Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13418
Title: ผลของโปรแกรมส่งเสริมการรับรู้สมรรถนะตนเองต่อความสามารถในการดูแลผู้บาดเจ็บ ณ จุดเกิดเหตุและในระหว่างการนำส่ง ของพนักงานฉุกเฉินการแพทย์
Other Titles: Effect of a Self-Efficacy Enhancement Program on Capability of Trauma Patient Care at the Scene and During Transfer by Emergency Medical Technician
Authors: เนตรนภา คู่พันธวี
ฮิชาม อาแว
Faculty of Nursing (Adult and Elderly Nursing)
คณะพยาบาลศาสตร์ สาขาการพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ
Keywords: ภาวะฉุกเฉินทางการแพทย์;ปฐมพยาบาล
Issue Date: 2019
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: This research is a quasi-experimental study in a single group with repeated measures. The purpose of this study was to investigate the self-efficacy enhancement program on the capability of trauma patient care at the scene and during transfer by emergency medical technician. The sample was purposively selected from emergency medical technicians which were under the responsibility of Songkhla Provincial Health Office, Songkhla province. A total of 30 emergency medical technicians were willing to participate in the self-efficacy enhancement program on the capability of trauma patient care at the scene and during transfer. The program was developed based on the concept of self-efficacy by Bandura and integrated with the guidelines for resuscitation of pre-hospital trauma life support of the National Association of Emergency Medical Technicians and the American College of Surgeons based on the competency and scope of the emergency medical staff. The self-efficacy enhancement program on the capability of trauma patient care at the scene and during transfer included attending the lecture with slide presentation, videos, role play, and practicing on the pre-hospital trauma patient care under supervision of the experts. The data were collected using a questionnaire related to the knowledge of trauma patient care at the scene and during transfer and the observational checklist tool related to the practice for trauma patient care. The content validity of the questionnaire was tested by three experts, and had the value of .92, and the reliability was tested by test-retest, yielding a value of .77. The content validity of the observational checklist tool was tested and had a value of 1, and the reliability was tested by inter-rater between the researcher and an expert, yielding a value of 1. The data were analyzed using descriptive statistics and paired t-test. The results showed that after receiving the self-efficacy enhancement program, the participants had a significantly higher level of knowledge related to trauma patient care at the scene and during transfer than before receiving the program (t = -8.21, p <.001) and a significantly higher level of practical skills for trauma patient care at the scene and during transfer (t = -19.39, p <.001). The study shows that the self-efficacy enhancement program on capability of trauma patient care at the scene and during transfer can help to increase the ability of emergency medical technicians. As a result, the program should be used as a guideline for enhancing the performance of personnel working in emergency medical services in order to improve care for trauma patients effectively.
Abstract(Thai): การวิจัยครั้งนี้ เป็นการศึกษาแบบกึ่งทดลองแบบกลุ่มเดียววัดซ้ํา โดยมีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมส่งเสริมการรับรู้สมรรถนะตนเองต่อความสามารถในการดูแลผู้บาดเจ็บ ณ จุดเกิดเหตุและในระหว่างการนําส่งของพนักงานฉุกเฉินการแพทย์ คัดเลือกกลุ่มตัวอย่าง ที่มีคุณสมบัติแบบเจาะจง กลุ่มตัวอย่างเป็นพนักงานฉุกเฉินการแพทย์ ที่อยู่ในความรับผิดชอบ ของสํานักงานสาธรณสุขจังหวัดสงขลา จํานวน 30 คน ยินดีเข้าร่วมโปรแกรมส่งเสริมการรับรู้ สมรรถนะตนเองในการดูแลผู้บาดเจ็บ ณ จุดเกิดเหตุและในระหว่างการนําส่ง โปรแกรมสร้างจาก การนําแนวคิดการรับรู้สมรรถนะตนเองของแบนดูรา มาบูรณาการร่วมกับแนวทางการช่วยชีวิต ผู้บาดเจ็บระยะก่อนถึงโรงพยาบาลของสมาคมเจ้าพนักงานฉุกเฉินการแพทย์แห่งชาติและสมาคม ศัลยแพทย์แห่งสหรัฐอเมริกา ตามสมรรถนะและขอบเขตความสามารถของพนักงานฉุกเฉินการแพทย์ ที่กําหนดโดยสถาบันการแพทย์ฉุกเฉินแห่งชาติ โปรแกรมส่งเสริมการรับรู้สมรรถนะตนเอง ต่อความสามารถในการดูแลผู้บาดเจ็บ ณ จุดเกิดเหตุและในระหว่างการนําส่ง ประกอบด้วย การฟังบรรยายเนื้อหาประกอบผ่านสื่อนําเสนอภาพนิ่งร่วมกับการนําเสนอวิดีโอที่เกี่ยวข้องกับเนื้อหา การแสดงบทบาทสมมติ การเข้าฐานเพื่อฝึกวิเคราะห์กรณีศึกษา และการฝึกทักษะการปฏิบัติ การช่วยเหลือผู้บาดเจ็บจากสถานการณ์จําลองกับผู้เชี่ยวชาญประจําฐาน เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวม ข้อมูล ประกอบด้วยแบบประเมินความรู้ในการดูแลผู้บาดเจ็บ ณ จุดเกิดเหตุและระหว่างการนําส่ง ผ่านการตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหาโดยผู้ทรงคุณวุฒิ 3 ท่าน ซึ่งมีค่าความตรงเชิงเนื้อหาเท่ากับ 92 ผ่านการทดสอบความเที่ยงแบบวัดซ้ํา ได้ค่าความเที่ยงเท่ากับ 77 และแบบสังเกตทักษะ การปฏิบัติการในสถานการณ์จําลองของพนักงานฉุกเฉินการแพทย์ในการดูแลผู้บาดเจ็บ ณ จุดเกิด เหตุและระหว่างการนําส่ง ซึ่งมีค่าความตรงเชิงเนื้อหาเท่ากับ 1 และผ่านการทดสอบความเที่ยง โดยการวัดทักษะการปฏิบัติการระหว่างผู้วิจัยกับผู้เชี่ยวชาญ จนได้ค่าความเที่ยงเท่ากับ 1 วิเคราะห์ ข้อมูลโดยใช้สถิติบรรยายและทดสอบสถิติที่คู่ ผลการวิจัยพบว่า หลังได้รับโปรแกรมส่งเสริมการรับรู้สมรรถนะตนเองในการดูแล ผู้บาดเจ็บ ณ จุดเกิดเหตุและในระหว่างการนําส่ง กลุ่มตัวอย่างมีระดับคะแนนความรู้ในการดูแล ผู้บาดเจ็บ ณ จุดเกิดเหตุและในระหว่างการนําส่งสูงกว่าก่อนได้รับโปรแกรมอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ (t = -8.21, p <.001) และมีระดับการปฏิบัติการดูแลผู้บาดเจ็บ ณ จุดเกิดเหตุและในระหว่าง การนําส่งสูงกว่าก่อนได้รับโปรแกรมอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ (t = -19.39, p <001) ผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่า โปรแกรมส่งเสริมการรับรู้สมรรถนะตนเองในการดูแล ผู้บาดเจ็บ ณ จุดเกิดเหตุและในระหว่างการนําส่ง สามารถเพิ่มความสามารถของพนักงานฉุกเฉิน การแพทย์ได้ จึงควรสนับสนุนให้บุคลากรที่เกี่ยวข้องนําโปรแกรมส่งเสริมการรับรู้สมรรถนะตนเอง ในการดูแลผู้บาดเจ็บ ณ จุดเกิดเหตุและในระหว่างการนําส่งไปใช้เป็นแนวทางในการส่งเสริม สมรรถนะของบุคลากรที่ปฏิบัติงานด้านการบริการการแพทย์ฉุกเฉินอื่นๆ เพื่อให้มีสมรรถนะในการ บริการที่ดีและมีประสิทธิภาพมากขึ้น
Description: วิทยานิพนธ์ (พย.ม. (การพยาบาลผู้ใหญ่))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2562
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13418
Appears in Collections:646 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
435561.pdf3.34 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons