Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13139
Title: กลยุทธ์การจัดสวัสดิการสังคมของผู้ไม่ได้รับบัตรสวัสดิการแห่งรัฐ : กรณีศึกษาตำบลบ้านราม อำเภอหัวไทร จังหวัดนครศรีธรรมราช
Other Titles: Social Welfare Strategies for Those Who Are Not Beneficiaries ofthe State Welfare Card : A Case Study of Banram Subdistrictin Huasai district, Nakhon Si Thammarat
Authors: วันชัย ธรรมสัจการ
ประภาพรรณ วัฒนะ
Faculty of Liberal Arts (Educational Foundation)
คณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาสารัตถศึกษา
Keywords: รัฐสวัสดิการ นครศรีธรรมราช;สังคมสงเคราะห์ นครศรีธรรมราช
Issue Date: 2019
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: The objective of this thesis is to study the problems and obstacles in registering for state welfare services by those who are not beneficiaries of the state welfare card. The data was collected qualitatively through in-depth interviews with 20 people, a group discussion of 6 people who were not state welfare cardholders, and 8 people who were Banram Sub-district Administration Organization officers and members. The collected data were analyzed qualitatively and presented with description. The researcher divided the group of people who did not get benefits through the state welfare card into 3 categories based on their ages, 18-22, 23-59, and above 60 years of age. The research results revealed five problems and obstacles which had been experienced by non-state welfare cardholders in 2018 - 2019. These are, firstly, that they did not know any information. Secondly, that they were unable to visit the registration center. Thirdly, that they did not want to register to claim benefits they were entitled to. Fourthly, that they had important matters to attend to. Lastly, the registration process was found to be too complicated. Respondents suggested that if there was to be registration for state benefits in 2019, they would prefer to use the same registration process as in 2018, namely by using the Thainiyom Yangyuen team in their area. However, the needs of the people who did not receive the benefits of state welfare cards were expressed in these 3 points. Firstly, employment opportunities and income maintenance. Most of them asked for the government to support crop prices and basic healthcare. They also wanted some exercise equipment and a sports ground in the village to exercise. Education was another important factor that they mentioned, even though the government supports the 15-year - education for their children effectively. The researcher and 14 participants established the social welfare strategies for those who are not beneficiaries of the state welfare card by developing the vision of "Banram Villagers Can Reach the Welfare Equally and Make the Public Utility Harmoniously," by making it their mission to promote access to social welfare and develop the welfare system for Banram villagers of every age. This research established strategies to promote citizens' awareness of their rights regarding social welfare. Firstly, to have activities and projects that make citizens understand their rights. Secondly, to organize activities where citizens can learn from others with experience (teachers A and B). The strategy for the social welfare system to reach all citizens by creating a population database and using technology to manage information systematically, a strategy for creating activities and projects that are beneficial in various ways, a strategy for the reducing of government paperwork required in the application for benefits, and developing a public relations network to provide information efficiently. Besides, the strategy to reinforce the participation in improving social welfare by establishing a local development strategy for the vulnerable to access resources, the strategy to strengthen the connection among agriculturist to increase their bargaining power. The strategy to strengthen connections within community groups to provide their members with access to sufficient resources, and finally, a strategy for villagers to join together and request a budget for organizing activities.
Abstract(Thai): การศึกษากลยุทธ์การจัดสวัสดิการสังคมของผู้ไม่ได้รับบัตรสวัสดิการแห่งรัฐ กรณีศึกษาตําบลบ้านราม อําเภอหัวไทร จังหวัดนครศรีธรรมราช มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัญหาและ อุปสรรคในการเข้าถึงโครงการลงทะเบียนเพื่อสวัสดิการแห่งรัฐของผู้ไม่ได้รับบัตรสวัสดิการแห่งรัฐ ศึกษาความต้องการสวัสดิการสังคมของผู้ไม่ได้รับบัตรสวัสดิการแห่งรัฐ รวมทั้งกําหนดกลยุทธ์ การจัดสวัสดิการสังคมของผู้ไม่ได้รับบัตรสวัสดิการแห่งรัฐ ใช้วิธีการเก็บข้อมูลเชิงคุณภาพจากผู้ไม่ได้รับ บัตรสวัสดิการแห่งรัฐ โดยการสัมภาษณ์เชิงลึก จํานวน 20 คน สนทนากลุ่มผู้ไม่ได้รับบัตรสวัสดิการ แห่งรัฐ จํานวน 6 คน และผู้บริหารองค์การบริหารส่วนตําบลบ้านราม สมาชิกสภาองค์การบริหารส่วน ตําบลบ้านรามพร้อมเจ้าหน้าที่ จํานวน 8 คน ทําการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพและนําเสนอด้วย วิธีการเชิงพรรณนา โดยแบ่งช่วงอายุของผู้ไม่ได้รับบัตรสวัสดิการแห่งรัฐเป็น 3 ช่วงอายุ คือ อายุ 18 – 22 ปี อายุ 23 - 59 ปี และอายุตั้งแต่ 60 ปีขึ้นไป ผลการศึกษาพบว่า ปัญหาและอุปสรรคในการเข้าถึงโครงการลงทะเบียนเพื่อสวัสดิการ แห่งรัฐของผู้ไม่ได้รับบัตรสวัสดิการแห่งรัฐที่มีคุณสมบัติตรงตามที่กรมบัญชีกลางกําหนด ปี 2560 และปี 2561 5 ลําดับแรก คือ ไม่ทราบข่าว ไม่สามารถเดินทางไปลงทะเบียนได้ ไม่อยากลงทะเบียน เนื่องจากไม่อยากได้รับสิทธิ์ มีภารกิจ ไม่สะดวกไปลงทะเบียน และการลงทะเบียนมีความยุ่งยาก ผู้ไม่ได้รับบัตรสวัสดิการแห่งรัฐ เสนอว่าหากมีการรับลงทะเบียนโครงการลงทะเบียนเพื่อสวัสดิการแห่งรัฐ ปี 2562 เห็นควรให้ลงทะเบียนโดยใช้ทีมไทยนิยมยั่งยืนในพื้นที่เช่นเดียวกับการรับลงทะเบียนปี 2561 ความต้องการสวัสดิการสังคมของผู้ไม่ได้รับบัตรสวัสดิการแห่งรัฐ 3 ลําดับแรก คือ ด้านการมีงานทํา และมีรายได้ ผู้ไม่ได้รับบัตรสวัสดิการแห่งรัฐทุกกลุ่มวัยมีความต้องการมีรายได้เพิ่มสูงขึ้น โดยส่วนใหญ่ ต้องการให้ภาครัฐเข้ามาดูแลราคาพืชผลทางการเกษตร ด้านสุขภาพอนามัย มีความต้องการ ให้มีเครื่องออกกําลังกาย และสนามออกกําลังกายในหมู่บ้าน และด้านการศึกษา มีความต้องการ ทุนการศึกษาในการเล่าเรียนของบุตรหลานที่ครอบครัวต้องรับภาระค่าใช้จ่ายจํานวนมาก แม้ว่ารัฐบาล จะมีนโยบายเรียนฟรี 15 ปี อย่างมีคุณภาพแล้วก็ตาม และกําหนดกลยุทธ์การจัดสวัสดิการสังคม ของผู้ไม่ได้รับบัตรสวัสดิการแห่งรัฐ โดยกําหนดวิสัยทัศน์ว่า “ชาวบ้านราม เข้าถึงสวัสดิการถ้วนหน้า รวมกลุ่มพัฒนา ประชาสุขสันต์ ครบครันสาธารณูปโภค” โดยมีพันธกิจส่งเสริมการเข้าถึงสวัสดิการสังคม และพัฒนาระบบสวัสดิการเพื่อรองรับชาวบ้านรามทุกกลุ่มวัย เพื่อให้บรรลุวิสัยทัศน์ดังกล่าว ผลการวิจัยได้กําหนดยุทธศาสตร์การส่งเสริมให้ประชาชนมีความตระหนักรู้เกี่ยวกับสวัสดิการสังคม ของตนเอง ประกอบด้วยกลยุทธ์การสร้างความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับสิทธิสวัสดิการของประชาชน และกลยุทธ์จัดกิจกรรมถ่ายทอดความรู้จากผู้มีประสบการณ์ (ครูก, ครูข.) ยุทธศาสตร์การส่งเสริมให้ ประชาชนทุกคนได้เข้าถึงสวัสดิการสังคม ประกอบด้วยกลยุทธ์จัดทําฐานข้อมูลประชากร และใช้เทคโนโลยีในการจัดการข้อมูลอย่างเป็นระบบ กลยุทธ์สร้างการเข้าถึงกิจกรรม/โครงการ ที่เป็นประโยชน์ด้วยช่องทางที่หลากหลาย กลยุทธ์ภาครัฐลดปริมาณเอกสารที่ต้องใช้ประกอบ เพื่อขอรับบริการ และกลยุทธ์สร้างกลุ่มเครือข่ายในการประชาสัมพันธ์และให้ข้อมูลได้อย่างมี ประสิทธิภาพ และยุทธศาสตร์การผลักดันให้ทุกภาคส่วนเข้ามามีส่วนร่วมในการพัฒนาสวัสดิการ สังคม ประกอบด้วยกลยุทธ์จัดทําแผนยุทธศาสตร์การพัฒนาท้องถิ่น โดยจัดให้ผู้เปราะบางได้เข้าถึง ทรัพยากร กลยุทธ์สร้างความเข้มแข็งของกลุ่มเกษตรกร เพื่อสร้างอํานาจการต่อรอง กลยุทธ์สร้าง ความเข้มแข็งของกลุ่มในชุมชน เพื่อให้แต่ละกลุ่มมีสวัสดิการที่เพียงพอกับความต้องการของสมาชิก และกลยุทธ์สนับสนุนให้ชาวบ้านรวมตัวกันและขอสนับสนุนงบประมาณเพื่อจัดกิจกรรม
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (พัฒนามนุษย์และสังคม))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2562
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13139
Appears in Collections:895 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
437724.pdf6.13 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons