแปลงอย่างรวดเร็ว เนื่องจากนวัตกรรมฮาร์ดแวร์และซอฟต์แวร์ วัตถุประสงค์ของนักพัฒนาเกมอาจเป็นความเพลิดเพลินของ ผู้เล่น มูลค่าตลาด หรือวัตถุประสงค์เฉพาะ เช่น การพัฒนาด้านความรู้ความเข้าใจ รูปแบบกราฟิกที่ แตกต่างกันอาจสามารถใช้เพื่อให้บรรลุเป้าหมายเดียวกัน อย่างไรก็ตามรูปแบบกราฟิกบางรูปแบบมีเวลา ในการผลิตที่ยาวนานกว่ารูปแบบอื่น ๆ อย่างมีนัยสําคัญ ในการศึกษาครั้งนี้ได้สํารวจเกม 3D จํานวน 140 ที่ได้รับความนิยมบนแพลตฟอร์มโทรศัพท์มือถือ โดยเน้นโครงสร้างพื้นฐานที่ทําให้เกิดรูปแบบกราฟิก คือ รูปทรง สัดส่วน พื้นผิว และแสง เพื่อเสนอรูปแบบกราฟิกที่เป็นทางเลือกสําหรับเทคโนโลยีในปัจจุบัน และผู้วิจัยให้ความสนใจในเกมที่มีวัตถุประสงค์จําเพาะสําหรับการเรียนรู้ โดยมุ่งเน้นศึกษารูปแบบกราฟิก เกม ที่เหมาะสมต่อการเรียนรู้ของผู้เล่น ซึ่งใช้เกมไดโนเสาร์สําหรับเด็กสําหรับการทดสอบเพื่อวัดผลการเรียนรู้ ในด้านของการจดจําว่ากราฟิกรูปแบบใดสามารถสนับสนุนการจดจําชื่อไดโนเสาร์ได้ดีที่สุด โดยวัดผลการ เรียนรู้จากผลคะแนนก่อนเล่นและหลังเล่นเกม ทั้งนี้สิ่งที่ได้จะเป็นประโยชน์ต่อนักพัฒนาเกมในการ กําหนดรูปแบบกราฟิกของเกมเพื่อการเรียนรู้สําหรับเด็กที่มีอายุระหว่าง 6 - 12 ปี |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วท.ม. (เทคโนโลยีสารสนเทศ))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2562 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13473 |
Appears in Collections: | 978 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
440080.pdf | 7.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License