Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13358
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKullada Phetvaroon-
dc.contributor.authorJing Wang-
dc.date.accessioned2021-01-28T02:29:59Z-
dc.date.available2021-01-28T02:29:59Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13358-
dc.descriptionThesis (M.B.A., Hospitality and Tourism Management)--Prince of Songkla University, 2019en_US
dc.description.abstractFrom a general perspective, China ranks first in the world not only in the speed of population aging but also in tourism, spending power, and consumption scale. This study presents a model of the behavior of Chinese outbound senior tourists based on the theoretical framework of push and pull motivations. Data was collected based on 394 Chinese seniors who returned from outbound countries at the international airports in Beijing, Jiangsu, Shandong and Sichuan. The objectives of this study were to identify the travel motivations, the effects of push and pull factors on satisfaction, and the importance of, and the satisfaction with destination attributes perceived by Chinese outbound senior tourists. There wasa total of 31 motivation items and 22 destination attributes. By using factor analysis, three push factors were obtained: "social& self-enhancement", "exploration/novelty seeking" and "physical exercising". Three pull factors were also obtained: "accessibility & safety", "environment" and "facility". The study shows that the pull factors predicted overall satisfaction better than the push factors. Additionally, the study found that Chinese senior tourists were most strongly concerned with "safety of destination" and most strongly satisfied with "variety of products for shopping". Finally, some implications of these results for the tourism industry are provided. The limitations of the research are discussed, and suggestions for future studies presented accordingly.-
dc.language.isoenen_US
dc.publisherPrince of Songkla Universityen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Thailand*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/th/*
dc.subjectTourists Chinaen_US
dc.subjectSustainable tourism Chinaen_US
dc.titleMotivation and Behavior of Chinese Outbound Senior Touristsen_US
dc.title.alternativeแรงจูงใจและพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวอาวุโสชาวจีนen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.departmentFaculty of Hospitality and Tourism (Hospitality and Tourism Management)-
dc.contributor.departmentคณะการบริการและการท่องเที่ยว สาขาวิชาการจัดการการบริการและการท่องเที่ยว-
dc.description.abstract-thจีนเป็นอันดับหนึ่งของโลกไม่เพียงแต่ในด้านจํานวนประชากรสูงอายุที่เพิ่มสูงขึ้น อย่างรวดเร็วแต่ยังรวมถึงการท่องเที่ยวกําลังการใช้จ่ายและระดับการบริโภคที่ขยายตัวเพิ่มขึ้นการศึ กษาครั้งนี้เสนอกรอบแนวคิดเพื่อศึกษาพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวสูงอายุชาวจีนขาออกตามทฤษฎี แรงจูงใจในการผลักและดึงรวบรวมข้อมูลจากผู้สูงอายุชาวจีน 394คนที่เดินทางกลับจากประเทศขา ออกที่สนามบินนานาชาติในปักกิ่งมณฑลเจียงซูมณฑลซานตงและมณฑลเสฉวนการวิจัยครั้งนี้มีวัต ถุประสงค์เพื่อศึกษาแรงจูงใจในการเดินทางของนักท่องเที่ยวสูงอายุชาวจีนขาออกผลกระทบของปั จจัยผลักและแรงดึงที่มีต่อความพึงพอใจความสําคัญและความพึงพอใจต่อคุณลักษณะปลายทางที่รั บรู้จากนักท่องเที่ยวสูงอายุชาวจีนขาออกการศึกษาครั้งนี้ใช้จูงใจ31รายการและแอตทริบิวต์ของปลา ย ท า ง 225 า ย ก า ร โ ด ย ใ ช้ ก า ร ว เ ค ร า ะ ห อ ง ค์ ป ร ะ ก อ บ (factor analysis)เป็นเครื่องมือในการวิเคราะห์ผลการวิเคราะห์ได้ปัจจัยผลักสามด้านคือ“การเพิ่มประสิทธิภ าพทางสังคมและตนเอง”, “การสํารวจ/การแสวงหาความแปลกใหม่”และ“การออกกําลังกาย และไ ด้รับปัจจัยดึงสามประการ ได้แก่"การเข้าถึงและความปลอดภัย”, “สภาพแวดล้อม"และ"สิ่งอํานวยคว ามสะดวก"การศึกษาแสดงให้เห็นว่าปัจจัยแรงดึงทํานายความพึงพอใจโดยรวมได้ดีกว่าปัจจัยผลักน อกจากนี้จากการศึกษาพบว่านักท่องเที่ยวชาวจีนมีความกังวลอย่างมากกับ“ความปลอดภัยของจุดห มายปลายทาง และพอใจอย่างยิ่งกับ“ผลิตภัณฑ์ที่หลากหลายสําหรับการช็อปปิ้ง”-
Appears in Collections:816 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
438202.pdf1.47 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons