Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13416
Title: การนำผู้อื่นแบบมุ่งเน้นค่านิยมหลักและการถ่ายทอดค่านิยมหลักสู่การปฏิบัติของหัวหน้าหอผู้ป่วย ตามการรับรู้ของพยาบาลวิชาชีพ โรงพยาบาลกรุงเทพฯในเครือดุสิตเวชการ ภาคใต้
Other Titles: Leading Others based on Core Value Based Leadership and Implementation of Core Values by Head Nurses as Perceived by Registered Nurses, Bangkok Dusit Vetchakarn Hospitals, Southern Group, Thailand
Authors: นงนุช บุญยัง
ศริณยา ลุนพงษ์
Faculty of Nursing (Administration of Nursing Education and Nursing Service)
คณะพยาบาลศาสตร์ ภาควิชาการบริหารการศึกษาพยาบาลและบริการการพยาบาล
Keywords: ผู้บริหารการพยาบาล ไทย (ภาคใต้);การสื่อสารทางการพยาบาล ไทย (ภาคใต้)
Issue Date: 2019
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: Core values are the driver to achieve vision. Personnel behavior that is consistent with core values of the organization will lead to delivery of good service that will be sustainable. Bangkok Dusit Vetchkarn Medical Services Group has defined clear core values and nurses receive instruction on core values from leaders. This study aimed to study the core value based leadership, the level of Implementation of core values in practice, the level of Implementation by dimension of core values by head nurses, and the relationship between leading others based on core value based leadership and the Implementation of core values in the practice of head nurses. The sample group was 202 registered nurses who had at least 1 year working experience. The data were collected by the researcher using a questionnaire and tested for content validity by 3 experts giving a CVI of 0.93. The reliability of the questionnaire parts 2 and 3 yielded Cronbach's alpha coefficients of 0.95 and 0.80, respectively. Data were analyzed using frequency distribution, percentage, mean and standard deviation Relationships were tested using Pearson correlation. The study found that the core value based leadership of the head nurses was at a high level (M=4.14, SD=0.6). The implementation of core values in the practice by head nurses as perceived by registered nurses was at a high level (M=4.8, SD=0.58). When considering the implementation by dimension of core values, dimension of moral commitment had the highest mean (M=4.07, SD=0.55) and dimension of deep empathy had the lowest mean (M=4.01, SD=0.57). The relationship between core value based leadership style and implementation of core values by head nurses as perceived by registered nurses of Bangkok Hospital In the Dusit Medical Region group had a high positive correlation (r=0.80, p<0.001). The results of this study can be used to bring about this leadership style and systematic implementation of core values in order to develop sustainable service quality and achieve the objectives of the organization.
Abstract(Thai): ค่านิยมเป็นตัวผลักดันให้บรรลุวิสัยทัศน์ พฤติกรรมของบุคลากรที่มีความสอดคล้อง กับค่านิยมหลักองค์กรจะส่งมอบบริการที่ดี จะทําให้องค์กรพัฒนาอย่างยั่งยืน บริษัทเครือกรุงเทพ ดุสิต เวชการ ได้กําหนดค่านิยมหลักที่ชัดเจน พยาบาลได้รับการถ่ายทอดค่านิยมหลักจากผู้นํา การศึกษานี้เป็นการวิจัยเชิงบรรยายแบบหาความสัมพันธ์ มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาระดับการนําผู้อื่น แบบมุ่งเน้นค่านิยมหลักของหัวหน้าหอผู้ป่วย ระดับการถ่ายทอดค่านิยมหลักสู่การปฏิบัติของหัวหน้า หอผู้ป่วย การถ่ายทอดค่านิยมหลักสู่การปฏิบัติจําแนกตามค่านิยมหลัก ความสัมพันธ์ระหว่างการนํา ผู้อื่นแบบมุ่งเน้นค่านิยมหลักและการถ่ายทอดค่านิยมหลักสู่การปฏิบัติ ของหัวหน้าหอผู้ป่วยตามการ รับรู้ของพยาบาลวิชาชีพโรงพยาบาลกรุงเทพในเครือดุสิตเวชการ ภาคใต้ กลุ่มตัวอย่างคือพยาบาล ประจําการ 202 คน ที่มีประสบการณ์ทํางานอย่างน้อย 1 ปี เก็บข้อมูลโดยการตอบแบบสอบถามที่ ผู้วิจัยสร้างขึ้นและผ่านการตรวจสอบความตรงของเนื้อหาโดยผู้ทรงคุณวุฒิ 3 ท่าน ได้ค่า CVI เท่ากับ 0.93 ตรวจสอบความเที่ยงแบบสอบถามส่วนที่ 2 และ 3 ได้ค่าสัมประสิทธิ์แอลฟาของครอนบาค เท่ากับ 0.95 และ 0.80 ตามลําดับ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการแจกแจงความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วน เบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบความสัมพันธ์โดยใช้สถิติสหสัมพันธ์เพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่าการนําผู้อื่นแบบมุ่งเน้นค่านิยมหลักมีค่าเฉลี่ยในระดับสูง (M=4.14, SD=0.6) ระดับการถ่ายทอดค่านิยมหลักสู่การปฏิบัติของหัวหน้าหอผู้ป่วยตามการับรู้ของพยาบาล วิชาชีพโดยรวมอยู่ในระดับมาก (M=4.8, SD=0.58) เมื่อพิจารณาการถ่ายทอดค่านิยมหลักเป็นราย ด้านพบว่าด้านธรรมรงค์ไว้ซึ่งจรรยาบรรณมีค่าเฉลี่ยสูงสุด (M=4.07, SD=0.55) และด้านเข้าถึง ความรู้สึกและความต้องการของผู้รับบริการมีค่าเฉลี่ยต่ําสุด (M=4.01, SD=0.57) ความสัมพันธ์ ระหว่างการนําผู้อื่นแบบมุ่งเน้นค่านิยมหลักกับการถ่ายทอดค่านิยมหลัก สู่การปฏิบัติของหัวหน้าหอ ผู้ป่วยโรงพยาบาลกรุงเทพ ในเครือดุสิตเวชการภาคใต้ มีความสัมพันธ์ทางบวกในระดับสูง (r =0.80, p< 0.001) การศึกษาครั้งนี้สามารถนําไปใช้ประโยชน์ในการนําองค์กรเกี่ยวกับการพัฒนาการนําผู้อื่น แบบมุ่งเน้นค่านิยมหลักและการถ่ายทอดค่านิยมสู่การปฏิบัติอย่างเป็นระบบเพื่อพัฒนาคุณภาพการ บริการที่ยั่งยืน บรรลุวัตถุประสงค์ตามวิสัยทัศน์องค์กร
Description: วิทยานิพนธ์ (พย.ม. (การบริหารทางการพยาบาล))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2562
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13416
Appears in Collections:649 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
435552.pdf766.69 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons