Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12604
Title: การศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการยอมรับโมบายแบง์กิ้งแอพพลิเคชั่นของกลุ่มประชากรในเขตจังหวัดสงขลา
Other Titles: A Study on Factors Influencing Mobile Banking Adoption in Songkhla Province
Authors: จุไรรัตน์ พุทธรักษ์
นันตชัย กลับดี
Faculty of Commerce and Management
คณะพาณิชยศาสตร์และการจัดการ
Keywords: การพาณิชย์เคลื่อนที่ สงขลา;ธนาคารทางอินเทอร์เน็ต สงขลา
Issue Date: 2019
Abstract: The purpose of this study to factors influencing acceptance of mobile banking application of population groups in songkhla province. The sample is a consumer financial transactions via mobile phone within a period of 6 months ago by residents of songkhla 400 people. Purposive Sampling. The instruments used in the questionnaire. The statistics used for data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation, Exploratory Factor Analysis (EFA) and Structural Equation Modeling (SEM). The research found that most consumer are female 65.5%, aged 31-40 years 50.3%, bachelor's degree 67.3%, employees 32.5%, average income per month 10,001-20,000 bath and 20,001-30,000 baht 28.3%, and single 64.5%. Factors influencing the acceptance of mobile banking application overall opinion was agreed. When considering a side list sort by average, found that the first was the performance expectancy, second was Habit and perceived risk. Acceptance of mobile banking application overall opinion was strongly agreed when considering the average order value was found. First is accepting financial transactions through mobile banking apps, photos, and tends to be used more in the future, second is to make financial transactions will use mobile banking apps function of the transaction branch and if information about the services and benefits of the transaction through mobile banking apps length sufficient to encourage the adoption and use more services. Factors affecting direct acceptance of mobile banking applications of population group in songkhla Province, includes with performance expectancy, facilitating conditions, price value, habit and hedonic motivation. However, can explain the acceptance of mobile banking application 66.70% (R2 = 0.667). Factors affecting indirectly, includes with effort expectancy which can explain the factors in performance expectations. Expectancy 42.6% (R2 = 0.426).and factors affecting indirectly, includes with effort expectancy which can explain the hedonic motivation 27.10% (R2 = 0.271).
Abstract(Thai): การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการยอมรับโมบายแบงค์กิ้ง แอพพลิเคชั่นของกลุ่มประชากรในเขตจังหวัดสงขลา กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้บริโภคที่ทําธุรกรรมทางการเงิน ผ่านโทรศัพท์เคลื่อนที่ ภายในระยะเวลา 6 เดือนที่ผ่านมา โดยอาศัยอยู่ในจังหวัดสงขลา จํานวน 400 คน ได้มาจากวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม (Questionnaire) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ปัจจัยเชิงสํารวจ (Exploratory Factor Analysis: EFA) และการวิเคราะห์โมเดลสมการ เชิงโครงสร้าง (Structural Equation Modeling :SEM) ผลการวิจัย พบว่า ผู้บริโภคส่วนใหญ่เป็น เพศหญิง ร้อยละ 65.5 มีอายุระหว่าง 31-40 ปี ร้อยละ 50.3 มีการศึกษาในระดับปริญญาตรี ร้อยละ 67.3 มีอาชีพพนักงานบริษัท ร้อยละ 32.5 มีรายได้ต่อเดือนระหว่าง 10,001-20,000 บาท และรายได้ ต่อเดือนระหว่าง 20,001-30,000 บาท ร้อยละ 28.3 และมีสถานภาพโสด ร้อยละ 64.5 ปัจจัยที่มี อิทธิพลต่อการยอมรับโมบายแบงค์กิ้งแอพพลิเคชั่นในภาพรวมมีความคิดเห็นอยู่ในระดับเห็นด้วย เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านเรียงตามลําดับค่าเฉลี่ยพบว่า ลําดับแรก คือ ด้านความคาดหวังด้าน สมรรถภาพ รองลงมา คือ ด้านความเคยชินและด้านการรับรู้ความเสี่ยง ตามลําดับการยอมรับโมบาย แบงค์กิ้งแอพพลิเคชั่นในภาพรวมมีความคิดเห็นอยู่ในระดับเห็นด้วยอย่างยิ่ง เมื่อพิจารณาเป็นรายข้อเรียง ตามลําดับค่าเฉลี่ยพบว่า ลําดับแรก คือ ยอมรับการทําธุรกรรมทาง การเงินผ่านโมบายแบงค์กิ้ง แอพพลิเคชั่นและมีแนวโน้มที่จะใช้บริการมากขึ้นในอนาคต รองลงมา คือ เมื่อต้องการทําธุรกรรม ทางการเงินจะเลือกใช้บริการโมบายแบงค์กิ้งแอพพลิเคชั่นแทนการทําธุรกรรมที่สาขาธนาคาร และ หากข้อมูลเกี่ยวกับการใช้บริการและประโยชน์ของการทําธุรกรรมผ่านโมบายแบงค์กิ้งแอพพลิเคชั่นที่ เพียงพอจะส่งเสริมให้ยอมรับและใช้บริการมากขึ้น ตามลําดับปัจจัยที่ส่งผลกระทบทางตรงต่อการยอมรับ โมบายแบงค์กิ้งแอพพลิเคชั่นของกลุ่มประชากรในเขตจังหวัดสงขลา ได้แก่ ความคาดหวังในประสิทธิภาพ สภาพสิ่งอํานวยความสะดวกในการใช้งาน มูลค่าราคา ความเคยชิน และแรงจูงใจด้านความบันเทิง ซึ่งสามารถอธิบายการยอมรับโมบายแบงค์กิ้งแอพพลิเคชั่น ได้ร้อยละ 66.70 (R2 = 0.667) ทั้งยัง มีปัจจัยที่ส่งผลกระทบทางอ้อมได้แก่ความคาดหวังในความพยายามซึ่งสามารถอธิบายปัจจัยความ คาดหวังในประสิทธิภาพ ร้อยละ 42.6 (R = 0.426) และยังมีปัจจัยที่ส่งผลทางอ้อมอีก 1 ตัวแปร ได้แก่ ความคาดหวังในความพยายาม ซึ่งสามารถอธิบายปัจจัยแรงจูงใจด้านความบันเทิง ร้อยละ 27.10 (R2= 0.271)
Description: วิทยานิพนธ์ (บธ.ม. (การจัดการเทคโนโลยีสารสนเทศทางธุรกิจ))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2562
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12604
Appears in Collections:942 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
435276.pdf1.32 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.