Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12950
Title: ความสามารถทางนวัตกรรมและความสามารถทางการตลาดที่ส่งผลต่อผลดำเนินงานของวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม ในเขตพื้นที่จังหวัดสงขลา
Other Titles: Influence of Inovativeness and Marketing Capability toward Firm Performance of SMEs in Songkhla Province
Authors: พงศกร พิชยดนย์
ศตายุ ร่มเย็น
Faculty of Management Sciences (Business Administration)
คณะวิทยาการจัดการ ภาควิชาบริหารธุรกิจ
Keywords: การตลาดธุรกิจขนาดย่อม สงขลา;การตลาดธุรกิจขนาดกลาง สงขลา
Issue Date: 2019
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: This research aimed at investigating the organizational innovativeness, which comprises of process, behavior, and strategy aspects, and the marketing capability, which consists of product development, price, distribution channel, and communication aspects, that affect the firm performance. The samples in this study were 130 small and medium enterprises in Songkhla province. Statistic tools used for analyzing the data included descriptive statistics and multiple regression analysis. The findings revealed that the organizational innovativeness, the marketing capability, and the firm performance of the small and medium enterprises (SMEs) in Songkhla province were at a high level. The organizational innovativeness and the marketing capability had a positive influence on the firm performance at 0.05 of significance level. When considering each aspect of the organizational innovativeness, it was found that process and strategy were the aspects of the organizational innovativeness that affect the firm performance, but behavior was not the aspect affecting the firm performance. Moreover, when considering each aspect of the marketing capability, it was found that distribution channel, communication, and product development were the aspects of marketing capability that affect the firm performance, but price was not the aspect affecting the firm performance. SMES in Songkhla province can apply these results for business management planning in order to achieve commercial advantages and good performance.
Abstract(Thai): งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสามารถทางนวัตกรรมของกิจการ (Organizational Innovativeness) ที่ประกอบด้วย ด้านกระบวนการ ด้านพฤติกรรม ด้านกลยุทธ์ และความสามารถทางการตลาด (Marketing Capability) ที่ประกอบด้วย ด้านการพัฒนาผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางจัดจําหน่าย และด้านการสื่อสาร ที่ส่งผลต่อผลการดําเนินงานของกิจการ (Firm Performance) กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ วิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมใน เขตพื้นที่สงขลา จํานวน 130 กิจการ สถิติที่ใช้สําหรับการวิเคราะห์ข้อมูลในครั้งนี้ ประกอบด้วย สถิติ เชิงพรรณนา และการวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหุ (Multiple Regression Analysis) ผลการศึกษา พบว่า ความสามารถทางนวัตกรรม ความสามารถทางการตลาด และ ผลการดําเนินงานของวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในเขตพื้นที่สงขลาอยู่ในระดับสูง และ ความสามารถทางนวัตกรรม และความสามารถทางการตลาดมีอิทธิพลเชิงบวกต่อผลการดําเนินงาน ของกิจ ที่ระดับนัยสําคัญที่ 0.05 ซึ่งเมื่อพิจารณาแยกเป็นรายด้านของความสามารถทางนวัตกรรม พบว่า ความสามารถทางนวัตกรรมด้านกระบวนการ และความสามารถทางนวัตกรรมด้านกลยุทธ์ ส่งผลต่อผลการดําาเนินงานของกิจการ แต่ความสามารถทางนวัตกรรมด้านพฤติกรรมไม่ส่งผลต่อผล การดําเนินงานของกิจการ และเมื่อพิจารณาแยกเป็นรายด้านของความสามารถทางการตลาด พบว่า ความสามารถทางการตลาดด้านช่องทางการจัดจําหน่าย ความสามารถทางการตลาดด้านการสื่อสาร และความสามารถทางการตลาดด้านพัฒนาผลิตภัณฑ์ส่งผลต่อผลการดําเนินงานของกิจการ แต่ ความสามารถทางการตลาดด้านราคาไม่ส่งผลต่อผลการดําเนินงานของกิจการ ทั้งนี้วิสาหกิจขนาด กลางและขนาดย่อมในจังหวัดสงขลา สามารถนําผลที่ได้จากการวิจัยมาใช้ในการบริหารจัดการธุรกิจ เพื่อส่งผลให้เกิดความได้เปรียบทางการแข่งขันและผลการดําเนินงานที่ดีต่อไป
Description: วิทยานิพนธ์ (บธ.ม. (บริหารธุรกิจ)--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2562
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12950
Appears in Collections:460 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
435313.pdf1.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.