Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13433
Title: ทักษะนอกเหนือจากทักษะวิชาชีพที่จำเป็นต่อความปลอดภัยผู้ป่วยของพยาบาลห้องผ่าตัด โรงพยาบาลระดับตติยภูมิ ประเทศไทย
Other Titles: Non-technical Skills of Perioperative Nurses for Patient Safety in Tertiary Hospital, Thailand
Authors: ปรัชญานันท์ เที่ยงจรรยา
จิรัชยา ศิวาวุธ
Faculty of Nursing (Nursing Administration)
คณะพยาบาลศาสตร์ สาขาวิชาการบริหารทางการพยาบาล
Keywords: ผู้บริหารการพยาบาล;พยาบาลกับผู้ป่วย;ผู้ป่วย การดูแลรักษา
Issue Date: 2019
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: The purpose of this research is to identity non-technical skills to improve patient safety for perioperative nurses in tertiary hospital using Delphi technique. Subjects included 27 experts from among nursing administrators in tertiary hospitals, registered nurses in operation room, doctors, nursing educators and academics. The Delphi technique consisted of 3 steps. Step 1: 4 highly experienced experts in non- technical skills were selected to describe non-technical skills for perioperative nurses in tertiary hospital. Step 2: data were analyzed and developed into a rating scales questionnaire. All items in the questionnaire were ranked by importance in non- technical skills by 23 experts. Step 3: data were analyzed using median and interquartile range which was then used to develop a new version of the questionnaire. The new questionnaire was sent to previous experts to confirm the previously ranked items. Data were analyzed again using median and interquartile range to summarize the study. Results showed that non-technical skills to improve patient safety for perioperative nurses comprised 6 skills and 45 elements as follows: 1) situation awareness with 12 elements, 2) communication with 7 elements, 3) teamwork with 6 elements, 4) task management with 7 elements, 5) leadership with 6 elements, and 6) decision making with 7 elements. It is recommended that administration nurses should use these results to promote non-technical skills of perioperative nurses to improve patient safety.
Abstract(Thai): การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาทักษะนอกเหนือจากทักษะวิชาชีพที่จําเป็นต่อความ ปลอดภัยผู้ป่วยของพยาบาลห้องผ่าตัด โรงพยาบาลระดับตติยภูมิ ประเทศไทย โดยเดลฟายเทคนิค ผู้ให้ข้อมูลเป็นผู้เชี่ยวชาญ จํานวน 27 คน ประกอบด้วย 3 กลุ่ม คือ 1) ผู้บริหารทางการพยาบาล โรงพยาบาลระดับตติยภูมิ 2) พยาบาลผู้ปฏิบัติงานในห้องผ่าตัดโรงพยาบาลระดับตติยภูมิที่เคยผ่าน การอบรมทักษะนอกเหนือจากทักษะวิชาชีพ และ 3) อาจารย์แพทย์ อาจารย์พยาบาล นักวิชาการที่มี ความเชี่ยวชาญในเรื่องทักษะนอกเหนือจากทักษะวิชาชีพหรือด้านความปลอดภัยผู้ป่วย วิธีการ ดําเนินการวิจัยประกอบด้วย 3 ขั้นตอน คือ ขั้นตอนที่ 1 สัมภาษณ์กลุ่มผู้เชี่ยวชาญทักษะ นอกเหนือจากทักษะวิชาชีพระดับสูง 4 คน เกี่ยวกับทักษะนอกเหนือจากทักษะวิชาชีพที่จําเป็นต่อ พยาบาลห้องผ่าตัดโรงพยาบาลระดับตติยภูมิ ขั้นตอนที่ 2 นําข้อมูลที่ได้มาสังเคราะห์เนื้อหาแล้วนํามา สร้างแบบสอบถามให้ผู้เชี่ยวชาญที่มีคุณสมบัติตามเกณฑ์ที่ตั้งไว้ จํานวน 23 คน แสดงความคิดเห็น เกี่ยวกับระดับความสําคัญของข้อคําถามแต่ละข้อ ขั้นตอนที่ 3 นําข้อมูลที่ได้มาคํานวณค่ามัธยฐาน ค่าพิสัยระหว่างควอไทล์ และส่งแบบสอบถามให้ผู้เชี่ยวชาญยืนยันคําตอบอีกครั้ง หลังจากนั้นจึงนํา ข้อมูลที่ได้มาคํานวณค่ามัธยฐานและค่าพิสัยระหว่างควอไทล์ เพื่อสรุปผลการวิจัย ผลการวิจัย พบว่า ทักษะนอกเหนือจากทักษะวิชาชีพที่จําเป็นต่อความปลอดภัยผู้ป่วยของ พยาบาลห้องผ่าตัด โรงพยาบาลระดับตติยภูมิ ประเทศไทย มีทั้งหมด 6 ด้าน รวม 45 ข้อ โดยเรียง ตามลําดับความสําคัญ มีรายละเอียดดังนี้ ทักษะการตระหนักรู้ในสถานการณ์ (situation awareness) 12 ข้อ ทักษะการสื่อสาร (communication) 7 ข้อ ทักษะการทํางานเป็นทีม (teamwork) 6 ข้อ ทักษะการจัดการงาน (task management) 7 ข้อ ทักษะความเป็นผู้นํา (leadership) 6 ข้อ และทักษะการตัดสินใจ (decision making) 7 ข้อ ผู้บริหารทางการพยาบาลสามารถนําผลวิจัยไปเป็นแนวทางในการพัฒนาทักษะ นอกเหนือจากทักษะวิชาชีพของพยาบาลห้องผ่าตัดเพื่อให้เกิดความปลอดภัยต่อผู้ป่วย
Description: วิทยานิพนธ์ (พย.ม. (การบริหารทางการพยาบาล))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2562
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13433
Appears in Collections:649 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
435507.pdf1.54 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons