Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12808
Title: การวางแผนอพยพรถยนต์เมื่อเกิดอุทกภัย : กรณีศึกษาในเมืองหาดใหญ่
Other Titles: Cars Evacuation Plan in the Event of Flooding : A Case study of Urban Hat Yai
Authors: วนัฐฌพงษ์ คงแก้ว
จิรสุข พานิชกุล
Faculty of Engineering (Industrial Engineering)
คณะวิศวกรรมศาสตร์ ภาควิชาวิศวกรรมอุตสาหการ
Keywords: การป้องกันความเสียหายจากอุทกภัย หาดใหญ่ (สงขลา);อุทกภัย หาดใหญ่ (สงขลา);การอพยพ หาดใหญ่ (สงขลา);รถยนต์ หาดใหญ่ (สงขลา)
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: Thailand usually experience natural disasters which have an increasing trend and a cause of damage to people. The relevant agencies for evacuation and the people should be also prepared to cope and alleviate the damage occurring in the future. For Songkhla province, one of major disaster is flooding and it is mostly occurred in the Hat Yai municipality. In 2000 and 2010, the flooding causes damage to people and urban economy systems. In addition, cars are one of major asset that has been destroyed after flooding. A way to tackle a disaster is to set a plan for car evacuation in future flood events. This research aims to find the suitable car evacuation plan. This work was divided into two sections. The first section was the evaluation of the current car evacuation plan (called As-Is), including the data collection and the assessment of demand to evacuate, the capacity of car evacuation centers, and the total distance of the current evacuation plan to evacuate car from the community to the parking lots (13 parking lots) and other parking in Hat Yai. The second one was the development of alternative car evacuation model (called To-Be). In this work, there were three scenarios with conditions of metres above sea level, traffic characteristics, and road characteristics. The capacitated facility location problem (CFLP) was applied to simulate the evacuation plan. In addition, the Premium Solver Platform embedded in Microsoft Excel was used to find the shortest evacuated distance from 103 communities to the parking lots. The comparison of scenarios was done to select the promising evacuation plan. As a result, with the selected plan, it showed that the total distance of car evacuation from 103 communities to parking lots was reduced from 1,424,428.65 kilometers to 479,512.40 kilometers (decreased by 66.38 percent), and the cars has been evacuated from 85,308 cars to 116,758 cars (increased by 36.51 percent).
Abstract(Thai): ปัจจุบันประเทศไทยเป็นประเทศหนึ่งที่ประสบปัญหาภัยพิบัติทางธรรมชาติบ่อยครั้ง โดยมีแนวโน้มเพิ่มขึ้นและสร้างความเสียหายแก่ประชาชนมากขึ้น ส่งผลให้หน่วยงานที่เกี่ยวข้อง รวมทั้งประชาชนมีการเตรียมรับมือ เพื่อบรรเทาความเสียหายจากภัยพิบัติที่อาจเกิดขึ้นในอนาคต เหตุการณ์อุทกภัยครั้งใหญ่ในพื้นที่เขตเทศบาลนครหาดใหญ่ เมื่อปี พ.ศ. 2543 และ พ.ศ. 2553 เป็น ภัยพิบัติที่สร้างความเสียหายแก่ประชาชนและระบบเศรษฐกิจของท้องถิ่นเป็นอย่างมาก นอกจากนี้ รถยนต์เป็นทรัพย์สินหนึ่งที่ได้รับความเสียหายหลังจากน้ําท่วม แนวทางหนึ่งในการเตรียมรับภัยพิบัติ คือ การวางแผนอพยพรถยนต์ เมื่อเกิดอุทกภัยในอนาคต งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อหาแผนการจัดการอพยพรถยนต์ที่เหมาะสม ซึ่ง แบ่งเป็น 2 ส่วน คือ ส่วนที่ 1 การประเมินการอพยพรถยนต์ในสถานการปัจจุบัน ที่เกี่ยวข้องกับการ รวบรวมข้อมูลและการประเมินปริมาณความต้องการในการอพยพรถยนต์ ความจุในการรองรับ รถยนต์ของจุดอพยพรถยนต์ และประเมินระยะทางรวมทั้งหมดในการอพยพรถยนต์ไปยังจุดอพยพ รถยนต์ที่ทางเทศบาลนครหาดใหญ่เปิดให้บริการ 13 จุดจอด และจุดจอดอื่น ๆ ส่วนที่ 2 การพัฒนา แบบจําลองการอพยพรถยนต์ทางเลือก ในงานวิจัยนี้ได้นําเสนอจํานวน 3 ทางเลือกที่พิจารณาเงื่อนไข ด้านความสูงเหนือระดับน้ําทะเล ลักษณะของการจราจร และลักษณะของถนน โดยประยุกต์ใช้ตัว แบบการหาทําเลที่ตั้งแบบมีข้อจํากัดด้านขีดความสามารถเพื่อจําลองแผนการอพยพ นอกจกนี้ ในการ ค้นหาคําตอบ จะใช้เครื่องมือพรีเมี่ยม โซลเวอร์ แพลตฟอร์ม ในโปรแกรมไมโครซอฟท์ เอ็กเซล เพื่อ หาระยะทางในการอพยพที่สั้นที่สุดจากชุมชนทั้งหมด 103 ชุมชน ไปยังจุดอพยพรถยนต์ที่เปิด ให้บริการ และเปรียบเทียบทางเลือก จากผลการทดลอง พบว่า แผนการอพยพรถยนต์ที่ได้รับเลือก สามารถลดระยะทางรวมทั้งหมดในการอพยพรถยนต์จากชุมชนทั้งหมด 103 ชุมชน ไปยังจุดอพยพ รถยนต์ จาก 1,426,428.65 กิโลเมตร เป็น 479,512.40 กิโลเมตร คิดเป็นร้อยละ 66.38 และ สามารถอพยพรถยนต์ได้เพิ่มขึ้นจาก 85,530 คัน เป็น 116,758 คัน คิดเป็นร้อยละ 36.51
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม. (วิศวกรรมอุตสาหการ))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2561
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12808
Appears in Collections:228 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
432192.pdf4.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.