Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12590
Title: | การประกอบสร้างชุมชนคีรีวงให้กลายเป็นสินค้าในกระแสการท่องเที่ยว / วรรณพร อนันตวงศ์ |
Other Titles: | Commoditizing Khiriwong Community as a Tourist Product |
Authors: | ปัญญา เทพสิงห์ วรรณพร อนันตวงศ์ Faculty of Liberal Arts (Educational Foundation) คณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาสารัตถศึกษา |
Keywords: | การท่องเที่ยวโดยชุมชน ลานสกา (นครศรธรรมราช);ชีวิตชุมชน ลานสกา (นครศรธรรมราช) |
Issue Date: | 2561 |
Abstract: | This research aims to 1) study the lifestyle changes of the people in the Keiran community prior to the tourist flow. 2) study the construction of the Keirong community to become a tourism product. Use qualitative research methods. The research area was Keirong community, Lan Saka district, Nakhon Si Thammarat province. In-depth interviews were provided by 45 informants. Data were analyzed by using data to classify, interpret, construct, summarize, and present the results of the research using analytical descriptive method. The research found that In the first period of 1962-1987, people in the community had a simple lifestyle. Living with nature. The hunt for the forest in the second period 1988-1997. The KiriWhole community has been affected by the disaster and has responded to the disaster by reviving the community by establishing a fund. Green Hill And changed the name to Ecological Tourism Club home. To restore and protect the surrounding forests. After the tourist arrivals in the area of Kiriung community in 1997, people in the community, community funds are used to build the identity of the community into a product that will appear in Phase 3 1998-1991, by bringing natural resources as a selling point for good weather. Beautiful scenery Bring the value of community wisdom. By bringing value to the community through product. The identity of the community of Kiri. Financial, community and community financial organizations have a process to exchange knowledge, learn the truth, save money, make the network outside the community to study. It is part of being a selling point for people to come see the work and come to travel together. |
Abstract(Thai): | งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาการเปลี่ยนแปลงวิถีชีวิตของคนในชุมชน คีรีวงก่อนกระแสการท่องเที่ยว 2) ศึกษาการประกอบสร้างชุมชนคีรีวงให้กลายเป็นสินค้าในกระแสการ ท่องเที่ยว ใช้วิธีวิจัยเชิงคุณภาพ พื้นที่ในการวิจัยคือ ชุมชนคีรีวง อ.ลานสกา จ.นครศรีธรรมราช โดยสัมภาษณ์แบบเจาะลึกจากผู้ให้ข้อมูล 45 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยการนําข้อมูลมาจําแนกหมวดหมู่ ตีความ สร้างข้อสรุป และนําเสนอผลการวิจัยด้วยวิธีพรรณนาเชิงวิเคราะห์ ผลการวิจัยพบว่า ชุมชนคีรีวงในช่วงแรก ปี พ.ศ. 2505-2530 คนในชุมชนมีวิถีชีวิตที่เรียบง่าย มีการดําเนินชีวิตที่พึ่งพิง ธรรมชาติ โดยอาศัยการหาของป่า ล่าสัตว์ ในช่วงที่ 2 พ.ศ.2531-2540 ชุมชนคีรีวงได้รับผลกระทบ จากภัยพิบัติและมีการรับมือกับภัยพิบัติโดยการพลิกฟื้นชุมชนให้กลับมาโดยการจัดตั้งกองทุนเต็ม และเปลี่ยนชื่อเป็นชมรมการท่องเที่ยวเชิงอนุรักษ์บ้านคีรีวง เพื่อฟื้นฟูและปกป้อง หลังจากที่กระแสการท่องเที่ยวเข้ามาในพื้นที่ชุมชนคีรีวงในช่วงปี พ.ศ.2540 ผู้คน ในชุมชนได้นําทุนชุมชนมาประกอบสร้างอัตลักษณ์ชุมชนให้กลายเป็นสินค้าซึ่งจะปรากฏในช่วงที่ 3 โดยการนําทุนทรัพยากรธรรมชาติมาเป็นจุดขายในการเป็นพื้นที่อากาศดี ทิวทัศน์ สีเขียวใส่เขาหลวง ป่ารอบชุมชน ปี 2541-2561 สวยงาม นําทุนภูมิปัญญาชุมชนมาเพิ่มคุณค่า ด้วยการนําผลผลิตของชุมชนมาเพิ่มมูลค่าผ่าน ผลิตภัณฑ์ ซึ่งเป็นอัตลักษณ์ของชุมชนคีรีวง ทุนการเงินชุมชนและองค์กรการเงินชุมชนมีกระบวนการ แลกเปลี่ยนเรียนรู้ความเป็นสัจจะออมทรัพย์ทําให้มีเครือข่ายชุมชนภายนอกมาศึกษาดูงาน จึงเป็น ส่วนหนึ่งของการเป็นจุดขายให้ผู้คนเข้ามาดูงานและเข้ามาท่องเที่ยวร่วมด้วย |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ศศ. ม. (พัฒนามนุษย์และสังคม))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2561 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12590 |
Appears in Collections: | 895 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
432966.pdf | 6.51 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.