Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12732
Title: | การมีส่วนร่วมรับผิดชอบต่อสังคมเพื่อการพัฒนาคุณภาพชีวิตผู้ด้อยโอกาสของสถานประกอบการในจังหวัดสงขลา |
Other Titles: | Enterprises' Corporate Social Responsibility for Improvement of Quality of Life among the Underprivileged in Songkhla Province |
Authors: | กานดา จันทร์แย้ม รัชยา สนิ Faculty of Liberal Arts (Educational Foundation) คณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาสารัตถศึกษา |
Keywords: | ความรับผิดชอบต่อสังคมขององค์การธุรกิจ สงขลา;สถานประกอบการ สงขลา |
Issue Date: | 2561 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ |
Abstract: | The objective of this study was to investigate management of corporate social responsibility (CSR) and to analyze success factors of CSR operations of enterprises that could improve quality of life among the underprivileged in Songkhla Province. The enterprises in this study were Green River Panels (Thailand) Co., Ltd. on its elderly care project and scholarship project, Bangkok Hospital Hat Yai on its heart surgery project, and Siam Sempermed Corporation Ltd. on its community disability employment. Data for this qualitative study were collected through observations and in-depth interviews with 27 informants consisting of 6 administrators and CSR staff of the enterprises, 11 underprivileged persons participating in the projects, and 10 persons involved the projects. The data were categorized, interpreted, concluded and presented with analytical description. The study found that Green River Panels (Thailand) Co., Ltd. operated its elderly care project by requesting for cooperation from related organizations for site visits and assistance to the elderly, and gave assignments in accordance with each organization's work. The project could enable bedridden elderly persons to walk again. For its scholarship project, the company offered scholarships to students jointly selected by the schools and the company; then transferred scholarship money to students' bank accounts. The company followed up the students' performance continuously. For Bangkok Hospital Hat Yai, patients had quick access to heart surgeries; its efficient surgeries could help unconscious heart patients to live almost normal lives again. Regarding Siam Sempermed Corporation Ltd., employments were offered to people with disabilities in the community. The disability employment project started with only three disabled employees in the factory and had grown to a total of 45 with 42 more disabled employees who had been employed to work in workplaces near their homes such as Tambon Administrative Organizations (TAOs) and hospitals with cooperation from Hat Yai Hospital for coordination between persons with disabilities who needed work and organizations that desired to employ them. Concerning success factors for CSR operations, for Green River Panels (Thailand) Co., Ltd., they were clear policy, operational thought and ideology of returning profit to society, participation of all concerned parties, and close follow-ups. For Bangkok Hospital Hat Yai, the success factors were top-down and bottom-up communications, and clear policy. For Siam Sempermed Cooperation Ltd, the success factors were found to be clear policy, assignment of person in-charge, and cooperation with network partners. It is evident that CSR operations of the three enterprises could improve quality of life among the underprivileged, give them satisfaction, have a warm family, and make their families more secure. |
Abstract(Thai): | วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการจัดการการมีส่วนร่วมรับผิดชอบต่อ สังคม (CSR) และเพื่อวิเคราะห์องค์ประกอบแห่งความสําเร็จของการด้าเนินงานการมีส่วนร่วม รับผิดชอบต่อสังคม (CSR) ที่สามารถพัฒนาคุณภาพชีวิตผู้ด้อยโอกาสของสถานประกอบการใน จังหวัดสงขลา โดยศึกษาบริษัท กรีนริเวอร์ พาแนล (ประเทศไทย) จํากัด ในโครงการดูแลผู้สูงอายุ และมอบทุนการศึกษา โรงพยาบาลกรุงเทพหาดใหญ่ โครงการผ่าตัดหัวใจ และบริษัท สยามแซม เพอร์เมด จํากัด โครงการจ้างงานคนพิการในชุมชน ซึ่งใช้วิธีวิจัยเชิงคุณภาพเก็บข้อมูลจากการสังเกต และสัมภาษณ์แบบเจาะลึกจากผู้ให้ข้อมูลได้แก่ ผู้บริหารสถานประกอบการ และเจ้าหน้าที่ที่ รับผิดชอบการ าเนินงาน CSR จํานวน 6 คน ผู้ด้อยโอกาสที่ร่วมโครงการของสถานประกอบการ จํานวน 11 คน และผู้เกี่ยวข้อง จํานวน 10 คน รวมทั้งสิ้น 27 คน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการนําข้อมูลมา จําแนกชนิดของข้อมูลตามประเด็น ตีความ สร้างข้อสรุป และน้าเสนอด้วยการพรรณนาเชิงวิเคราะห์ ผลการวิจัย พบว่า บริษัท กรีนริเวอร์ พาแนล (ประเทศไทย) จํากัด ดําเนินโครงการ ดูแลผู้สูงอายุ โดยระดมความร่วมมือจากหน่วยงานที่เกี่ยวข้อง ในการลงพื้นที่เยี่ยมเยียนและให้ความ ช่วยเหลือผู้สูงอายุ มอบหมายงานตามที่สอดคล้องกับภารกิจของแต่ละองค์กร/หน่วยงาน ทําให้ ผู้สูงอายุติดเตียงบางรายสามารถกลับมาเดินได้อีกครั้ง โครงการมอบทุนการศึกษา บริษัทฯ จะมอบ เงินให้เด็กนักเรียน ผ่านการคัดเลือกจากสถาบันการศึกษา และลงพื้นที่เยี่ยมเยียนเพื่อคัดเลือกร่วมกัน เมื่อมอบทุนจะโอนเข้าบัญชี และติดตามผลการเรียนของนักเรียนทุนอย่างต่อเนื่อง สําหรับ โรงพยาบาลกรุงเทพหาดใหญ่ ให้การรักษาผู้ป่วยโรคหัวใจด้วยการผ่าตัด ทําให้ผู้ป่วยสามารถเข้าถึง การรักษาได้อย่างรวดเร็วและมีประสิทธิภาพ สามารถทําให้ผู้ป่วยโรคหัวใจที่อยู่ในภาวะหมดสติ เสี่ยง ต่อการเสียชีวิต เมื่อได้รับการรักษาผู้ป่วยสามารถกลับมาใช้ชีวิตเกือบปกติได้ และบริษัท สยามแซม เพอร์เมด จํากัด ดําเนินโครงการจ้างงานคนพิการในชุมชน ซึ่งมีการพัฒนาการดําเนินงาน จากเดิมที่ จ้างคนพิการให้เข้าทํางานที่โรงงานเพียง 3 คน ปัจจุบันมีคนพิการได้รับการว่าจ้างให้ทํางานใกล้บ้าน ตนเอง ในหน่วยงานองค์กร เช่น องค์การบริหารส่วนตําบล โรงพยาบาล จํานวน 42 คน รวมบริษัท จ้าง 45 คน ด้วยความร่วมมือของโรงพยาบาลหาดใหญ่ ที่ทําหน้าที่เชื่อมโยงระหว่างคนพิการที่ ต้องการมีงานทํา และหน่วยงานองค์กรที่ต้องการรับคนพิการเข้าทํางาน ทั้งนี้ องค์ประกอบแห่ง ความสําเร็จของการดําาเนินงาน CSR ของ บริษัท กรีนริเวอร์ พาแนล (ประเทศไทย) จํากัด ได้แก่ การ กําหนดนโยบายที่ชัดเจน การดําเนินงานที่มีความคิดและอุดมการณ์ที่คืนกําไรเพื่อสังคม การมีส่วน ร่วมของทุกภาคส่วนที่เกี่ยวข้อง และการติดตามประเมินผลอย่างเอาใจใส่ สําหรับโรงพยาบาลกรุงเทพ หาดใหญ่ คือ การสื่อสารภายในองค์กรทั้งแบบบนลงล่าง และล่างขึ้นบน และการกําหนดนโยบายที่ ชัดเจน และบริษัท สยามแซมเพอร์เมด จํากัด ประกอบด้วยมีการกําหนดนโยบายที่ชัดเจน มีการ กําหนดผู้รับผิดชอบที่ชัดเจนและการร่วมมือกับภาคีเครือข่าย นอกจากนี้ การดําเนินงานงาน CSR ของทั้งสามสถานประกอบการ สามารถพัฒนาคุณภาพชีวิตของผู้ด้อยโอกาสได้ โดยผู้ด้อยโอกาสมี ความพึงพอใจ มีครอบครัวที่อบอุ่น และครอบครัวมีความมั่นคงขึ้น |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (พัฒนามนุษย์และสังคม))-มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2561 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12732 |
Appears in Collections: | 895 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
423568.pdf | 4.58 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.