Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12705
Title: ผลของโปรแกรมสุขภาพจิตศึกษาบนพื้นฐานหลักศาสนาอิสลามต่อพฤติกรรมการดูแลของผู้ดูแลในครอบครัวเด็กที่มีความบกพร่องทางสติปัญญาร่วมกับภาวะสมาธิสั้น
Other Titles: The Effect of an Islamic-based Psychoeducation Program on Caring Behaviors Among Family Caregivers of Children with Intellectual Disability and Attention-deficit Hyperactivity Symptoms
Authors: อรวรรณ หนูแก้ว
ซารีนา สาและ
Faculty of Nursing (Psychiatric Nursing)
คณะพยาบาลศาสตร์ ภาควิชาการพยาบาลจิตเวช
Keywords: สุขภาพจิต แง่ศาสนา ศาสนาอิสลาม;ผู้ป่วยเด็ก การดูแล
Issue Date: 2017
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: This quasi-experimental, two-group pretest-posttest research, aimed to examine the effect of an Islamic-based psychoeducation program on caregivers caring of children with Intellectual disability (ID) comorbid with Attention-deficit Hyperactivity Symptoms (ADHD). Participants comprised 32 Islamic primary caregivers taking care children with ID comorbid with ADHD, studying at two provincial special education centers in lower southern of Thailand. The participants were assigned into matched pairs based on sex and education of caregiver and age and SNAP-IV score (short form) of children and randomly allocated to one or other of 2 groups. There were 26 participants in the intervention group and 26 participants in the non-intervention control group. Research instrument consisted of; 1) an Islamic-based psychoeducation program based on conceptual framework of Anderson and et al. as well as Islamic principles, and included 6 sessions, each session of 90 - 120 minutes, twice a week ever 3 weeks; 2) demographic data questionnaire; and 3) caregiving behaviors questionnaire. Content validity of the 3 parts was verified by 3 experts. Reliability of the caregiving behaviors questionnaire was analyzed using Cronbach's Alpha coefficient, yielding a value of .85. Data were analyzed using descriptive statistics and t-test under the acceptable assumption test. The result showed that the mean score of caregiver behaviors of children with ID comorbid with ADHD after participating in the program was significantly higher than that before participating the program (M = 57.04, SD = 5.42 vs M = 70.19, SD = 3.94; p < .001). In addition, the mean score of caregiver behaviors of children with ID and ADHD after participating in the program was significantly higher than that of those not participating in the program (M = 70. 19, SD = 3.94 vs M = 55.35, SD = 3.58; p < .001). The results of this study showed that the Islamic-based psychoeducation program could increase caring behaviors of caregivers taking care of children with ID comorbid with ADHD. The results of the Islamic-based psychoeducation program could increase caring behaviors taking care children with ID comorbid with ADHD. Therefore, health care personnel should implement the Islamic-based psychoeducation program at other special education centers.
Abstract(Thai): การวิจัยกึ่งทดลอง แบบสองกลุ่มวัดก่อนและหลังทดลองนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาผลของโปรแกรมสุขภาพจิตศึกษาบนพื้นฐานหลักศาสนาอิสลามต่อพฤติกรรมการดูแลของ ผู้ดูแลเด็กที่มีความบกพร่องทางสติปัญญาร่วมกับภาวะสมาธิสั้น กลุ่มตัวอย่าง เป็นผู้ดูแลหลักของ เด็กอายุ 6 – 18 ปี ที่มีความบกพร่องทางสติปัญญาร่วมกับภาวะสมาธิสั้นที่ได้รับการประเมินด้วย แบบประเมินพฤติกรรม SNAP-IV (short form) กําลังศึกษาอยู่ที่ศูนย์การศึกษาพิเศษประจําจังหวัด 2 แห่งในภาคใต้ตอนล่าง จํานวน 52 คน สุ่มอย่างง่ายเข้ากลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม โดยการจับคู่ ด้านผู้ดูแลในเรื่องเพศกับระดับการศึกษา สําหรับในด้านเด็ก ใช้ลักษณะด้านอายุและคะแนน SNAP-IV กลุ่มละ 26 คน กลุ่มทดลองได้รับโปรแกรมสุขภาพจิตศึกษาบนพื้นฐานหลักศาสนา อิสลาม และกลุ่มควบคุมได้รับการดูแลตามปกติ เครื่องมือวิจัยประกอบด้วย 1) โปรแกรมสุขภาพจิต ศึกษาบนพื้นฐานหลักศาสนาอิสลาม ซึ่งสร้างขึ้นจากแนวคิดสุขภาพจิตศึกษาของแอนเดอร์สันและ คณะร่วมกับการทบทวนวรรณกรรมที่เกี่ยวข้องกับความบกพร่องทางสติปัญญาร่วมกับภาวะ สมาธิสั้น และหลักศาสนาอิสลาม ประกอบด้วยกิจกรรมทั้งหมด 6 ครั้ง แต่ละครั้งใช้เวลา 90 – 120 นาที ดําเนินกิจกรรมสัปดาห์ละ 2 ครั้ง ติดต่อกัน 3 สัปดาห์ 2) แบบสอบถามข้อมูลทั่วไป และ 3) แบบสอบถามพฤติกรรมการดูแลของผู้ดูแล เครื่องมือทั้ง 3 ส่วน ผ่านการตรวจสอบความ ตรงตามเนื้อหาโดยผู้ทรงคุณวุฒิ จํานวน 3 ท่าน และหาค่าความเที่ยงของแบบสอบถามพฤติกรรม การดูแลของผู้ดูแลโดยใช้ค่าสัมประสิทธิ์แอลฟาของครอนบาค ได้เท่ากับ 85 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ สถิติพรรณนา และสถิติที ซึ่งผ่านการทดสอบข้อตกลงเบื้องต้นแล้ว ผลการวิจัย พบว่า คะแนนเฉลี่ยพฤติกรรมการดูแลของผู้ดูแลเด็กที่มีความบกพร่อง ทางสติปัญญาร่วมกับภาวะสมาธิสั้น หลังได้รับโปรแกรมสุขภาพจิตศึกษาบนพื้นฐานหลักศาสนา อิสลาม สูงกว่าก่อนได้รับโปรแกรมอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ (M = 57.04, SD = 5.42 vs M = 70.19, SD = 3,94; p < ,001) และคะแนนเฉลี่ยพฤติกรรมการดูแลของผู้ดูแลเด็กที่มีความบกพร่องทาง สติปัญญาร่วมกับภาวะสมาธิสั้นของกลุ่มทดลองหลังได้รับโปรแกรมสุขภาพจิตศึกษาบนพื้นฐาน หลักศาสนาอิสลาม สูงกว่ากลุ่มควบคุมที่ได้รับการดูแลตามปกติอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ (M = 70.19, SD = 3.94 vs M = 55.35, SD = 3.58; p < .001) ผลการวิจัยครั้งนี้แสดงให้เห็นว่า โปรแกรมสุขภาพจิตศึกษาบนพื้นฐานหลัก ศาสนาอิสลามสามารถเพิ่มพฤติกรรมการดูแลของผู้ดูแลเด็กที่มีความบกพร่องทางสติปัญญาร่วมกับ ภาวะสมาธิสั้นได้ ดังนั้น บุคลากรทางสุขภาพควรนําโปรแกรมสุขภาพจิตศึกษาบนพื้นฐานหลัก ศาสนาอิสลามไปใช้ในศูนย์การศึกษาพิเศษอื่นๆ
Description: วิทยานิพนธ์ (พย.ม. (การพยาบาลจิตเวชและสุขภาพจิต))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2560
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12705
Appears in Collections:647 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
423688.pdf3.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.