Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13080
Title: Assessment of Current Training Program and ITs Effectiveness in Hotels of Bhutan
Other Titles: การประเมินการฝึกอบรมและประสิทธิภาพของโรงแรม ในประเทศภูฐาน
Authors: Prateep Wetprasit
Dorji Wangchuk
Faculty of Hospitality and Tourism (Hospitality and Tourism Management)
คณะการบริการและการท่องเที่ยว สาขาวิชาการจัดการการบริการและการท่องเที่ยว
Keywords: Hotels Employees Training Bhutan;Hotel industry Bhutan
Issue Date: 2018
Publisher: Prince of Songkla University
Abstract: The increasing number of tourist has contributed to the rapid growth of tourism in recent years in Bhutan. This demands for more high quality hotels, trained and skilled human resources to meet the expectations of guests. Therefore training is one of the important tool of human resource management, which plays an important role in developing the skills and knowledge of employees in order to provide high quality service to guests. The objectives of this study were to investigate, what kind of trainings are provided in the Bhutanese hotel industry. Secondly, to evaluate the gap in importance and satisfaction level of training design through employee's perceptions. And to examine the training factors affecting the training effectiveness of the current training programs in Bhutanese hotel industry. Baldwin and Ford's model, transfer of training was used to measure the effectiveness of the training. Quantitative method was used to gather responses of hotel employees in this study which included 366 respondents from two regions of the country. Furthermore, comparisons were made between 3-star and 4-star hotels on the training factors (work environment) and training effectiveness (learning and transfer performance). The result of study showed positive relationship between the training factor constructs and training effectiveness constructs. Training gap showed negative score between the importance and satisfaction level of hotel employees on training design. According to the result, among the training factor constructs work environment demonstrated high influence on the learning and transfer performance of employees.
Abstract(Thai): ภูฏานได้มีความเจริญเติบโตอย่างมากทางด้านการท่องเที่ยวในช่วงหลายปีที่ผ่าน มาก็ด้วยจํานวนนักท่องเที่ยวที่เพิ่มขึ้นอย่างต่อเนื่อง จึงเป็นเหตุให้เกิดความต้องการอย่างมากในด้าน โรงแรมที่มีคุณภาพ พนักงานที่ผ่านการฝึกอบรมและมีทักษะอย่างดีที่จะรองรับการบริการและ เป็นไปตามความคาดหวังของลูกค้า ด้วยเหตุนี้การฝึกอบรมจึงเป็นเครื่องมือที่สําคัญสําหรับการ บริหารทรัพยากรบุคคล ซึ่งมีส่วนสําคัญอย่างมากในการพัฒนาทักษะและความรู้ของพนักงาน เพื่อ เตรียมพร้อมสําหรับการบริการที่มีคุณภาพให้กับผู้มาพัก วิทยานิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สํารวจรูปแบบของการฝึกอบรมในธุรกิจ โรงแรม2) ประเมินการรับรู้ของพนักงานโรงแรมเกี่ยวกับช่องว่างระหว่างระดับความสําคัญกับ ระดับความพึงพอใจในรูปแบบของการฝึกอบรม และ 3) ตรวจสอบปัจจัยที่มีผลต่อประสิทธิภาพ ของการฝึกอบรมในปัจจุบันของอุตสาหกรรมโรงแรมของภูฏาน ทั้งนี้โดยใช้ โมเดลของ Baldwin และ Ford ในการประเมินประสิทธิภาพของการฝึกอบรม ซึ่งมีการใช้วิธีการวิจัยแบบเชิงปริมาณ โดยใช้แบบสอบถามกับพนักงานโรงแรม จํานวน 366 คน ในเขตสองเมืองหลัก และได้มีการ เปรียบเทียบปัจจัยหลักของการฝึกอบรม (สภาพแวดล้อม) และประสิทธิภาพการฝึกอบรม (ประสิทธิภาพในการเรียนรู้ และการถ่ายทอดความรู้) ผลการศึกษาพบว่า มีความสัมพันธ์ในเชิงบวกของปัจจัยที่สร้างขึ้นระหว่างปัจจัย ของการฝึกอบรมกับประสิทธิภาพของการฝึกอบรม โดยพบช่องว่าง ระหว่างความสําคัญกับความ พึงพอใจของการฝึกอบรมในด้านรูปแบบการฝึกอบรม มีค่าเป็นลบ นอกจากนี้ยังพบว่า ปัจจัยของ การฝึกอบรมด้านสภาพแวดล้อม มีอิทธิพลระดับสูงต่อประสิทธิภาพในการเรียนรู้ และการถ่ายทอด ความรู้ของพนักงานโรงแรม
Description: Thesis (M.B.A., Hospitality and Tourism Management (International Program))--Prince of Songkla University, 2018
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13080
Appears in Collections:816 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
432381.pdf692.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.