กรุณาใช้ตัวระบุนี้เพื่ออ้างอิงหรือเชื่อมต่อรายการนี้: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12826
ชื่อเรื่อง: Thai News Article Sentiment Classification based on User Comments on Online Social Media
ชื่อเรื่องอื่นๆ: การจำแนกความรู้สึกของบทความข่าวภาษาไทยด้วยความคิดเห็นของผู้ใช้บนสื่อสังคมออนไลน์
ผู้แต่ง/ผู้ร่วมงาน: Kiyota Hashimoto
Nut Kunpattanasopon
College of Computing
วิทยาลัยการคอมพิวเตอร์
คำสำคัญ: Text processing (Computer science);Social media;Natural language processing (Computer science)
วันที่เผยแพร่: 2018
สำนักพิมพ์: Prince of Songkla University
บทคัดย่อ: Social media have become part of our daily life and we read other people's writing including news articles and various user comments and write our own comments. Although most social media services provide a convenient way, LIKE buttons, to express a reactive feeling towards a content, its use does not precisely reflect users' feelings: users often use the button for "LIKE" even when they feel angry, sad, etc. Thus sentiment analysis of users' comments and the recommendation of contents to be presented to each user based on users' comment sentiment analysis is an important issue to improve those services. This thesis proposes a method for this purpose in the Thai language. The Thai language social media text still has difficulties in processing: difficulty in word segmentation with many spelling and other variations included, no publicly available sentiment dictionary, etc. Thus this thesis investigates a systematic noise reduction for social media text using both heuristic rule-based and Conditional Random Fields-based machine learning approaches. Based on this noise reduction method, sentiment dictionary construction based on the data is conducted by comparing different methods. Based on the constructed sentiment dictionary, the sentiment estimation of user comments to news articles is performed. This estimation is employed as labeled sentiment value data for corresponding news articles for each user. Finally news article classification, which is the foundation to recommend future news articles on the basis of each user's preference, is conducted. The final step employs Support Vector Machines as a machine learning method, and sentiment classifiers for each user are constructed. The proposed noise reduction, sentiment dictionary construction, and news article sentiment classification are evaluated with comparative experiments. The result demonstrates that the proposed methods successfully improve each process and the final classification.
Abstract(Thai): ปัจจุบันสื่อสังคมออนไลน์เป็นส่วนหนึ่งในชีวิตประจําวันของเรา แม้ว่าสื่อสังคม ออนไลน์ส่วนใหญ่จะให้ทางเลือกในการแสดงความรู้สึกต่อบทความด้วยการกด “LIKE” แต่วิธี ดังกล่าวไม่ได้แสดงถึงความรู้สึกที่แท้จริงของผู้ใช้งาน ผู้ใช้งานมักจะกด “LIKE” แม้ว่าจะรู้สึกโกรธ หรือเศร้าก็ตาม ดังนั้นการวิเคราะห์ความรู้สึกของผู้ใช้งาน ตลอดจนการนําเสนอเนื้อหาที่เหมาะสม ต่อผู้ใช้งานโดยอ้างอิงจากการวิเคราะห์ความเชื่อมั่นจากความคิดเห็นของผู้ใช้งานเองจึงเป็นประเด็น สําคัญ วิทยานิพนธ์นี้ได้เสนอวิธีการแก้ปัญหาเหล่านี้กับข้อความภาษาไทย อย่างไรก็ตาม ข้อความ สื่อสังคมออนไลน์ภาษาไทยยังคงมีปัญหาในการประมวลผลอยู่มาก ทั้งการแบ่งกลุ่มคําที่มีการ สะกดคําและรูปแบบอื่น ๆ รวมถึงยังไม่มีพจนานุกรมความรู้สึกภาษาไทยที่เหมาะสมกับชุดข้อมูล ดังนั้น วิทยานิพนธ์นี้จึงศึกษาวิธีการลดสิ่งรบกวนสําหรับข้อความสื่อสังคมออนไลน์ โดยใช้วิธีการ เรียนรู้แบบฮิวริสติก และ การเรียนรู้ของเครื่องแบบคอนดิชันนอลแรนดอมฟิลด์ (Conditional Random Fields) โดยสร้างพจนานุกรมความรู้สึกจากชุดข้อมูล จากนั้นประมาณค่าความเชื่อมั่น ความคิดเห็นของผู้ใช้งานด้วยพจนานุกรมความรู้สึกที่สร้างขึ้นซึ่งใช้เป็นข้อมูลค่าความรู้สึกต่อ บทความข่าวของแต่ละผู้ใช้งานเอง และจําแนกบทความข่าวสําหรับนําเสนอให้แก่ผู้ใช้งาน ด้วยการ พิจารณาจากความชอบของแต่ละผู้ใช้งานโดยใช้อัลกอริทึม ซัพพอร์ทเวกเตอร์แมชชีน (Support vector machine) ในการจําแนก และเปรียบเทียบประสิทธิภาพของวิธีการ การลดสิ่งรบกวนสําหรับ ข้อความสื่อสังคมออนไลน์ วิธีการสร้างพจนานุกรมความรู้สึก และ การจําแนกความรู้สึกของ บทความข่าว ผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่า วิธีที่นําเสนอสามารถปรับปรุงประสิทธิภาพในแต่ละ ขั้นตอนได้
รายละเอียด: Thesis (M.Sc., Information Technology)--Prince of Songkla University, 2018
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12826
ปรากฏในกลุ่มข้อมูล:976 Thesis

แฟ้มในรายการข้อมูลนี้:
แฟ้ม รายละเอียด ขนาดรูปแบบ 
432382.pdf4.63 MBAdobe PDFดู/เปิด


รายการทั้งหมดในระบบคิดีได้รับการคุ้มครองลิขสิทธิ์ มีการสงวนสิทธิ์เว้นแต่ที่ระบุไว้เป็นอื่น