Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13429
Title: Life Journey of Death Acceptance in Thai Buddhist Older Persons with Advanced Chronic Organ Failure
Authors: Kittikorn Nilmanat
Tusanee Khaw
Faculty of Nursing (Nursing Science)
คณะพยาบาลศาสตร์ สาขาวิชาพยาบาลศาสตร์
Keywords: Terminal care Religious aspects Buddhism;Nurse and patient Thailand, Southern
Issue Date: 2019
Publisher: Prince of Songkla University
Abstract: This study purposed to discover the process of death acceptance in Thai Buddhist older persons with advanced chronic organ failure. Grounded theory was used as a method of the study. Sixteen Thai Buddhist older persons with advanced chronic organ failure in out-patients in the South of Thailand were the participants. Inclusion criteria included 1) Aged more than 60 years old and belief in Buddhism religion; 2) Diagnosed with advanced chronic organ failure such as congestive heart failure functional class III/IV, end stage of renal disease, and chronic obstructive pulmonary disease and readmitted to the hospital more than three times per year due to exacerbation; 3) Have normal levels of consciousness and not taking anxiety and depression medications; 4) Ready to talk about death by showing positive emotions when hearing about death and confirmed the accepting of own death. Data were analyzed and systematized using Strauss and Corbin's approach. Trustworthiness of the study was established following Lincoln and Guba's criteria. This study discovered that the process of death acceptance in Thai Buddhist older persons with advanced chronic organ failure consisted of four stages: 1)Negotiating of their own death, included 3 sub-categories; recognizing their own death but not ready to die; taking actions to maintain health; hoping for longer life.; 2) Neutralizing fear of death, consisted of 3 sub-categories; realizing that death is inevitable, tamjai: reflecting their own death, and accept the truth of life and death.; 3) Affirming their impending death, consisted of 3 sub-categories of mobilizing Buddhist faith, engaging in religious practices, and accepting their own death.; and 4) transcending of death acceptance, consisted of 3 sub-categories: having mindfulness and being in a peace of mind, preparing a peaceful death, and living-well and dying- well. The findings of this study showed the relationship components of the conditions, actions, and the consequences of death acceptance. Healthcare providers can implicate the process of death acceptance to develop a program to enhance death acceptance based on Buddha's teaching to promoting a peaceful death for patients especially in the older persons with advanced chronic organ failure. Future study should be a testing of this process or model of death acceptance to develop a formal theory.
Abstract(Thai): การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ในการค้นหากระบวนการเดินทางไปสู่การยอมรับการตายใน ผู้สูงอายุไทยพุทธที่เจ็บป่วยด้วยโรคอวัยวะล้มเหลวแบบเรื้อรังในระยะก้าวหน้าโดยใช้วิธีการวิจัยแบบ การสร้างทฤษฎีรากฐานจากผู้ให้ข้อมูลที่เป็นผู้ป่วยนอกในภาคใต้ จํานวน 16 ราย โดยมีเกณฑ์ในการ เลือกผู้ให้ข้อมูล ดังนี้ 1) ผู้สูงอายุที่นับถือศาสนาพุทธที่มีอายุมากกว่า 60 ปีขึ้นไป 2) ได้รับการวินิจฉัย ด้วยโรคอวัยวะล้มเหลวแบบเรื้อรังในระยะก้าวหน้า ประกอบด้วย โรคหัวใจวายที่มีระดับการทํางาน ของหัวใจในระดับ 3 และ 4 โรคไตวายเรื้อรังระยะที่ 5 หรือไตวายระยะสุดท้าย และปอดอุดกั้นเรื้อรัง ที่มีความจําเป็นต้องเข้าโรงพยาบาลจากอาการกําเริบของโรคมากกว่า 3 ครั้ง/ปี 3) มีระดับความ รู้สึกตัวอยู่ในระดับดี 4) มีความพร้อมและอารมณ์ทางบวกในการพูดคุยเรื่องความตายได้ 5) เป็นผู้ที่ ไม่ได้รับการรับประทานยาคลายวิตกกังวลหรือซึมเศร้า และ 6) รับรู้ว่าตนเองสามารถยอมรับความ ตายของตนเองได้ โดยเก็บรวบรวมข้อมูลและวิเคราะห์ข้อมูลตามขั้นตอนของสทรอลและบิน ส่งเสริมความน่าเชื่อถือของผลการศึกษาด้วยวิธีการของลินคอนและคูบา ผลการวิจัยพบว่าการกระบวนการเดินทางไปสู่การยอมรับการตายในผู้สูงอายุไทยพุทธที่ เจ็บป่วยด้วยโรคอวัยวะล้มเหลวแบบเรื้อรังในระยะก้าวหน้าประกอบด้วย 4 แนวคิด คือ 1) การ ต่อรองความตาย ประกอบไปด้วย 3 แนวคิดย่อย คือ 1.1) นึกถึงความตายของตนเองแต่ไม่พร้อมที่จะ ตาย 1.2) ทํากิจกรรมเพื่อคงไว้ซึ่งสุขภาพของตนเอง และ 1.3) หวังเพื่อให้ตนเองมีชีวิตยืนยาว 2) การขจัดความกลัวตาย ประกอบด้วย 3 แนวคิดย่อย 2.1) ตระหนักว่าความตายเป็นเรื่องหลีกเลี่ยงไม่ได้ 2.2) ทําใจ: สะท้อนให้ประจักษ์ถึงความตายของตัวเอง และ 2.3) ยอมรับความเป็นจริงของชีวิต และความตายโดยทั่วไป 3) การทําให้ตนเองสามารถอยู่กับความตายของตนเองที่กําลังจะเกิดขึ้น ประกอบ 3 แนวคิดย่อย 3.1) ทําความเข้าใจความตายของตนเองตามความเชื่อของศาสนาพุทธ 3.2) นําความเชื่อพุทธศาสนาที่เกี่ยวข้องกับความตายมาใช้ปฏิบัติในชีวิตประจําวัน และ 3.3) ยอมรับ ความตายของตนเองได้ และ 4) การก้าวผ่านไปสู่การยอมรับการตายตนเองที่จะเกิดขึ้น ประกอบด้วย 3 แนวคิดย่อย 4.1) อยู่อย่างมีสติและจิตใจสงบ 4.2) การเตรียมเพื่อไปสู่การความตายอย่างสงบ และ 4.3) อยู่อย่างสมดุลอยู่อย่างมีคุณภาพชีวิตและการตายที่ดี ผลการวิจัยแสดงให้เห็นความสัมพันธ์ของ ปัจจัยที่ทําให้เกิดการยอมรับความตาย วิธีการ เดินทางไปสู่การยอมรับการตายด้วยศาสนาพุทธ และผลลัพธ์ของการยอมรับการตาย ซึ่งบุคลากรทาง สุขภาพโดยเฉพาะพยาบาลสามารถนําองค์ความรู้ดังกล่าวไปใช้ในการส่งเสริมให้ผู้สูงอายุไทยพุทธที่อยู่ ด้วยโรคอวัยวะล้มเหลวแบบเรื้อรังในระยะก้าวหน้าสามารถยอมรับการตายของตนเอง โดยอาศัย วิธีการทางพุทธศาสนา เพื่อส่งเสริมให้ผู้สูงอายุตายอย่างสงบต่อไป โดยเฉพาะผู้สูงไทยพุทธที่อยู่ด้วย โรคอวัยวะล้มเหลวแบบเรื้อรังในระยะก้าวหน้า ผลการศึกษาดังกล่าวสามารถนําไปทดสอบ กระบวนการ รูปแบบการยอมรับการตาย และพัฒนาทฤษฎีจากองค์ความรู้ดังกล่าวต่อไป
Description: Thesis (Ph.D., Nursing)--Prince of Songkla University, 2019
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13429
Appears in Collections:641 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
437530.pdf2.22 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons