Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13290
Title: | การลดระยะเวลาในการให้บริการของงานซ่อมรถยนต์ กรณีศึกษา ศูนย์บริการรถยนต์แห่งหนึ่งใน จ.สงขลา |
Other Titles: | Reduction of Service Time for Car Service Center, A Case Study of a Car Service Center in Songkhla |
Authors: | องุ่น สังขพงศ์ เจตภพ แซ่โง้ว Faculty of Engineering (Industrial Engineering) คณะวิศวกรรมศาสตร์ ภาควิชาวิศวกรรมอุตสาหการ |
Keywords: | การลดระยะเวลา;ศูนย์บริการรถยนต์;งานซ่อมรถยนต์ |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ |
Abstract: | A study to reduction of service time for car service center, A case study of a car service center in songkhla province. Starting from defining problem topics and find the causes of their occurrence by applied the QC Story approach to improve work processes for maximum efficiency. Collected data from customers who use the service, starting from May to September 2020, total 60 samples for use as a reference in comparison with the standard information set by the company. The cause of the delay in the work process is caused by the main factors which are staff, procedure, equipment, material and location. The work process has improved the work standard procedures of mechanics, which was called "Dual Mechanic". It is a work of 2 mechanics per car. The roles of both mechanics were clearly defined for continuous work and make the most of every minute. Working will consume the same number of mechanics as they simply adjust work processes and functions for flexibility and efficiency and also improve the cause of other problems found that the average time to work at 30,000 km was equal to 45 minutes 39 seconds less than the standard time of 66.92% and the average time to work at 40,000 km was equal to 50 minutes 25 seconds less than the standard time of 64.71%. In this study, it was used as a new standard for use in actual operations. |
Abstract(Thai): | การศึกษาเพื่อลดระยะเวลาในการให้บริการของงานซ่อมรถยนต์ กรณีศึกษา ศูนย์บริการรถยนต์ จังหวัดสงขลา เริ่มจากการกำหนดหัวข้อปัญหาและค้นหาสาเหตุที่เกิดขึ้นโดยประยุกต์ใช้แนวทางของคิวซีสตอรี่ ในการปรับปรุงกระบวนการทำงานให้มีประสิทธิภาพสูงสุด ทำการรวบรวม ข้อมูลจากกลุ่มลูกค้าที่เข้าใช้บริการตั้งแต่เดือนพฤษภาคม - กันยายน 2563 จำนวน 60 ตัวอย่าง ในการใช้เป็นข้อมูลอ้างอิงเพื่อเปรียบเทียบกับข้อมูลมาตรฐานที่ทางบริษัทแม่กำหนดไว้ สาเหตุของการเกิด ปัญหาความล่าช้าในกระบวนการทำงานเกิดจากปัจจัยหลักๆ ได้แก่ พนักงาน กระบวนการทำงานเครื่องมือ อะไหล่ และสถานที่ ในด้านกระบวนการทำงานได้ปรับปรุงขั้นตอนมาตราฐานการทำงานของพนักงานช่างซึ่งเรียกว่า "Dual Mechanic" เป็นการทำงานแบบช่าง 2 คนต่อรถยนต์ 1 คัน ทำการกำหนดบทบาทหน้าที่ของช่างทั้ง 2 คนอย่างชัดเจนเพื่อการทำงานอย่างต่อเนื่องและใช้เวลาทุกนาทีให้คุ้มค่ามากที่สุด ซึ่งการทำงานจะใช้พนักงานจำนวนเท่าเดิมเพียงแค่ปรับกระบวนการและหน้าที่ในการทำงานเพื่อความคล่องตัวและประสิทธิภาพในการทำงาน และยังมีการปรับปรุงสาเหตุของปัญหาด้านอื่น ๆ พบว่า ระยะเวลาเฉลี่ยในการทำงานเช็คระยะที่ 30,000 กม. เท่ากับ 45 นาที 39 วินาที น้อยลงกว่าเวลามาตรฐานคิดเป็น 66.92% ส่วนระยะเวลาเฉลี่ยในการทำงานเช็คระยะที่ 40,000 กม. เท่ากับ 50 นาที 25 วินาที น้อยลงกว่าเวลามาตรฐานคิดเป็น 64.71% ทั้งนี้ได้สร้างกระบวนการทำงานให้เป็นมาตรฐานใหม่เพื่อใช้ในการปฏิบัติงานจริง |
Description: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรม, 2563 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13290 |
Appears in Collections: | 228 Minor Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Jetpop Saengow.pdf | 6.13 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License