Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12834
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Anchana Rukthong | - |
dc.contributor.author | Wanwisa Watcharakorn | - |
dc.date.accessioned | 2020-04-23T03:42:26Z | - |
dc.date.available | 2020-04-23T03:42:26Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.uri | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12834 | - |
dc.description | Thesis (M.A., Teaching English as an International Language)--Prince of Songkla University, 2018 | en_US |
dc.description.abstract | This quasi-experimental study attempted to explain how students benefit from two different approaches to grammar instruction-guided inductive and deductive instruction by investigating learning outcome and learning strategies of 50 Thai Mathayom 3 students whose English proficiency was low. Twenty-six of them were taught with guided inductive and 24 with deductive instruction. Four grammatical structures -Past perfect, Passive voice, Reported speech, and Conditional sentences - were targeted and the same content was used in both groups. To explore the learning outcome, participants' pretest and posttest scores were compared. To investigate the learning strategies used, 12 participants (six from each instructional approach) were invited to take part in stimulated recalls after each lesson. The analysis of pretest and posttest scores showed that, overall, the participants benefited from both guided inductive and deductive instruction. Looking closely across the four grammatical structures, significant differences were found for the three target grammatical structures: Past Perfect, Passive voice, and Conditional sentences. Stimulated recall data, in addition, showed that the participants in each group engaged in different strategies while learning. A higher number of the participants in the deductive group reported using memory strategies than those in the guided inductive group. Cognitive and compensation strategies, however, were used by a higher number of the participants in the guided inductive group. With regard to learning strategies, it was found that there is a variation in strategies used across the four target structures. Compensation strategies were the most frequently used of all the strategies in learning Past perfect and Conditional sentences (50 - 58% for Past perfect and 55.37% -56% for Conditional sentences). Cognitive strategies were the most frequently used in Reported speech (57.78% -68%). Memory strategies, however, were used the least frequently (55.56%) in learning Passive voice. The study concluded that not only do the teaching approaches contribute to success in grammar teaching, but other factors, such as the target structures and learning strategy use do affect learning achievement. The selection of teaching approach should therefore take these factors into account. For further research, it would be interesting to investigate the effectiveness of the grammar instruction which focuses on different target structures and the students with different levels of proficiency as well as other factors that may either facilitate or obstruct grammar development. | - |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Prince of Songkla University | en_US |
dc.subject | English language Grammar Study and teaching | en_US |
dc.subject | English language Usage Study and teaching | en_US |
dc.title | Effects of Guided Inductive and Deductive Instruction on Grammar Learning in an EFL Context | en_US |
dc.title.alternative | ผลของการเรียนการสอนไวยากรณ์ โดยวิธีอุปนัยและนิรนัย ในบริบทที่ใช้ภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.department | Faculty of Liberal Arts (Languages and Linguistics) | - |
dc.contributor.department | คณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาภาษาและภาษาศาสตร์ | - |
dc.description.abstract-th | วัตถุประสงค์ของงานวิจัยกึ่งทดลองนี้ คือเพื่อศึกษาผลการเรียนรู้จากวิธีการสอนแบบอุปนัย และแบบนิรนัยในการสอนโครงสร้างไวยากรณ์ภาษาอังกฤษ จํานวนสี่โครงสร้างคือ Past perfect, Passive voice, Reported speech, และ Conditional sentences คือเพื่อศึกษากลยุทธ์การเรียนภาษาอังกฤษที่ผู้เรียนใช้ในการเรียนไวยากรณ์ทั้งสี่โครงสร้าง ตัวอย่างคือนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่สามที่มีระดับความสามารถทางภาษาอังกฤษต่ํา วัตถุประสงค์อีกประการหนึ่ง กลุ่ม จํานวนสอง กลุ่มที่หนึ่ง ใช้ ห้อง รวมจํานวน 50 คน กลุ่มตัวอย่างทั้งสองกลุ่มถูกสอนโดยวิธีการสอนที่แตกต่างกัน วิธีการสอนแบบอุปนัย กลุ่มที่สอง สอนแบบนิรนัย โดยทั้งสองกลุ่มจะเรียนไวยากรณ์ประเด็นเดียวกัน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลประกอบด้วย แบบทดสอบก่อนและหลังเรียนซึ่งเป็นข้อสอบชุดเดียวกัน ใช้ทดสอบกับผู้เรียนทั้งหมด 50 คน และการสัมภาษณ์แบบกระตุ้นความจํา จากกลุ่มตัวอย่างทั้งสอง กลุ่ม กลุ่มละหกคน รวมทั้งหมด 12 คน ผู้วิจัยใช้ T-test เพื่อหาความต่างของคะแนนที่ได้ก่อนเรียน และหลังเรียน ผลการเปรียบเทียบพบว่าโดยรวมคะแนนหลังสอบของทั้งสองกลุ่มมีความแตกต่างอย่าง มีนัยสําคัญ (t-20.88, p<.01 ในกลุ่มการสอนแบบอุปนัย และ t-25.040, p<.01 ในกลุ่มการสอน แบบนิรนัย) และเมื่อพิจารณาคะแนนในแต่ละโครงสร้างไวยากรณ์ พบว่าสามโครงสร้างคือ Past perfect, Passive voice, และ Conditional sentences ที่คะแนนก่อนและหลังเรียนของทั้งสอง กลุ่มมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสําคัญ ข้อมูลจากการสัมภาษณ์พบว่าผู้เรียนทั้งสองกลุ่มใช้กลยุทธ์ การเรียนภาษาอังกฤษที่แตกต่างกัน กลุ่มที่สอนโดยวิธีอุปนัยใช้กลยุทธ์ด้านการทดแทนและกลยุทธ์ ด้านพุทธิปัญญามากที่สุด ในขณะที่กลุ่มที่สอนโดยวิธีการสอนแบบนิรนัยใช้กลยุทธ์ด้านการจํามาก ที่สุด ผลการศึกษาการใช้กลยุทธ์ในการเรียนภาษาอังกฤษทั้งสี่โครงสร้างของทั้งสองกลุ่มมีความ หลากหลายและแตกต่างกันออกไปตามลักษณะของแต่ละโครงสร้างไวยากรณ์ กล่าวคือกลยุทธ์ด้าน พุทธิปัญญาและกลยุทธ์ด้านการทดแทนถูกนํามาใช้เยอะที่สุดในการเรียนโครงสร้าง Past Perfect และ Conditional sentences (50 - 58%) ในการเรียนโครงสร้าง Past Perfect และ55.3796-56% ในการเรียน Conditional sentences ในขณะที่กลยุทธ์ด้านพุทธิปัญญาถูกผู้เรียนทั้งสองกลุ่ม นํามาใช้ในการเรียนโครงสร้าง Reported speech (57.786-68%) กลยุทธ์การเรียนที่ถูกใช้น้อยที่สุด เมื่อเปรียบเทียบกับกลยุทธ์การเรียนอื่นๆ คือกลยุทธ์ด้านการจํา แต่ถูกมาใช้เยอะที่สุดในการเรียน โครงสร้างเรื่อง Passive voice (55.56%) ผลการวิจัยสรุปว่า นอกจากวิธีการสอนที่แตกต่างกันแล้ว ยังมีปัจจัยอื่นๆ ที่ส่งผลกระทบต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของผู้เรียนอีกด้วยเช่น โครงสร้างไวยากรณ์ ที่ใช้สอนรวมไปถึงกลยุทธ์การเรียนที่ผู้เรียนนํามาใช้ ดังนั้นนอกจากจะเลือกวิธีการสอนที่เหมาะสมแล้ว การพิจารณาปัจจัยต่างๆ ที่สามารถส่งผลกระทบต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของผู้เรียนจึงเป็นสิ่ง สําคัญที่ผู้สอนควรคํานึงถึง สําหรับการทําวิจัยครั้งต่อไปการศึกษาประสิทธิผลของการสอนทั้งสอง แบบในโครงสร้างที่แตกต่างกันออกไปในกลุ่มนักเรียนที่มีความสามารถทางภาษาอังกฤษที่ต่างกันจึง เป็นประเด็นที่ควรศึกษาเพิ่มเติม รวมไปถึงศึกษาปัจจัยอื่นๆ ที่อาจจะส่งผลกระทบหรือเป็นอุปสรรค ต่อการพัฒนาการเรียนไวยากรณ์ภาษาอังกฤษ | - |
Appears in Collections: | 890 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
432443.pdf | 1.76 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.