Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12947
Title: | The Effects of Problem-Based Learning on Improving Mattayomsuksa 6 Students' English Descriptive Paragraph Writing |
Other Titles: | ผลของการใช้การเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานต่อการพัฒนาการเขียนย่อหน้าภาษาอังกฤษแบบบรรยายของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 |
Authors: | Somruedee Khongput Abadee Cheadae Faculty of Liberal Arts (Languages and Linguistics) คณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาภาษาและภาษาศาสตร์ |
Keywords: | English language Writing Study and teaching (Secondary) Thailand;English language Writing Ability testing |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Prince of Songkla University |
Abstract: | The aims of this study were threefold: 1) to compare the effects of two teaching methods: problem-based learning (PBL) teaching method and non-PBL teaching method on improving Matthayomsuksa 6 students' English descriptive paragraph writing ability, 2) to investigate factors affecting their learning through PBL approach and 3) to explore students' perceptions toward learning through PBL approach. The participants of this study were eighty students at a school in Yala, southern Thailand. They were divided into two groups of 40 participants. The experimental group receiving PBL approach and the controlled group receiving non- PBL teaching approach. The research instruments included two sets of lesson plans, identical pre and post writing tests, scoring rubrics, questionnaire and semi-structured interviews. The quantitative data were analyzed for the arithmetic means and qualitative data were analyzed using thematic analysis and presented in a descriptive way. The findings show that after the treatment, there was a significant difference between the mean scores of posttest of the experimental group (x=13.55, SD=1.95) and that of the controlled group (x=11.80, SD=1.40). The effect size was discovered with a large practical significance (d=1.10). Considering aspects of descriptive paragraph writing, structure of a paragraph was found as the most developed aspect (t=7.808, p=.01) and paragraph unity was found to be the lowest developed (t-4.210, p=.01). The students in the experimental group outperformed the controlled group possibly because of three supporting factors: working with others in group, help of a teacher and the relevancy of the problem provided by the teacher. However, obstructing factors found included confusion of PBL process and roles of the students and the teacher, medium of instruction, students' deficiency of English and difficulty of the problem. In addition, students have positive perceptions toward learning in PBL approach (x=3.45) as it was not only helpful for developing their writing ability but also communicative and cooperative learning skills. The findings of this study suggest that PBL can be implemented to develop English writing in EFL high school students with careful considerations of involving factors. |
Abstract(Thai): | วัตถุประสงค์ของงานวิจัยครั้งนี้มีสามประการคือ 1) เพื่อเปรียบเทียบผลการใช้วิธี การสอน 2 วิธี ได้แก่ วิธีการสอนโดยการใช้ปัญหาเป็นฐาน และวิธีการสอนโดยไม่ใช้ปัญหาเป็น ฐานต่อการพัฒนาทักษะการเขียนย่อหน้าภาษาอังกฤษแบบบรรยายของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 2) เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการเรียนของนักเรียนที่เรียนโดยการใช้ปัญหาเป็นฐาน และ 3) เพื่อ สํารวจความคิดเห็นของผู้เรียนที่มีต่อการเรียนรู้โดยการใช้ปัญหาเป็นฐาน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในงาน วิจัยนี้ ได้แก่ นักเรียนจํานวน 80 คนจากโรงเรียนแห่งหนึ่งในจังหวัดยะลา กลุ่มตัวอย่างได้แบ่งเป็น 2 กลุ่มคือ กลุ่มทดลอง และกลุ่มควบคุม กลุ่มละ 40 คน กลุ่มทดลองได้รับการสอนโดยใช้วิธีการสอน โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน กลุ่มควบคุมได้รับการสอนโดยใช้วิธีการสอนโดยไม่ได้ใช้ปัญหาเป็นฐาน เครื่องมือวิจัยที่ใช้ ได้แก่ แผนการสอนที่แตกต่างกันสองชุด แบบทดสอบการเขียน ก่อน และหลัง เรียน เกณฑ์การให้คะแนน แบบสอบถาม และแบบสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง ข้อมูลวิจัยเชิง ปริมาณได้รับการวิเคราะห์แบบค่าเฉลี่ยเลขคณิต และข้อมูลเชิงคุณภาพได้รับการวิเคราะห์แก่น สาระ และอธิบายในรูปแบบบรรยาย ผลของการวิเคราะห์ข้อมูลพบว่า หลังการทดลอง พบความ แตกต่างอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติระหว่างคะแนนเฉลี่ยของแบบทดสอบหลังเรียนของกลุ่มทดลอง (x=13.55, SD=1.95) และกลุ่มควบคุม (x=11.80, SD=1.40) และพบว่ามีค่าขนาดอิทธิพลขนาดใหญ่ (d=1.10) เมื่อพิจารณาพัฒนาการในการเขียนย่อหน้าแบบบรรยายของนักเรียน พบว่า ด้านที่นักเรียน มีพัฒนาการมากที่สุด คือ ด้านโครงสร้างของการเขียนย่อหน้า (t=7.808, p=01) และด้านที่นักเรียนมี พัฒนาการน้อยที่สุด คือ ด้านเอกภาพของย่อหน้า (t=4,210, p=01) นักเรียนในกลุ่มทดลองมี พัฒนาการที่ดีกว่ากลุ่มควบคุม อาจเป็นเพราะปัจจัยส่งเสริม 3 ประการ ได้แก่ การทํางานเป็นกลุ่ม ความช่วยเหลือของผู้สอน และความเกี่ยวข้องของปัญหา อย่างไรก็ตามพบว่าปัจจัยที่เป็นอุปสรรค ได้แก่ความสับสนของกระบวนการสอนโดยการใช้ปัญหาเป็นฐาน และบทบาทของนักเรียนและผู้ สอน ภาษาที่ผู้สอนใช้ในการสอน ทักษะที่อ่อนด้อยทางด้านภาษาอังกฤษของผู้เรียน และความยาก ของปัญหา นอกจากนี้ ยังพบว่านักเรียนมีทัศนคติที่ดีต่อการเรียนโดยการใช้ปัญหาเป็นฐาน (x=3.45) เนื่องจากการเรียนวิธีนี้ช่วยพัฒนาความสามารถในการเขียน รวมถึงทักษะด้านการสื่อสารและการ เรียนรู้แบบร่วมมือ ผลของการวิจัยสรุปได้ว่าการเรียนรู้โดยการใช้ปัญหาเป็นฐานสามารถนํามาใช้ ในการสอนเพื่อการพัฒนาทักษะการเขียนของนักเรียนในระดับมัธยมศึกษาตอนปลายได้โดยต้อง พิจารณาปัจจัยที่เกี่ยวข้องอย่างรอบคอบ |
Description: | Thesis (M.A., Teaching English as an International Language)--Prince of Songkla University, 2019 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12947 |
Appears in Collections: | 890 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
435297.pdf | 5.67 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.