Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13078
Title: The investigation of Thai mature consumer's intention to buy health related products
Other Titles: ความตั้งใจซื้อผลิตภัณฑ์ที่เกี่ยวกับสุขภาพของผู้สูงอายุในประเทศไทย
Authors: Piyanuch Preechanont
Wit Kritcharoen
Faculty of Management Sciences (Business Administration)
คณะวิทยาการจัดการ ภาควิชาบริหารธุรกิจ
Keywords: Older consumers Thailand;Health products Thailand
Issue Date: 2018
Publisher: Prince of Songkla University
Abstract: This thesis aimed to investigate intention to buy health health-related product of Thai mature consumer. Health preventive experience, health consciousness, health motivation, and lifestyle has also been included within this research in order to gain an in-depth information toward Thai mature consumer's intention to buy health related- product. The researcher has collected the data from 415 Thai mature consumer throughout Thailand, which Bangkok, Ratchaburi, Chiang Mai, Nakhon Ratchasima, and Songkhla has been selected to represent their region. Moreover, descriptive statistic, class interval, Pearson correlation, regression analysis, and exploratory factor analysis has been applied into data analysis process. As a result, Thai mature consumer tends to have high health preventive experience, health consciousness, and health motivation. Moreover, Thai mature consumer perceived health preventive experience to be a way to socialise with others, which caused health preventive experience and health consciousness to has a negative relationship with each other. Lifestyle of Thai mature consumer can also be categorised into three group, which are social benefactor, social acceptance, and self-assurance. However, the intention to buy health-related product of Thai mature consumer considered to be low, which health motivation is the key variable that can stimulate Thai mature consumer intention to buy health-related product.
Abstract(Thai): การวิจัยชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสํารวจความตั้งใจซื้อผลิตภัณฑ์ที่เกี่ยวกับสุขภาพของผู้สูงอายุ ในประเทศไทย และศึกษาข้อมูลเกี่ยวกับประสบการณ์การป้องกันสุขภาพ ความใส่ใจสุขภาพ แรงจูงใจในด้านสุขภาพและรูปแบบการดําเนินชีวิต เพื่อหาข้อมูลเชิงลึกเกี่ยวกับความตั้งใจในการซื้อ ผลิตภัณฑ์เกี่ยวกับสุขภาพของผู้สูงอายุในประเทศไทย เก็บข้อมูลจากผู้สูงอายุกลุ่มตัวอย่าง 415 คน จากจังหวัดกรุงเทพมหานคร ราชบุรี เชียงใหม่ นครราชสีมา และสงขลา วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติ เชิงพรรณนา สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน การวิเคราะห์การถดถอยและการวิเคราะห์ องค์ประกอบเชิงสํารวจ ผลการทําวิจัยพบว่า ผู้สูงอายุในประเทศไทยมีประสบการณ์การป้องกัน สุขภาพ ความใส่ใจสุขภาพและแรงจูงใจในด้านสุขภาพอยู่ในระดับสูง นอกจากนี้ยังพบว่าผู้สูงอายุใน ประเทศไทยมีการรับรู้ว่า ประสบการณ์การป้องกันสุขภาพเป็นการมีปฏิสัมพันธ์กับผู้อื่น ส่งผลให้ ประสบการณ์การป้องกันสุขภาพมีความสัมพันธ์เชิงลบต่อความใส่ใจสุขภาพ ทั้งนี้รูปแบบการดําเนิน ชีวิตของผู้สูงอายุในประเทศไทยสามารถแบ่งเป็น 3 กลุ่ม คือกลุ่มที่เป็นผู้อุปถัมภ์สังคม กลุ่มผู้ที่ ต้องการการยอมรับจากสังคม และกลุ่มผู้ต้องการความมั่นคง แต่อย่างไรก็ตามความตั้งใจซื้อ ผลิตภัณฑ์ที่เกี่ยวกับสุขภาพของผู้สูงอายุในประเทศไทยยังอยู่ในเกณฑ์ที่ค่อนข้างต่ํา ซึ่งแรงจูงใจใน ด้านสุขภาพเป็นตัวแปรสําคัญในการกระตุ้นความตั้งใจซื้อผลิตภัณฑ์ที่เกี่ยวกับสุขภาพของผู้สูงอายุใน ประเทศไทย
Description: Thesis (M.B.A., Business Administration (International Program))--Prince of Songkla University, 2018
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/13078
Appears in Collections:460 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
432359.pdf1.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.