Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13149
Title: The Effects of Cultural Familiarity on Reading Comprehension and on Perception of Thai Undergraduate Students on Literary texts
Other Titles: อิทธิพลของความคุ้นเคยทางวัฒนธรรมต่อความเข้าใจในการอ่านและทัศนคติของนักศึกษาไทยต่องานวรรณกรรม
Authors: Thanyapa Palanukulwong
Prasit Petnoosed
Faculty of Liberal Arts (Languages and Linguistics)
คณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาภาษาและภาษาศาสตร์
Keywords: English language Reading;English literature Reading
Issue Date: 2019
Publisher: Prince of Songkla University
Abstract: This study reported on a quasi-experimental study assessing the impact of cultural familiarity on reading comprehension. In addition, this study also aimed to explore Thai English-major students' perception on reading English short stories. Participants of this study were thirty-five English-major students taking English literature courses at Faculty of Liberal Arts, Prince of Songkla University. The instruments were (1) two short stories with comparable theme, linguistic complexity and length but in different cultural contexts - one in American and the other in Thai context, (2) a reading comprehension test from the two texts and (3) a questionnaire on the participants' perception on reading the two texts. The findings showed that the culturally familiar text resulted in significantly better literal, inferential and overall comprehension. The findings also demonstrated that the participants had significantly better perception on reading the Thai short story in terms of authenticity, ease of understanding, enjoyment, imagery, personal involvement, relevance (p < 0.1), and they also reported significantly more emotional reaction (p < 0.5). However, there was no significant difference in aspects like identification with characters, interest, motivation, preference and value. Implications for selecting reading materials for English literature class are discussed.
Abstract(Thai): งานวิจัยกึ่งทดลองชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของความคุ้นเคยทางวัฒนธรรมต่อ ความเข้าใจในการอ่านและศึกษาทัศนคติของนักศึกษาไทยวิชาเอกภาษาอังกฤษต่อการอ่านเรื่องสั้น ภาษาอังกฤษ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ นักศึกษาวิชาเอกภาษาอังกฤษ ชั้นปีที่ 3 ที่เรียน วิชาวรรณคดีอังกฤษ ณ คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ จํานวน 35 คน เครื่องมือที่ใช้ คือ (1) เรื่องสั้นอเมริกันและเรื่องสั้นไทยที่เขียนเป็นภาษาอังกฤษ ทั้งสองเรื่องมีอรรถบทเดียวกัน ระดับความยากง่ายทางภาษาเท่ากัน และความยาวใกล้เคียงกัน แต่มีบริบททางวัฒนธรรมต่างกัน (2) แบบทดสอบการอ่านทําความเข้าใจจากเรื่องสั้นทั้งสอง และ (3) แบบสอบถามทัศนคติของกลุ่ม ตัวอย่างต่อการอ่านเรื่องสั้นทั้งสอง ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างเข้าใจเรื่องสั้นไทยที่เขียนเป็น ภาษาอังกฤษได้ดีกว่าเรื่องสั้นอเมริกันอย่างมีนัยยะสําคัญ ทั้งในระดับตรงตามตัวอักษร และระดับ ตีความ และมีทัศนคติที่ดีกว่าต่อการอ่านเรื่องสั้นภาษาอังกฤษที่เขียนโดยนักเขียนไทย ในด้านการ สัมผัสได้จริง ความง่ายต่อการเข้าใจ ความเพลิดเพลิน จินตภาพ ความรู้สึกร่วม ความรู้สึกว่าเป็นเรื่อง ใกล้ตัว (p < 0.1) และอารมณ์ร่วม (p < 0.5) อย่างไรก็ตาม ไม่มีความแตกอย่างอย่างมีนัยสําคัญทาง สถิติ ในด้านความรู้สึกเป็นหนึ่งเดียวกับตัวละคร ความน่าสนใจ แรงจูงใจ ความชอบ และคุณค่า งานวิจัยชิ้นนี้ได้นําเสนอแนวทางในการเลือกงานวรรณกรรมสําหรับชั้นเรียนวรรณคดีอังกฤษในระดับ มหาวิทยาลัยในประเทศไทย
Description: Thesis (M.A., Teaching English as an International Language)--Prince of Songkla University, 2019
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13149
Appears in Collections:890 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
438027.pdf1.35 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons