Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13445
Title: | การจัดการจราจรสำหรับรถจักรยานยนต์ กรณีศึกษามหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ |
Other Titles: | Traffic Management for Motorcycle Case Study of Prince of Songkla University |
Authors: | ปรเมศวร์ เหลือเทพ จตุวิทย์ สุวรรณรงค์ Faculty of Engineering Civil Engineering คณะวิศวกรรมศาสตร์ ภาควิชาวิศวกรรมโยธา |
Keywords: | อุบัติเหตุจักรยานยนต์;อุบัติเหตุทางถนน |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ |
Abstract: | Road traffic crashes are a global public health problem, which is the main cause of deaths, injuries, and disabilities in many countries. Especially in Southeast Asia, this problem is the highest compared to the other regions. According to the Global Road Safety Report 2018, 43 % of motorcycle users were killed on the roads in Southeast Asia. In Thailand, it was found that 55 % of road users are motorcyclists in which they were killed approximate 74 % annually. A major cause of this tragic problem is a mixed traffic flow between the motorcycle and other vehicles. This research aims at presenting traffic management for the motorcycle lane. The main road section between Faculty of Engineering roundabout and Faculty of Natural Resources roundabout in the Prince of Songkla University, Hatyai campus, was selected as a case study. In the research, physical geometry, traffic flow, and speed data were collected. Traffic problems both congestion and safety issues were also investigated. Moreover, three alternatives of motorcycle lane width, including 1.5, 1.8 and 2.0 meters, were proposed. The proposed alternatives were then evaluated the traffic flow performance (i.e. travel time, delay, speed and level of service) by applying the traffic microsimulation model developed using VISSIM package and also evaluated the traffic safety performance applying the Surrogate Safety Assessment Model (SSAM). The outputs from the previous evaluations were used to determine the benefit to cost ratio (BCR) of each alternative. The results showed that 1.8 motorcycle lane width could improve both traffic flow and safety significantly. The average travel time, delay time, conflicting points could be reduced by 54 %, 89 %, and 65 %, respectively. On the other hand, the speed could be increased by 84 % and the level of service could be improved from level D to A. As a result, this alternative was the most suitable with the BCR of 5.94. The research would be a guideline for engineering measures in tackling the motorcycle crash problem in Thailand. |
Abstract(Thai): | อุบัติเหตุทางถนนเป็นปัญหาสาธารณสุขระดับนานาชาติ ซึ่งเป็นสาเหตุหลักของ การเสียชีวิต บาดเจ็บ และพิการในหลายประเทศ โดยเฉพาะในภูมิภาคเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ ปัญหาดังกล่าวมีความรุนแรงสูงกว่าภูมิภาคอื่นของโลก จากรายงานสถานการณ์โลกด้าน ความปลอดภัยทางถนน พ.ศ. 2561 ระบุว่า ร้อยละ 43 ของผู้เสียชีวิตจากอุบัติเหตุทางถนนในภูมิภาค เอเชียตะวันออกเฉียงใต้เป็นผู้ใช้รถจักรยานยนต์ ส่วนในประเทศไทย พบว่า สัดส่วนการใช้ รถจักรยานยนต์มีมากถึงร้อยละ 55 และมีผู้ที่เสียชีวิตจากกลุ่มดังกล่าวสูงถึงร้อยละ 74 ในแต่ละปี สาเหตุหลักประการหนึ่งมาจากการใช้ช่องจราจรร่วมกันระหว่างรถจักรยานยนต์และยานพาหนะ ประเภทอื่น งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อนําเสนอการจัดการช่องจราจรสําหรับรถจักรยานยนต์ โดย เลือกช่วงถนนสายหลักระหว่างวงเวียนคณะวิศวกรรมศาสตร์และวงเวียนคณะทรัพยากรธรรมชาติ ภายในมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตหาดใหญ่ เป็นกรณีศึกษา ในงานวิจัยได้สํารวจข้อมูล ลักษณะทางกายภาพ ปริมาณจราจรและความเร็วของกระแสจราจร และปัญหาการจราจรทั้งประเด็น ประสิทธิภาพและความปลอดภัยของการจราจรบริเวณช่วงถนนกรณีศึกษา ตลอดจนได้นําเสนอ มาตรการจัดช่องจราจรสําหรับรถจักรยานยนต์ 3 ขนาด (ทางเลือก) ประกอบด้วย 1.5 1.8 และ 2.0 เมตร มาตรการทั้งสามข้างต้นได้ถูกนํามาวิเคราะห์การไหลของการจราจร (เวลาในการเดินทาง ความล่าช้า ความเร็ว และระดับการให้บริการ) โดยประยุกต์ใช้แบบจําลองสภาพการจราจรระดับจุลภาค ที่ได้พัฒนาด้วยโปรแกรม VISSIM และวิเคราะห์ความปลอดภัยของการจราจร (จํานวณจุดขัดแย้ง) โดยประยุกต์ใช้แบบจําลองการประเมินความปลอดภัยเสมือนจริง (SSAM) และนําผลลัพธ์จาก การวิเคราะห์ทั้งสองส่วนมาคํานวณอัตราส่วนผลประโยชน์ต่อต้นทุน (BCR) ของมาตรการทางเลือก แต่ละกรณี ผลการศึกษา พบว่า การจัดการจราจรช่วงถนนกรณีศึกษาด้วยช่องจราจรสําหรับ รถจักรยานยนต์ขนาด 1.8 เมตร สามารถเพิ่มประสิทธิภาพและความปลอดภัยของการจราจรได้อย่าง มีนัยสําคัญ โดยลดค่าเฉลี่ยของเวลาเดินทาง เวลาล้าช้า และจํานวนจุดขัดแย้งของกระแสจราจรได้ ร้อยละ 54 89 และ 65 ตามลําดับ ในทางตรงข้าม สามารถเพิ่มความเร็วเฉลี่ยได้ร้อยละ 84 และ เพิ่มระดับการให้บริการจาก D เป็น A ตลอดจนให้ค่าอัตราส่วนผลประโยชน์ต่อต้นทุนสูงสุดคือ เท่ากับ 5.94 งานวิจัยนี้อาจเป็นแนวทางสําหรับมาตรการทางวิศวกรรมเพื่อจัดการปัญหาอุบัติเหตุ รถจักรยานยนต์ในประเทศไทยต่อไป |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม. (วิศวกรรมโยธา))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2562 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13445 |
Appears in Collections: | 220 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
438034.pdf | 29.79 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License