Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13448
Title: | Out-of-class English Learning of PSU Students, Hat Yai Campus |
Other Titles: | การเรียนรู้ภาษาอังกฤษนอกห้องเรียนของนักศึกษามหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตหาดใหญ่ |
Authors: | Usa Intharaksa Boyu Chen Faculty of Liberal Arts (Languages and Linguistics) คณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาภาษาและภาษาศาสตร์ |
Keywords: | English language Study and teaching (Higher) |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Prince of Songkla University |
Abstract: | This study aimed to investigate the frequency level of university students' out-of-class practice of English learning, students' preferences for out-of-class English learning and students' perceptions of benefits and difficulties of out-of-class English learning in a university in southern Thailand. Three hundred and six third-year students from 16 faculties completed a questionnaire and 16 students were interviewed by a means of semi-structured interview. The results showed that the overall frequency of students' practice of out-of-class English learning was at the 'sometimes' level. Among the 24 out-of-class English learning activities, listening to and singing English songs was the most frequently practiced by the students. Students liked to practice self-directed naturalistic learning and self-instruction category activities more than naturalistic learning category activities. Moreover, the results revealed that the overall students' preference level of out-of-class English learning was at the 'neutral' level. Listening to and singing English songs was the activity that students enjoyed the most. Students preferred out-of-class English learning activities in the self-directed naturalistic learning category compared to those in the naturalistic learning and self-instruction categories. The findings also revealed that students perceived learning English outside the classroom as beneficial, especially in developing autonomous learning, practicing listening skills and increasing learning interest. Furthermore, the findings showed that students stated the difficulties they faced in out-of-class English learning were at the 'moderate' level. Students indicated that the difficulties they faced the most were needing help from others, assessing learning progress and lacking a good learning environment. The study suggests that students should be encouraged to engage in different kinds of out-of-class English learning activities. Meanwhile, teachers should provide necessary support to help students overcome the difficulties they faced when conducting out-of-class English learning. |
Abstract(Thai): | การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับความถี่ของการฝึกฝนภาษาอังกฤษ นอกห้องเรียน ความชอบในการเรียนรู้ภาษาอังฤษนอกห้องเรียน และการรับรู้ประโยชน์และ อุปสรรคหรือข้อกังวลในการเรียนรู้ภาษาอังกฤษนอกห้องเรียนของนักศึกษามหาวิทยาลัย สงขลานครินทร์ วิทยาเขตหาดใหญ่ นักศึกษาชั้นปีที่ 3 จํานวน 306 คน ตอบแบบสอบถาม และผู้วิจัยสัมภาษณ์นักศึกษาจํานวน 16 คน โดยใช้การสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง ผลการวิจัย พบว่าความถี่โดยรวมของการฝึกฝนภาษาอังกฤษนอกห้องเรียนของอยู่ในระดับ 'บางครั้ง จากกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษนอกห้องเรียนจํานวน 24 รูปแบบ การฟังและการร้องเพลง ภาษาอังกฤษเป็นกิจกรรมที่นักศึกษาทําบ่อยที่สุด นักศึกษาฝึกฝนภาษาอังกฤษนอกห้องเรียนโดยใช้ กิจกรรมแบบการนําตนเองเข้าไปมีส่วนร่วมในกิจกรรมตามความสนใจและกิจกรรมการเรียนรู้ ด้วยตนเองมากกว่ากิจกรรมการเรียนรู้แบบธรรมชาติ นอกจากนี้ ผลการวิจัยยังพบว่าระดับความ พึงพอใจโดยรวมของนักศึกษาต่อการเรียนรู้ภาษาอังกฤษนอกห้องเรียนอยู่ในระดับ “ปานกลาง” การฟังและการร้องเพลงภาษาอังกฤษเป็นกิจกรรมที่นักศึกษาชอบมากที่สุด นักศึกษาชอบทํา กิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษนอกห้องเรียนแบบการนําตนเองเข้าไปมีส่วนร่วมในกิจกรรม ตามความสนใจมากกว่าการทํากิจกรรมการเรียนรู้แบบธรรมชาติและการเรียนรู้ด้วยตนเอง ผลการวิจัยยังพบว่า นักศึกษาคิดว่าการเรียนรู้ภาษาอังกฤษนอกห้องเรียนมีประโยชน์ในระดับมาก โดยเฉพาะอย่างยิ่งด้านการพัฒนาการเรียนรู้ด้วยตนเอง การพัฒนาทักษะการฟังและการเพิ่มความ สนใจในการเรียนรู้ นักศึกษาระบุว่าอุปสรรคหรือข้อกังวลในการเรียนรู้ภาษาอังกฤษนอกห้องเรียน อยู่ในระดับปานกลาง สิ่งที่เป็นอุปสรรคหรือข้อกังวลมากที่สุด คือการต้องการความช่วยเหลือ จากผู้อื่น การประเมินความก้าวหน้าในการเรียนรู้และการขาดสภาพแวดล้อมการเรียนรู้ที่ดี การวิจัยชี้ให้เห็นว่านักศึกษาควรได้รับการส่งเสริมให้ทํากิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษนอก ห้องเรียนที่หลากหลาย ในขณะเดียวกันอาจารย์ผู้สอนควรให้การสนับสนุนที่จําเป็นเพื่อช่วยให้ นักศึกษาจัดการกับอุปสรรคหรือข้อกังวลในการเรียนรู้ภาษาอังกฤษนอกห้องเรียน |
Description: | Thesis (M.A., Teaching English as an International Language)--Prince of Songkla University, 2019 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13448 |
Appears in Collections: | 890 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
438078.pdf | 2.93 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License