Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13355
Title: Visual content for community based tourism online marketing communication : A case study of Ban Nateen, Krabi province, Thailand
Other Titles: การสื่อสารด้วยการใช้ภาพเล่าเรื่องสำหรับการตลาดการท่องเที่ยวชุมชนออนไลน์ : กรณีศึกษาการท่องเที่ยวชุมชน หมู่บ้านนาตีน จังหวัดกระบี่
Authors: Aphirom Promchanya
Thepthira Chaiinkham
Faculty of Hospitality and Tourism (Hospitality and Tourism Management)
คณะการบริการและการท่องเที่ยว สาขาวิชาการจัดการการบริการและการท่องเที่ยว
Keywords: Business travel Communication systems Thailand Krabi;Communication in marketing Thailand Krabi
Issue Date: 2019
Publisher: Prince of Songkla University
Abstract: Visual content has been used in business sector as one of a new trend of marketing communication strategies. It increases attraction, purchase intention, and engages customers in various social media platform currently. However, there is no study of applying visual content communication concept to Community Based Tourism. This study aims (1) to explore criteria of Thailand Community Based Tourism Standard that appropriate for visual communication and (2) to develop visual media and contents guideline for Ban Nateen Community Based Tourism marketing. The 76 indicators from six criteria on pillar 5 (Service and Safety) were examined via online questionnaires by 400 tourists who use Facebook searching tourism information across Thailand. Then the data was synthesized and submitted to 19 social medial content editors both from tourism enterprises and Community Based Tourism Facebook Pages for the final feedback. The results showed all indicators are appropriate for visual media communication, however only 26 indicators are needed to develop in this study as the main priority. This study found 46 contents and 4 media types were developed as a content guideline by Ban Nateen Community Based Tourism committee and the researcher. Therefore, 65.38% was the contents identified in CBT, while 34.62% was mixed from both contents found within and outside Community Based Tourism. Sharing hints and tips content was used at 39.13% to show concern toward tourists, follow by general current information 28.26%, community story telling 21.74%, and using inspiration content 10.87%, while using content relevant to social event was not mentioned so community need to identify in the future. Based on the community capability, photograph was the main visual communication form that Community Based Tourism aims to develop for 40.8%, follow by infographic 26.5%, slide show 22.4%, and quote card for 10.2%. In terms of message communication strategy, cognitive was selected 85.7% as the main focus to provide positive and useful information to change tourist attitude toward the non-standard of CBT images, affective strategy with 14.35% to increase positive feeling, while conative strategy has not been selected due to they does not want to use a forceful approach as part of a tourist screening process. The recommendations from this study were that Ban Nateen Community Base Tourism need to set an actual plan to develop contents for the remaining 49 indicators and identifies proper message that suitable for specific visual media types. Second, due to the technology barrier, community committee should ask for collaboration from young generation, education sector, local administrations, or other communities as part of community engagement to support when develop visual content media.
Abstract(Thai): การสื่อสารด้วยการใช้ภาพเล่าเรื่อง (visual content) นับเป็นอีกหนึ่งกระแส สมัยใหม่ของการสื่อสารการตลาดในแวดวงธุรกิจ ช่วยดึงดูความสนใจ เพิ่มความตั้งใจซื้อ และสร้าง อย่างไรก็ตามยัง ปฏิสัมพันธ์ร่วมกับผู้บริโภคในสื่อสังคมออนไลน์หลากหลายช่องทางในปัจจุบัน ไม่มีการศึกษาเกี่ยวกับการประยุกต์ใช้หลักการการสื่อสารด้วยการใช้ภาพเล่าเรื่องกับการท่องเที่ยว ชุมชน การวิจัยครั้งนี้ต้องการ (๑) สํารวจมาตรฐานการท่องเที่ยวชุมชนเพื่อหาตัวชี้วัดที่เหมาะสมใน การสื่อความหมายด้วยภาพ (๒) พัฒนาแนวทางในการผลิตสื่อและเนื้อหาสําหรับการเล่าเรื่องด้วย ภาพเพื่อการตลาดท่องเที่ยวชุมชนบ้านนาตีน ตัวชี้วัด 76 ตัว จาก 6 เกณฑ์มาตรฐาน ในด้านที่ 5 (การบริการและความปลอดภัย) ของมาตรฐานการท่องเที่ยวชุมชนได้ถูกนํามาใช้เป็นแบบสอบถามออนไลน์ให้กับนักท่องเที่ยวทั่ว ประเทศไทย จํานวน 400 คนที่ใช้เฟซบุ๊กสืบค้นข้อมูลเกี่ยวกับการท่องเที่ยว จากนั้นนําข้อมูลที่ ได้มาวิเคราะห์แล้วส่งให้ผู้ดูแลเนื้อหาเฟซบุ๊กด้านการท่องเที่ยวของทั้งภาคเอกชนและการท่องเที่ยว ชุมชนจํานวน 19 เพจเพื่อตรวจสอบและให้ข้อเสนอแนะ การศึกษาพบว่าทุกตัวชี้วัดเหมาะสมใน การใช้สื่อความหมายด้วยภาพ อย่างไรก็ตามมีเพียง 26 ตัวชี้วัดที่ถูกจัดลําดับและคัดเลือกมาพัฒนา ต่อในการศึกษาครั้งนี้ การศึกษาพบว่ามีเนื้อหาที่สามารถพัฒนาเพื่อใช้เป็นแนวทางในการผลิตสื่อได้ จํานวน 46 เรื่อง ผ่านสื่อ 4 ประเภท โดยคณะกรรมการชุมชนเลือกเนื้อหาที่หาได้จากภายในชุมชน 65.38% และใช้เนื้อหาที่ผสมผสานจากภายในและภายนอกชุมชน 34.62% เนื้อหาประเภทบอก เทคนิค ขั้นตอน หรือเคล็ดลับถูกเลือกใช้ 39.13% เพื่อแสดงถึงความใส่ใจต่อนักท่องเที่ยว รองลงมา คือเนื้อหาประเภทให้ข้อมูลทั่วไปถูกเลือกใช้28.26% เนื้อประเภทเล่าเรื่องเกี่ยวกับชุมชนถูกเลือกใช้ 21.74% และสุกท้ายเป็นเนื้อหาประเภทสร้างแรงบันดาลใจถูกเลือกใช้10.87% ในขณะที่เนื้อหา ประเภทใช้เหตุการณ์ต่าง ๆ รอบตัวมาเล่าเรื่องยังไม่ถูกเลือกใช้ซึ่งชุมชนต้องทําการศึกษา ต่อไป และด้วยข้อจํากัดของศักยภาพในการพัฒนาสื่อของชุมชน ทําให้สื่อรูปภาพ40.8%ถูกเลือกใช้เป็น ลําดับแรกเพราะผลิตง่ายที่สุด ตามด้วยอินโพกราฟิค 26.5% สไลด์โชว์ 22.4%, และคําคม 10.2%. โดยชุมชนเลือกใช้กลยุทธ์การสื่อสารการตลาดด้วยความคิด (Cognitive) เพราะต้องการนําเสนอ ข้อมูลเชิงบวกที่สําคัญ 85.7%รองลงมาคือเลือกกลยุทธ์การสื่อสารเพื่อกระตุ้นความรู้สึก (affective) 14.35% และไม่เลือกใช้กลยุทธ์ในการกระตุ้นการตอบสนอง (conative) เพราะต้องการใช้เป็นตัวคัด กรองนักท่องเที่ยวที่เหมาะสมเข้าสู่ชมชน การศึกษานี้แนะนําให้การท่องเที่ยวชุมชนบ้านนาตีนวางแผนในการพัฒนาเนื้อหา ให้กับอีก 49 ตัวชี้วัดที่ยังไม่ได้ทําการศึกษาในครั้งนี้ กําหนดรูปแบบกลยุทธ์การสื่อสาร รวมทั้ง เลือกประเภทสื่อให้เหมาะสม และเนื่องจากข้อจํากัดในการใช้เทคโนโลยีเพื่อผลิตสื่อ ทางชุมชน ควรขอความร่วมมือกับเยาวชนในชุมชน หน่วยงานด้านการศึกษา องค์กรท้องถิ่น หรือชุมชนอื่น ๆ เพื่อเป็นการในการพัฒนาการมีส่วนร่วมของชุมชนในหการพัฒนาสื่อที่ใช้ภาพในการเล่าเรื่องต่อไป
Description: Thesis (M.B.A., (Hospitality and Tourism Management (International Program))--Prince of Songkla University, 2019
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13355
Appears in Collections:816 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
435530.pdf1.49 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons